'Practice makes perfect' learning to learn in secondary school EFL textbooks

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppimaan oppimisen näkyminen yläkoulun englannin kielen oppikirjoissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten ja missä yhteyksissä oppimaan oppiminen tuli esille ja mitä kielitaidon osa-alueita painotettiin. Oppimaan oppimista on tutkittu Euroopassa ja Suomessa par...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkilä, Maija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40744
_version_ 1826225722955399168
author Heikkilä, Maija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkilä, Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkilä, Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkilä, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppimaan oppimisen näkyminen yläkoulun englannin kielen oppikirjoissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten ja missä yhteyksissä oppimaan oppiminen tuli esille ja mitä kielitaidon osa-alueita painotettiin. Oppimaan oppimista on tutkittu Euroopassa ja Suomessa parina viime vuosikymmenenä. Hautamäki määrittää oppimaan oppimisen uskomuksiin ja taitoihin. Uskomuksia voivat liittyä oppijaan itseen tai ympäristöön. Taitoihin liittyvät oppimisstrategiat, ongelman ratkaisukyvyt sekä sosiaaliset taidot. Tutkimuksessa analysoitiin kahta yläkoulun 7.-luokan A-englannin oppikirjasarjaa. Aineistoa lähestyttiin kvalitatiivisesti sisällönanalyysin kautta. Aineisto lajiteltiin oppimaan oppimisen teorian ja kielitaidon osa-alueiden mukaan eri kategorioihin. Tulokset osoittivat, että oppimaan oppiminen näkyi oppikirjoissa jonkin verran, mutta kokonaisvaltaisia ja kaikenkattavia ohjeita oppilaille ei kumpikaan kirjasarja tuottanut. Kaikkia kielitaidon osa-alueita ei ollut painotettu tasapuolisesti. Oppimaan oppimisen neuvot keskittyivät lähinnä ohjeistamaan oppilasta siitä, miten sanoja voi oppia paremmin, mutta esimerkiksi lukustrategiat jäivät vähemmälle tai kokonaan pois. Tulokset herättivät pohdinnan siitä, että oppimaan oppimisen integrointiin oppikirjoihin yläkouluissa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, samoin itsearviointien suunnitteluun. Ilmiötä tulisi mielestäni tutkia enemmän ja tutkimuksessa heräsikin ajatus ilmiön tutkimisesta oppilaan näkökulmasta eli miten he kokevat kirjan sisältämät neuvot.
first_indexed 2024-09-11T08:49:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-22T18:05:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-22T18:05:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1242265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40744", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppimaan oppimisen n\u00e4kyminen yl\u00e4koulun englannin kielen oppikirjoissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten ja miss\u00e4 yhteyksiss\u00e4 oppimaan oppiminen tuli esille ja mit\u00e4 kielitaidon osa-alueita painotettiin. Oppimaan oppimista on tutkittu Euroopassa ja Suomessa parina viime vuosikymmenen\u00e4. Hautam\u00e4ki m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 oppimaan oppimisen uskomuksiin ja taitoihin. Uskomuksia voivat liitty\u00e4 oppijaan itseen tai ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Taitoihin liittyv\u00e4t oppimisstrategiat, ongelman ratkaisukyvyt sek\u00e4 sosiaaliset taidot.\r\nTutkimuksessa analysoitiin kahta yl\u00e4koulun 7.-luokan A-englannin oppikirjasarjaa. Aineistoa l\u00e4hestyttiin kvalitatiivisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta. Aineisto lajiteltiin oppimaan oppimisen teorian ja kielitaidon osa-alueiden mukaan eri kategorioihin.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 oppimaan oppiminen n\u00e4kyi oppikirjoissa jonkin verran, mutta kokonaisvaltaisia ja kaikenkattavia ohjeita oppilaille ei kumpikaan kirjasarja tuottanut. Kaikkia kielitaidon osa-alueita ei ollut painotettu tasapuolisesti. Oppimaan oppimisen neuvot keskittyiv\u00e4t l\u00e4hinn\u00e4 ohjeistamaan oppilasta siit\u00e4, miten sanoja voi oppia paremmin, mutta esimerkiksi lukustrategiat j\u00e4iv\u00e4t v\u00e4hemm\u00e4lle tai kokonaan pois.\r\nTulokset her\u00e4ttiv\u00e4t pohdinnan siit\u00e4, ett\u00e4 oppimaan oppimisen integrointiin oppikirjoihin yl\u00e4kouluissa pit\u00e4isi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota, samoin itsearviointien suunnitteluun. Ilmi\u00f6t\u00e4 tulisi mielest\u00e4ni tutkia enemm\u00e4n ja tutkimuksessa her\u00e4sikin ajatus ilmi\u00f6n tutkimisesta oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta eli miten he kokevat kirjan sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t neuvot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija Heikkil\u00e4 (maorheik) on 2013-01-22 18:05:01.550912. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-22T18:05:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301221100.pdf: 631968 bytes, checksum: 70ed6a7dc066b24e2b3cfd455578c129 (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: b443065fe5edce72c63b70f1c62a90e8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-22T18:05:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301221100.pdf: 631968 bytes, checksum: 70ed6a7dc066b24e2b3cfd455578c129 (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: b443065fe5edce72c63b70f1c62a90e8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Learning to learn", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Learning to learn in secondary school EFL textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301221100", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-22T18:05:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimaan oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40744
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd0916db-dd76-4034-86ad-71622a648288\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301221100.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Maija 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks Learning to learn content analysis textbooks Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 oppimaan oppiminen oppikirjat englannin kieli
title 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks
title_alt Learning to learn in secondary school EFL textbooks
title_full 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks
title_fullStr 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks
title_full_unstemmed 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks
title_short 'Practice makes perfect'
title_sort practice makes perfect learning to learn in secondary school efl textbooks
title_sub learning to learn in secondary school EFL textbooks
title_txtP 'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks
topic Learning to learn content analysis textbooks Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 oppimaan oppiminen oppikirjat englannin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English Learning to learn Sisällönanalyysi content analysis englannin kieli oppikirjat oppimaan oppiminen textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40744 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301221100
work_keys_str_mv AT heikkilämaija practicemakesperfectlearningtolearninsecondaryschoolefltextbooks