Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet

Tulevaisuudessa koulu muuttuu todennäköisesti entistä inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siitä, millaiset inkluusiovalmiudet työelämään lähtevät opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylän yliopiston aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden inkluu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pehkonen, Anu, Pöyhönen, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40743
_version_ 1826225720838324224
author Pehkonen, Anu Pöyhönen, Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pehkonen, Anu Pöyhönen, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pehkonen, Anu Pöyhönen, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pehkonen, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tulevaisuudessa koulu muuttuu todennäköisesti entistä inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siitä, millaiset inkluusiovalmiudet työelämään lähtevät opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylän yliopiston aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiuksia. Valmiuksia kartoitettiin tutkimalla opettajaopiskelijoiden inkluusioasenteita, koulutuksesta saatuja valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, ajatuksia koulun tulevaisuuden inklusiivi-suudesta sekä näihin kolmeen muuttujaan yhteydessä olevia taustatekijöitä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoille sähköpostitse ja vastauksia saatiin 378. Tutkimuksen perusteella Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijat suhtautuivat inkluu-sioon keskimäärin hieman neutraalia asennoitumista kielteisemmin. He eivät kokeneet saaneensa opinnoistaan kovin hyviä valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen. Opettajaopiskelijat eivät myöskään ajatelleet koulun muuttuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana kovin paljon nykyistä inklusiivisemmaksi. Inkluu-sioasenteeseen tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä olevia taustatekijöitä olivat esi-merkiksi koulutuslinja ja koetut valmiudet. Aineenopettajaopiskelijoiden inkluusioasen-teet olivat erityis- ja luokanopettajaopiskelijoita kielteisempiä. Opettajaopiskelijat, jotka kokivat saaneensa opinnoistaan hyvät valmiudet erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, suhtautuivat inkluusioon myönteisesti. Val-miuksiin ja tulevaisuusajatuksiin yhteydessä olevia tekijöitä olivat niin ikään koulutus-linja sekä erityispedagogiikan opiskelun määrä. Nämä tulokset ovat osin ristiriidassa Jyväskylän yliopiston opettajakoulutusten opetussuunnitelmien tavoitteiden kanssa, sillä niiden mukaan aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden tulisi saada koulutukses-taan valmiuksia inklusiivista kasvatusta varten. Jotta tulevat opettajat olisivat valmiita kohtaamaan inklusiivisen koulun todellisuutta, opettajakoulutusta tulisi tältä osin kehittää.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pehkonen, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yh\u00f6nen, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-22T14:24:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-22T14:24:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1245496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40743", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tulevaisuudessa koulu muuttuu todenn\u00e4k\u00f6isesti entist\u00e4 inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siit\u00e4, millaiset inkluusiovalmiudet ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n l\u00e4htev\u00e4t opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiuksia. Valmiuksia kartoitettiin tutkimalla opettajaopiskelijoiden inkluusioasenteita, koulutuksesta saatuja valmiuksia erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, ajatuksia koulun tulevaisuuden inklusiivi-suudesta sek\u00e4 n\u00e4ihin kolmeen muuttujaan yhteydess\u00e4 olevia taustatekij\u00f6it\u00e4. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena. Kyselylomake l\u00e4hetettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajaopiskelijoille s\u00e4hk\u00f6postitse ja vastauksia saatiin 378. \r\n\r\nTutkimuksen perusteella Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajaopiskelijat suhtautuivat inkluu-sioon keskim\u00e4\u00e4rin hieman neutraalia asennoitumista kielteisemmin. He eiv\u00e4t kokeneet saaneensa opinnoistaan kovin hyvi\u00e4 valmiuksia erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen. Opettajaopiskelijat eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ajatelleet koulun muuttuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana kovin paljon nykyist\u00e4 inklusiivisemmaksi. Inkluu-sioasenteeseen tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 olevia taustatekij\u00f6it\u00e4 olivat esi-merkiksi koulutuslinja ja koetut valmiudet. Aineenopettajaopiskelijoiden inkluusioasen-teet olivat erityis- ja luokanopettajaopiskelijoita kielteisempi\u00e4. \r\n\r\nOpettajaopiskelijat, jotka kokivat saaneensa opinnoistaan hyv\u00e4t valmiudet erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, suhtautuivat inkluusioon my\u00f6nteisesti. Val-miuksiin ja tulevaisuusajatuksiin yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4 olivat niin ik\u00e4\u00e4n koulutus-linja sek\u00e4 erityispedagogiikan opiskelun m\u00e4\u00e4r\u00e4. N\u00e4m\u00e4 tulokset ovat osin ristiriidassa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajakoulutusten opetussuunnitelmien tavoitteiden kanssa, sill\u00e4 niiden mukaan aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden tulisi saada koulutukses-taan valmiuksia inklusiivista kasvatusta varten. Jotta tulevat opettajat olisivat valmiita kohtaamaan inklusiivisen koulun todellisuutta, opettajakoulutusta tulisi t\u00e4lt\u00e4 osin kehitt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija P\u00f6yh\u00f6nen (maheilpo) on 2013-01-22 14:24:59.239745. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-22T14:24:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301221099.pdf: 459618 bytes, checksum: 44161c8145e56c63c89bafb0137ae0ed (MD5)\r\nlicense.html: 5446 bytes, checksum: e9fac80763f6d4f902fe2d07a5b3daae (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-22T14:24:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301221099.pdf: 459618 bytes, checksum: 44161c8145e56c63c89bafb0137ae0ed (MD5)\r\nlicense.html: 5446 bytes, checksum: e9fac80763f6d4f902fe2d07a5b3daae (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301221099", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-22T14:24:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40743
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0356b213-6af6-4006-899c-701ccfd45d12\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301221099.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pehkonen, Anu Pöyhönen, Maija Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet opettajaopiskelijat inkluusio asenteet valmiudet Erityispedagogiikka Special Education 101 koulu opiskelijat opettajat opettajankoulutus
title Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
title_full Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
title_short Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
title_sort opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
title_txtP Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
topic opettajaopiskelijat inkluusio asenteet valmiudet Erityispedagogiikka Special Education 101 koulu opiskelijat opettajat opettajankoulutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asenteet inkluusio koulu opettajankoulutus opettajaopiskelijat opettajat opiskelijat valmiudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40743 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301221099
work_keys_str_mv AT pehkonenanu opettajaopiskelijoideninkluusiovalmiudet