Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa

Karjalainen Antti (2013). Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää mitkä keinot rehtorit näkivät tärkeimmiksi oppilaiden j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjalainen, Antti
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40742
_version_ 1826225758966644736
author Karjalainen, Antti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjalainen, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjalainen, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjalainen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Karjalainen Antti (2013). Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää mitkä keinot rehtorit näkivät tärkeimmiksi oppilaiden ja koko koulun fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä ja pitkällä tähtäimellä toimintakulttuurin muokkaamisessa liikunnallisempaan suuntaan. Lisäksi selvitin rehtoreiden taustan, eli sukupuolen, iän, kouluasteen ja koulun koon yhteyttä fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen ja rehtoreiden asenteita toimintakulttuurin liikunnallistamiseen verrattuna muun henkilökunnan asenteisiin. Tutkimukseni koejoukkona toimivat Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiön (LIKES) koordinoiman ja Opetusministeriön tukeman Liikkuva koulu -hankkeen rehtorit. Rehtoreita oli hankkeessa mukana yhteensä 44. Näistä kyselyyn vastasi 21. Kyselyn vastausprosentiksi jäi 48%. Kysely toimitettiin rehtoreille sähköisellä lomakkeella osana Liikkuva koulu- hankkeen koko henkilökunnalle tarkoitettua opettajakyselyä. Rehtoreille tarkoitetussa osiossa oli kuusi Likert-astekoillista mielipideväittämää, joita analysoitiin t-testillä ja Man-Whitneyn testillä. Näillä väittämillä pyrittiin selvittämään rehtoreiden mielestä parhaat keinot koulun liikunnallistamiseen. T-testillä selvitettiin taustamuuttujien, kuten iän ja sukupuolen, vaikutusta vastauksiin. Lisäksi rehtorit vastasivat avoimeen kysymykseen fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä. Rehtoreiden vastaukset koko henkilökunnalle tarkoitettuun kysymykseen, joka sisälsi 17 Likert-asteikollista kysymystä, analysoitiin määrällisesti Kruskal-Wallisin testillä. Näillä kysymyksillä tutkittiin rehtoreiden asenteita koulun liikunnallistamista kohtaan. Määrällisillä menetelmillä mitattuina keskeisimmiksi keinoiksi koulun toimintakulttuurin liikunnallistamisessa ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä nousivat välituntiliikunta ja kerhotoiminta. Myös rehtoreiden avoimet vastaukset tukivat näitä keinoja. Muita oleellisia keinoja olivat rehtorin käytännön johtaminen, oma esimerkki ja koulun ilmapiiri. Rehtoreiden asenteet fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan lisäämiseen koulun toimintakulttuuriin olivat muuta henkilökuntaa, pois lukien liikuntaa opettavat opettajat, myönteisempiä. Rehtoreiden taustalla, kouluasteella tai koulun koolla ei ollut merkitystä suhteessa kahteen tärkeimpään fyysisen aktiivisuuden lisäämiskeinoon. Saatujen tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että kyselyyn vastanneet Liikkuva kouluhankkeen rehtorit ovat varsin sitoutuneita ja motivoituneita hankkeen eteenpäin viemiseen. Tulevaisuudessa välituntiliikkumisen mahdollistaminen ja koulun kerhotoiminta tulevat olemaan keskeisiä tekijöitä mikäli fyysistä aktiivisuutta kouluympäristöön halutaan lisätä. Rehtoreiden näkemysten perusteella ei ole kyse vain resurssien lisäämisestä, vaan olennaisia ovat omasta henkilökunnasta ja johtamisesta syntyvät vaihtoehtoiset ratkaisut.
