A teacher's reflections on learning and teaching in an English-medium CLIL teaching experiment

Tämän proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden ja opettajan omaa suullista englanninkielen käyttöä englanniksi toteutetussa vieraskielisessä sisällönopetuksessa eli CLIL-opetuksessa työtään kehittävän ja ammatillista oppimista tavoittelevan tutkivan CLIL-opettajan näkökul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaakkonen, Ville
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40756
Description
Summary:Tämän proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden ja opettajan omaa suullista englanninkielen käyttöä englanniksi toteutetussa vieraskielisessä sisällönopetuksessa eli CLIL-opetuksessa työtään kehittävän ja ammatillista oppimista tavoittelevan tutkivan CLIL-opettajan näkökulmasta. CLIL-opetuskokeilu tapahtui Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa lukuvuonna 2011–2012, ja oppisisältönä oli vapaan säestyksen opintojakso. Opetuskokeilun tavoitteena oli tukea osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden ammatillisen kielitaidon kehittymistä, erityisesti kykyä ymmärtää ja käyttää suullisessa kommunikaatiossa oman alan musiikillista sanastoa. Tutkimuksen taustana esittelen ammattikorkeakouluopiskelijoille asetettuja kansainvälistymisosaamis- ja kielitaitotavoitteita, CLIL-opetusta ja toimintatutkimuksen periatteita sovellettuna tutkija-opettajan työhön. Toimintatutkimuksen periaattein ja observoinnin pohjalta reflektoin tutkija-opettajana yhdeksän opiskelijan ja omaa englanninkielen käyttöäni oppimisessa ja opetuksessa. Havaintoja reflektoitiin CLIL-opettajana kasvun ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta ja peilattiin CLIL-opetuksen periaatteisiin sekä ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitataitotavoitteisiin. Havaintojen ja pohdintojen perusteella CLIL-opetuskokeilu tarjosi opiskelijoille mahdollisuuksia oppia ja kerrata musiikillista sanastoa, harjoittaa kuullun ymärtämistä ja jossain määrin myös suullista kielitaitoa englanniksi sekä lisäksi saada kokemuksia englannin käytöstä opiskelukielenä. Opetuskokeilu siis tuki osaltaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitaitotavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksellinen ja itsereflektiivinen suhtautuminen opetustyöhön auttoi opettajana omien kehittymistarpeiden havaitsemisessa ja mahdollisti tietoisen toimintamallien muutoksen englanninkielisen opetuksen parantamiseksi ja opiskelijoiden kielitaidon tukemiseksi.