Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä

Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijaryhmän työskentelyä estäviä puolia silloin, kun ryhmä toimii itsenäisesti ilman kouluttajia. Huomion kohteena olivat erityisesti työskentelyn piilevät ja tiedostamattomat puolet. Tutkimuskohteena oli Jyväskylän yliopiston 13-henkinen opiskelijaryhmä, joka opiske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hokkanen, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40731
_version_ 1828193132898942976
author Hokkanen, Ilona
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hokkanen, Ilona Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hokkanen, Ilona Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hokkanen, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijaryhmän työskentelyä estäviä puolia silloin, kun ryhmä toimii itsenäisesti ilman kouluttajia. Huomion kohteena olivat erityisesti työskentelyn piilevät ja tiedostamattomat puolet. Tutkimuskohteena oli Jyväskylän yliopiston 13-henkinen opiskelijaryhmä, joka opiskeli toista opintovuottaan integraatiokoulutuksessa. Aineisto kerättiin havainnoimalla pääasiassa ryhmän itsenäisiä tapaamisia lukuvuonna 2010-2011 sekä teettämällä opiskelijoilla kirjoitelmia lukuvuoden kuluessa. Lisäksi aineistoon kuului opiskelijoiden tekemä ryhmätyö heidän sanomattomista säännöis-tään sekä opiskelijoiden sähköpostiviesti ohjaajille. Aineistossa ilmeneviä teemoja tulkittiin niiden piiloisista ja tiedostamattomista elementeistä käsin. Tulkinta syventyi psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian myötä. Tutkimuksen mukaan ryhmä toimi taistelu-pako -perusolettamuksen poh-jalta, jolloin sen toiminta ei ollut kehittymään pyrkivää. Ryhmä päätyi kasva-maan vain näennäisesti ja pitämään toiminnassaan yllä tätä myyttiä erilaisten välttelyn taktiikoiden avulla. Näitä taktiikoita olivat suunnitelmallisuuden har-ha, ryhmän näkeminen vain myönteisessä valossa, ryhmän kritisoinnin estämi-nen sekä ryhmän puolustelu johtajan johdolla. Tällä tavoin ryhmä vältteli syyl-lisyyden tunteita tekemättömästä työstä. Epämiellyttävät ja ahdistavat tunteet puolestaan kohdistettiin ryhmän ohjaajiin, jotka toimivat perusolettamuksen vastaisesti pyrkiessään kehittämään ryhmää sekä ohjaamaan sitä työntekoon. Nämä defensiiviset rutiinit toistuivat ryhmän toiminnassa läpi lukuvuoden ja synnyttivät estäviä kehiä toiminnan pitämiseksi taistelu-pako -perusolettamustasolla. Tutkimuksessa on myös pohdittu syitä sille, miksi ryhmä ei pystynyt toi-mimaan perustehtävänsä suunnassa. Yhdeksi tekijäksi esitetään integraatiokoulutuksen sekä luokanopettajakoulutuksen yleisen kulttuurin ristiriita, joka on aiheuttanut opiskelijoille ahdistusta. Integraatiokoulutus perustuu elämismaailmaontologiaan ja se pyrkii pois oppiaineiden pirstaleisuudesta sekä pinnallisuudesta. Työskentelyn lähtökohtana on ryhmäprosessi. Luokanopettajankou-lutuksen vaatimus nopeasti valmiiseen sekä sen suorituskeskeinen ilmapiiri ovat ristiriidassa tämän ajatusmaailman kanssa, jolloin tutkittava ryhmä ajautui vastustamaan integraatiokoulutuksen tarjoamaa toiminta-ajatusta. Syyllisyyden kohtaamisen ja sitä kautta kehittymisen sijaan ryhmä päätyi näennäistämään opiskelunsa sekä kehittymään tekemättä kuitenkaan työtä sen eteen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hokkanen, Ilona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-21T12:52:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-21T12:52:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1242223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijaryhm\u00e4n ty\u00f6skentely\u00e4 est\u00e4vi\u00e4 puolia silloin, kun ryhm\u00e4 toimii itsen\u00e4isesti ilman kouluttajia. Huomion kohteena olivat erityisesti ty\u00f6skentelyn piilev\u00e4t ja tiedostamattomat puolet.\nTutkimuskohteena oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston 13-henkinen opiskelijaryhm\u00e4, joka opiskeli toista opintovuottaan integraatiokoulutuksessa. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla p\u00e4\u00e4asiassa ryhm\u00e4n itsen\u00e4isi\u00e4 tapaamisia lukuvuonna 2010-2011 sek\u00e4 teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opiskelijoilla kirjoitelmia lukuvuoden kuluessa. Lis\u00e4ksi aineistoon kuului opiskelijoiden tekem\u00e4 ryhm\u00e4ty\u00f6 heid\u00e4n sanomattomista s\u00e4\u00e4nn\u00f6is-t\u00e4\u00e4n sek\u00e4 opiskelijoiden s\u00e4hk\u00f6postiviesti ohjaajille. Aineistossa ilmenevi\u00e4 teemoja tulkittiin niiden piiloisista ja tiedostamattomista elementeist\u00e4 k\u00e4sin. Tulkinta syventyi psykodynaamisen ryhm\u00e4dynamiikkateorian my\u00f6t\u00e4.