first_indexed 2024-09-11T08:49:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-22T14:10:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-22T14:10:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1242264", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40742", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Karjalainen Antti (2013). Rehtoreiden n\u00e4kemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet\nkouluymp\u00e4rist\u00f6n toimintakulttuurin liikunnallistamisessa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan\npro gradu- tutkielma.\nTutkimukseni tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 keinot rehtorit n\u00e4kiv\u00e4t t\u00e4rkeimmiksi oppilaiden\nja koko koulun fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4misess\u00e4 ja pitk\u00e4ll\u00e4 t\u00e4ht\u00e4imell\u00e4 toimintakulttuurin\nmuokkaamisessa liikunnallisempaan suuntaan. Lis\u00e4ksi selvitin rehtoreiden\ntaustan, eli sukupuolen, i\u00e4n, kouluasteen ja koulun koon yhteytt\u00e4 fyysisen aktiivisuuden\nlis\u00e4\u00e4miseen ja rehtoreiden asenteita toimintakulttuurin liikunnallistamiseen verrattuna\nmuun henkil\u00f6kunnan asenteisiin.\nTutkimukseni koejoukkona toimivat Liikunnan ja kansanterveyden edist\u00e4miss\u00e4\u00e4ti\u00f6n\n(LIKES) koordinoiman ja Opetusministeri\u00f6n tukeman Liikkuva koulu -hankkeen rehtorit.\nRehtoreita oli hankkeessa mukana yhteens\u00e4 44. N\u00e4ist\u00e4 kyselyyn vastasi 21. Kyselyn\nvastausprosentiksi j\u00e4i 48%. Kysely toimitettiin rehtoreille s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 lomakkeella osana\nLiikkuva koulu- hankkeen koko henkil\u00f6kunnalle tarkoitettua opettajakysely\u00e4. Rehtoreille\ntarkoitetussa osiossa oli kuusi Likert-astekoillista mielipidev\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4, joita analysoitiin\nt-testill\u00e4 ja Man-Whitneyn testill\u00e4. N\u00e4ill\u00e4 v\u00e4itt\u00e4mill\u00e4 pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n rehtoreiden\nmielest\u00e4 parhaat keinot koulun liikunnallistamiseen. T-testill\u00e4 selvitettiin taustamuuttujien,\nkuten i\u00e4n ja sukupuolen, vaikutusta vastauksiin. Lis\u00e4ksi rehtorit vastasivat\navoimeen kysymykseen fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4misest\u00e4. Rehtoreiden vastaukset\nkoko henkil\u00f6kunnalle tarkoitettuun kysymykseen, joka sis\u00e4lsi 17 Likert-asteikollista\nkysymyst\u00e4, analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti Kruskal-Wallisin testill\u00e4. N\u00e4ill\u00e4 kysymyksill\u00e4 tutkittiin\nrehtoreiden asenteita koulun liikunnallistamista kohtaan.\nM\u00e4\u00e4r\u00e4llisill\u00e4 menetelmill\u00e4 mitattuina keskeisimmiksi keinoiksi koulun toimintakulttuurin\nliikunnallistamisessa ja fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4misess\u00e4 nousivat v\u00e4lituntiliikunta\nja kerhotoiminta. My\u00f6s rehtoreiden avoimet vastaukset tukivat n\u00e4it\u00e4 keinoja. Muita\noleellisia keinoja olivat rehtorin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n johtaminen, oma esimerkki ja koulun ilmapiiri.\nRehtoreiden asenteet fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan lis\u00e4\u00e4miseen koulun toimintakulttuuriin\nolivat muuta henkil\u00f6kuntaa, pois lukien liikuntaa opettavat opettajat,\nmy\u00f6nteisempi\u00e4. Rehtoreiden taustalla, kouluasteella tai koulun koolla ei ollut merkityst\u00e4\nsuhteessa kahteen t\u00e4rkeimp\u00e4\u00e4n fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miskeinoon.\nSaatujen tulosten perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 kyselyyn vastanneet Liikkuva kouluhankkeen\nrehtorit ovat varsin sitoutuneita ja motivoituneita hankkeen eteenp\u00e4in viemiseen.\nTulevaisuudessa v\u00e4lituntiliikkumisen mahdollistaminen ja koulun kerhotoiminta\ntulevat olemaan keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 mik\u00e4li fyysist\u00e4 aktiivisuutta kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n halutaan\nlis\u00e4t\u00e4. Rehtoreiden n\u00e4kemysten perusteella ei ole kyse vain resurssien lis\u00e4\u00e4misest\u00e4,\nvaan olennaisia ovat omasta henkil\u00f6kunnasta ja johtamisesta syntyv\u00e4t vaihtoehtoiset\nratkaisut.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Karjalainen (anhekarj) on 2013-01-22 14:10:57.271702. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-22T14:10:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301221098.pdf: 442902 bytes, checksum: 9bf86e7a0aff7765f567b0a6127769eb (MD5)\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: 6e51904e67c05cfbf4f0690814d80137 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-22T14:10:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301221098.pdf: 442902 bytes, checksum: 9bf86e7a0aff7765f567b0a6127769eb (MD5)\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: 6e51904e67c05cfbf4f0690814d80137 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Rehtorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan lis\u00e4\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtoreiden n\u00e4kemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluymp\u00e4rist\u00f6n toimintakulttuurin liikunnallistamisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301221098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-22T14:10:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40742
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f06c4e93-be80-443f-9f40-7f2a65cd2b05\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301221098.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Antti Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa Rehtorit johtaminen toimintakulttuuri liikunnan lisääminen fyysinen aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 rehtorit koulut liikuntakulttuuri liikunta
title Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
title_full Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
title_fullStr Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
title_full_unstemmed Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
title_short Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
title_sort rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
title_txtP Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
topic Rehtorit johtaminen toimintakulttuuri liikunnan lisääminen fyysinen aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 rehtorit koulut liikuntakulttuuri liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Rehtorit fyysinen aktiivisuus johtaminen koulut liikunnan lisääminen liikunta liikuntakulttuuri rehtorit toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40742 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301221098
work_keys_str_mv AT karjalainenantti rehtoreidennäkemyksetjakoetutvaikutusmahdollisuudetkouluympäristöntoimintakultt