Summary: | Säteenseuranta on rinnakkaistuva ja laskentaintensiivinen tapa tuottaa kolmiulotteista tietokonegrafiikkaa. Yleiskäyttöiset grafiikkaprosessorit (GPGPU) ovat tehokkaita rinnakkaislaskentaprosessoreita, joiden avulla voidaan kiihdyttää säteenseurantaa. Tässä tutkielmassa käsitellään säteenseurannan toteuttamista yleiskäyttöisillä grafiikkaprosessoreilla ja esitetään rakenne yksinkertaiselle GPGPU-säteenseurantaohjelmalle. Käsittelyn aiheena ovat myös säteenseurantaa kiihdyttävien menetelmien, kuten kiihdytysrakenteiden, toteuttaminen GPGPU-laskennalla.
Ray tracing is a parallel and computationally intensive way of producing three dimensional computer graphics. General-purpose graphics processing units (GPGPU) are powerful parallel processors that can be utilized for accelerating ray tracing. This bachelor's thesis discusses about implementing ray tracer on GPGPU and presents a structure for a simple GPGPU ray tracer. This thesis also discusses about GPGPU implementation of methods, such as acceleration structures, that can be used to accelerate ray tracing.
|