A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment

Tämän proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden ja opettajan omaa suullista englanninkielen käyttöä englanniksi toteutetussa vieraskielisessä sisällönopetuksessa eli CLIL-opetuksessa työtään kehittävän ja ammatillista oppimista tavoittelevan tutkivan CLIL-opettajan näkökul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaakkonen, Ville
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40756
_version_ 1826225807359475712
author Jaakkonen, Ville
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jaakkonen, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jaakkonen, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jaakkonen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tämän proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden ja opettajan omaa suullista englanninkielen käyttöä englanniksi toteutetussa vieraskielisessä sisällönopetuksessa eli CLIL-opetuksessa työtään kehittävän ja ammatillista oppimista tavoittelevan tutkivan CLIL-opettajan näkökulmasta. CLIL-opetuskokeilu tapahtui Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa lukuvuonna 2011–2012, ja oppisisältönä oli vapaan säestyksen opintojakso. Opetuskokeilun tavoitteena oli tukea osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden ammatillisen kielitaidon kehittymistä, erityisesti kykyä ymmärtää ja käyttää suullisessa kommunikaatiossa oman alan musiikillista sanastoa. Tutkimuksen taustana esittelen ammattikorkeakouluopiskelijoille asetettuja kansainvälistymisosaamis- ja kielitaitotavoitteita, CLIL-opetusta ja toimintatutkimuksen periatteita sovellettuna tutkija-opettajan työhön. Toimintatutkimuksen periaattein ja observoinnin pohjalta reflektoin tutkija-opettajana yhdeksän opiskelijan ja omaa englanninkielen käyttöäni oppimisessa ja opetuksessa. Havaintoja reflektoitiin CLIL-opettajana kasvun ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta ja peilattiin CLIL-opetuksen periaatteisiin sekä ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitataitotavoitteisiin. Havaintojen ja pohdintojen perusteella CLIL-opetuskokeilu tarjosi opiskelijoille mahdollisuuksia oppia ja kerrata musiikillista sanastoa, harjoittaa kuullun ymärtämistä ja jossain määrin myös suullista kielitaitoa englanniksi sekä lisäksi saada kokemuksia englannin käytöstä opiskelukielenä. Opetuskokeilu siis tuki osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitaitotavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksellinen ja itsereflektiivinen suhtautuminen opetustyöhön auttoi opettajana omien kehittymistarpeiden havaitsemisessa ja mahdollisti tietoisen toimintamallien muutoksen englanninkielisen opetuksen parantamiseksi ja opiskelijoiden kielitaidon tukemiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaakkonen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-24T12:44:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-24T12:44:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden ja opettajan omaa suullista englanninkielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 englanniksi toteutetussa vieraskielisess\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nopetuksessa eli CLIL-opetuksessa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4v\u00e4n ja ammatillista oppimista tavoittelevan tutkivan CLIL-opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. CLIL-opetuskokeilu tapahtui Jyv\u00e4skyl\u00e4n ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa lukuvuonna 2011\u20132012, ja oppisis\u00e4lt\u00f6n\u00e4 oli vapaan s\u00e4estyksen opintojakso. Opetuskokeilun tavoitteena oli tukea osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden ammatillisen kielitaidon kehittymist\u00e4, erityisesti kyky\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suullisessa kommunikaatiossa oman alan musiikillista sanastoa. Tutkimuksen taustana esittelen ammattikorkeakouluopiskelijoille asetettuja kansainv\u00e4listymisosaamis- ja kielitaitotavoitteita, CLIL-opetusta ja toimintatutkimuksen periatteita sovellettuna tutkija-opettajan ty\u00f6h\u00f6n.\n\nToimintatutkimuksen periaattein ja observoinnin pohjalta reflektoin tutkija-opettajana yhdeks\u00e4n opiskelijan ja omaa englanninkielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4ni oppimisessa ja opetuksessa. Havaintoja reflektoitiin CLIL-opettajana kasvun ja ammatillisen kehittymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja peilattiin CLIL-opetuksen periaatteisiin sek\u00e4 ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitataitotavoitteisiin. \n\nHavaintojen ja pohdintojen perusteella CLIL-opetuskokeilu tarjosi opiskelijoille mahdollisuuksia oppia ja kerrata musiikillista sanastoa, harjoittaa kuullun ym\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja jossain m\u00e4\u00e4rin my\u00f6s suullista kielitaitoa englanniksi sek\u00e4 lis\u00e4ksi saada kokemuksia englannin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opiskelukielen\u00e4. Opetuskokeilu siis tuki osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitaitotavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksellinen ja itsereflektiivinen suhtautuminen opetusty\u00f6h\u00f6n auttoi opettajana omien kehittymistarpeiden havaitsemisessa ja mahdollisti tietoisen toimintamallien muutoksen englanninkielisen opetuksen parantamiseksi ja opiskelijoiden kielitaidon tukemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ville Jaakkonen (vjjaakko) on 2013-01-24 12:44:12.154152. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-24T12:44:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301241111.pdf: 571672 bytes, checksum: f7ea1f2dc9b1eeecfe52ba05cf0434a2 (MD5)\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 76511cdffa6c99d220a08ecee9932b31 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-24T12:44:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301241111.pdf: 571672 bytes, checksum: f7ea1f2dc9b1eeecfe52ba05cf0434a2 (MD5)\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 76511cdffa6c99d220a08ecee9932b31 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL (Content and Language Integrated Learning) teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching experiment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301241111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-24T12:44:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40756
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0a4a2a4a-bf1f-4dbd-9fc4-3ff6a58d52f9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301241111.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaakkonen, Ville A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment CLIL (Content and Language Integrated Learning) teaching teaching experiment English Englannin kieli
title A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
title_full A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
title_fullStr A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
title_full_unstemmed A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
title_short A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
title_sort teacher s reflections on learning and teaching in an english medium clil teaching experiment
title_txtP A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment
topic CLIL (Content and Language Integrated Learning) teaching teaching experiment English Englannin kieli
topic_facet CLIL (Content and Language Integrated Learning) teaching Englannin kieli English teaching experiment
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40756 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301241111
work_keys_str_mv AT jaakkonenville ateachersreflectionsonlearningandteachinginanenglishmediumclilteachingexperiment AT jaakkonenville teachersreflectionsonlearningandteachinginanenglishmediumclilteachingexperiment