\nTutkimuksen mukaan ryhm\u00e4 toimi taistelu-pako -perusolettamuksen poh-jalta, jolloin sen toiminta ei ollut kehittym\u00e4\u00e4n pyrkiv\u00e4\u00e4. Ryhm\u00e4 p\u00e4\u00e4tyi kasva-maan vain n\u00e4enn\u00e4isesti ja pit\u00e4m\u00e4\u00e4n toiminnassaan yll\u00e4 t\u00e4t\u00e4 myytti\u00e4 erilaisten v\u00e4lttelyn taktiikoiden avulla. N\u00e4it\u00e4 taktiikoita olivat suunnitelmallisuuden har-ha, ryhm\u00e4n n\u00e4keminen vain my\u00f6nteisess\u00e4 valossa, ryhm\u00e4n kritisoinnin est\u00e4mi-nen sek\u00e4 ryhm\u00e4n puolustelu johtajan johdolla. T\u00e4ll\u00e4 tavoin ryhm\u00e4 v\u00e4ltteli syyl-lisyyden tunteita tekem\u00e4tt\u00f6m\u00e4st\u00e4 ty\u00f6st\u00e4. Ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4t ja ahdistavat tunteet puolestaan kohdistettiin ryhm\u00e4n ohjaajiin, jotka toimivat perusolettamuksen vastaisesti pyrkiess\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ohjaamaan sit\u00e4 ty\u00f6ntekoon. N\u00e4m\u00e4 defensiiviset rutiinit toistuivat ryhm\u00e4n toiminnassa l\u00e4pi lukuvuoden ja synnyttiv\u00e4t est\u00e4vi\u00e4 kehi\u00e4 toiminnan pit\u00e4miseksi taistelu-pako -perusolettamustasolla.\nTutkimuksessa on my\u00f6s pohdittu syit\u00e4 sille, miksi ryhm\u00e4 ei pystynyt toi-mimaan perusteht\u00e4v\u00e4ns\u00e4 suunnassa. Yhdeksi tekij\u00e4ksi esitet\u00e4\u00e4n integraatiokoulutuksen sek\u00e4 luokanopettajakoulutuksen yleisen kulttuurin ristiriita, joka on aiheuttanut opiskelijoille ahdistusta. Integraatiokoulutus perustuu el\u00e4mismaailmaontologiaan ja se pyrkii pois oppiaineiden pirstaleisuudesta sek\u00e4 pinnallisuudesta. Ty\u00f6skentelyn l\u00e4ht\u00f6kohtana on ryhm\u00e4prosessi. Luokanopettajankou-lutuksen vaatimus nopeasti valmiiseen sek\u00e4 sen suorituskeskeinen ilmapiiri ovat ristiriidassa t\u00e4m\u00e4n ajatusmaailman kanssa, jolloin tutkittava ryhm\u00e4 ajautui vastustamaan integraatiokoulutuksen tarjoamaa toiminta-ajatusta. Syyllisyyden kohtaamisen ja sit\u00e4 kautta kehittymisen sijaan ryhm\u00e4 p\u00e4\u00e4tyi n\u00e4enn\u00e4ist\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelunsa sek\u00e4 kehittym\u00e4\u00e4n tekem\u00e4tt\u00e4 kuitenkaan ty\u00f6t\u00e4 sen eteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ilona Hokkanen (jeilhokk) on 2013-01-21 12:52:02.559190. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-21T12:52:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301211094.pdf: 901121 bytes, checksum: 4edfc496807bd017f1e26c75b7cc3e6e (MD5)\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 4d0e5d2d0247dc4e7fb2ff22c33e32f9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-21T12:52:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201301211094.pdf: 901121 bytes, checksum: 4edfc496807bd017f1e26c75b7cc3e6e (MD5)\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 4d0e5d2d0247dc4e7fb2ff22c33e32f9 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "defenssit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4lttelyn taktiikat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syyllisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatioryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4enn\u00e4inen kasvu ja v\u00e4lttelyn taktiikat m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 opiskelijaryhm\u00e4n omatoimista ty\u00f6skentely\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301211094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-21T12:52:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykodynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puolustusmekanismit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40731
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:17Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f365f21-0f96-46fb-a42e-0251fab28631\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301211094.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hokkanen, Ilona Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä ryhmädynamiikka defenssit välttelyn taktiikat syyllisyys integraatioryhmä Bion Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 psykodynamiikka ryhmätyö ryhmät puolustusmekanismit integraatio
title Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
title_full Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
title_fullStr Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
title_full_unstemmed Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
title_short Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
title_sort näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
title_txtP Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
topic ryhmädynamiikka defenssit välttelyn taktiikat syyllisyys integraatioryhmä Bion Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 psykodynamiikka ryhmätyö ryhmät puolustusmekanismit integraatio
topic_facet 103 Bion Luokanopettajakoulutus Teacher Education defenssit integraatio integraatioryhmä psykodynamiikka puolustusmekanismit ryhmädynamiikka ryhmät ryhmätyö syyllisyys välttelyn taktiikat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301211094
work_keys_str_mv AT hokkanenilona näennäinenkasvujavälttelyntaktiikatmäärittämässäopiskelijaryhmänomatoimistatyösken