Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille entuudestaan tuntemattomia sanoja, vai onko kielioppitehtävien sanasto oppilaille entuudestaan tuttua. Jälkimmäisessä tapauksessa opeteltavan kielioppiasian tärkeys korostuu ja sanaston ja kieliopin erottaminen toisistaan oppimateriaalissa on selvästi nähtävissä. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet sanastonosaamisen olevan ensiarvoisen tärkeää vieraan kielen hallitsemisessa ja painottaneet oppimateriaalien tärkeyttä sanastonoppimisessa. Lisäksi on havaittu, että useat kohtaamiset tuntemattoman sanan kanssa edesauttavat sen oppimista ja mieleen painamista.
Perinteisesti kielioppi- ja sanastotehtävät on oppimateriaaleissa täysin erotettu toisistaan, mutta myös kieliopin harjoittelua varten suunnitellut tehtävät voisivat toimia väylänä uusien sanojen kohtaamiselle. Tutkielmassa analysoitiin kahden yläkoulun 7. luokalle suunnatun englannin tehtäväkirjan kielioppitehtäviä sen perusteella, esiintyivätkö tehtävissä olevat sanat 6. luokan materiaalin aakkosellisessa sanastossa, jonka tarkoitus on edustaa 7. luokan aloittaville entuudestaan tuttuja sanoja. Tulokset osoittavat, että tehtävissä esitellään uutta sanastoa suhteellisen vähän. Molemmissa materiaaleissa noin 15% tehtävien sanoista luokiteltiin uusiksi, mukaanlukien erisnimet ja modaaliverbit, joiden oppimisen voi väittää taipumattomuuden vuoksi olevan suhteellisen helppoa. Jos nämä kaksi sanaryhmää jätetään pois, on potentiaalisesti uusien sanojen kokonaismäärä entistä pienempi. Uusia sanoja siis todennäköisesti kohdataan enimmäkseen joissain muissa kuin kielioppitehtävien tarjoamissa konteksteissa.
|