The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille entuudestaan tuntemattomia sanoja, vai onko kielioppitehtävien sanasto oppilai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bertel, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40715
_version_ 1826225808760373248
author Bertel, Elina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Bertel, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Bertel, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Bertel, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille entuudestaan tuntemattomia sanoja, vai onko kielioppitehtävien sanasto oppilaille entuudestaan tuttua. Jälkimmäisessä tapauksessa opeteltavan kielioppiasian tärkeys korostuu ja sanaston ja kieliopin erottaminen toisistaan oppimateriaalissa on selvästi nähtävissä. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet sanastonosaamisen olevan ensiarvoisen tärkeää vieraan kielen hallitsemisessa ja painottaneet oppimateriaalien tärkeyttä sanastonoppimisessa. Lisäksi on havaittu, että useat kohtaamiset tuntemattoman sanan kanssa edesauttavat sen oppimista ja mieleen painamista. Perinteisesti kielioppi- ja sanastotehtävät on oppimateriaaleissa täysin erotettu toisistaan, mutta myös kieliopin harjoittelua varten suunnitellut tehtävät voisivat toimia väylänä uusien sanojen kohtaamiselle. Tutkielmassa analysoitiin kahden yläkoulun 7. luokalle suunnatun englannin tehtäväkirjan kielioppitehtäviä sen perusteella, esiintyivätkö tehtävissä olevat sanat 6. luokan materiaalin aakkosellisessa sanastossa, jonka tarkoitus on edustaa 7. luokan aloittaville entuudestaan tuttuja sanoja. Tulokset osoittavat, että tehtävissä esitellään uutta sanastoa suhteellisen vähän. Molemmissa materiaaleissa noin 15% tehtävien sanoista luokiteltiin uusiksi, mukaanlukien erisnimet ja modaaliverbit, joiden oppimisen voi väittää taipumattomuuden vuoksi olevan suhteellisen helppoa. Jos nämä kaksi sanaryhmää jätetään pois, on potentiaalisesti uusien sanojen kokonaismäärä entistä pienempi. Uusia sanoja siis todennäköisesti kohdataan enimmäkseen joissain muissa kuin kielioppitehtävien tarjoamissa konteksteissa.
first_indexed 2024-09-11T08:53:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Bertel, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-17T15:20:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-17T15:20:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40715", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, tarjoavatko yl\u00e4koulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppiteht\u00e4v\u00e4t oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kielioppiteht\u00e4viin oppilaille entuudestaan tuntemattomia sanoja, vai onko kielioppiteht\u00e4vien sanasto oppilaille entuudestaan tuttua. J\u00e4lkimm\u00e4isess\u00e4 tapauksessa opeteltavan kielioppiasian t\u00e4rkeys korostuu ja sanaston ja kieliopin erottaminen toisistaan oppimateriaalissa on selv\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet sanastonosaamisen olevan ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 vieraan kielen hallitsemisessa ja painottaneet oppimateriaalien t\u00e4rkeytt\u00e4 sanastonoppimisessa. Lis\u00e4ksi on havaittu, ett\u00e4 useat kohtaamiset tuntemattoman sanan kanssa edesauttavat sen oppimista ja mieleen painamista.\r\nPerinteisesti kielioppi- ja sanastoteht\u00e4v\u00e4t on oppimateriaaleissa t\u00e4ysin erotettu toisistaan, mutta my\u00f6s kieliopin harjoittelua varten suunnitellut teht\u00e4v\u00e4t voisivat toimia v\u00e4yl\u00e4n\u00e4 uusien sanojen kohtaamiselle. Tutkielmassa analysoitiin kahden yl\u00e4koulun 7. luokalle suunnatun englannin teht\u00e4v\u00e4kirjan kielioppiteht\u00e4vi\u00e4 sen perusteella, esiintyiv\u00e4tk\u00f6 teht\u00e4viss\u00e4 olevat sanat 6. luokan materiaalin aakkosellisessa sanastossa, jonka tarkoitus on edustaa 7. luokan aloittaville entuudestaan tuttuja sanoja. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n uutta sanastoa suhteellisen v\u00e4h\u00e4n. Molemmissa materiaaleissa noin 15% teht\u00e4vien sanoista luokiteltiin uusiksi, mukaanlukien erisnimet ja modaaliverbit, joiden oppimisen voi v\u00e4itt\u00e4\u00e4 taipumattomuuden vuoksi olevan suhteellisen helppoa. Jos n\u00e4m\u00e4 kaksi sanaryhm\u00e4\u00e4 j\u00e4tet\u00e4\u00e4n pois, on potentiaalisesti uusien sanojen kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4 entist\u00e4 pienempi. Uusia sanoja siis todenn\u00e4k\u00f6isesti kohdataan enimm\u00e4kseen joissain muissa kuin kielioppiteht\u00e4vien tarjoamissa konteksteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Bertel (jeelmaki) on 2013-01-17 15:20:35.287552. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-17T15:20:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301171069.pdf: 541866 bytes, checksum: ceaa3f2a7ee035ed08d1cb10f99fd086 (MD5)\r\nlicense.html: 5097 bytes, checksum: 5c5c6903c33ce73a0726828775ecdd2b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-17T15:20:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301171069.pdf: 541866 bytes, checksum: ceaa3f2a7ee035ed08d1cb10f99fd086 (MD5)\r\nlicense.html: 5097 bytes, checksum: 5c5c6903c33ce73a0726828775ecdd2b (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar exercises", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301171069", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-17T15:20:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40715
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb2e8170-545e-420c-b422-64ad4961ab60\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301171069.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bertel, Elina The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises vocabulary learning grammar exercises foreign language acquisition English Englannin kieli
title The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
title_full The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
title_fullStr The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
title_full_unstemmed The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
title_short The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials
title_sort separation of grammar and vocabulary in finnish secondary school efl learning materials encountering and learning new vocabulary in 7th grade grammar exercises
title_sub encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
title_txtP The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
topic vocabulary learning grammar exercises foreign language acquisition English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English foreign language acquisition grammar exercises vocabulary learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40715 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301171069
work_keys_str_mv AT bertelelina separationofgrammarandvocabularyinfinnishsecondaryschoolefllearningmaterialsencounte AT bertelelina theseparationofgrammarandvocabularyinfinnishsecondaryschoolefllearningmaterialsencou