Tytöiksi ja pojiksi vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen

Tässä feminististä kasvatustieteellistä tutkimusta edustavassa tutkielmassa tarkastelun kohteena on vanhempien sukupuolta konstituoivat arkisia tilanteita kuvaavat sanavalinnat. Tutkimusintressi liittyy laajasti sukupuolen sosiaaliseen oppimisprosessiin. Tutkimuksen kohtee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puolakka, Sonja
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40707
_version_ 1826225742913994752
author Puolakka, Sonja
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puolakka, Sonja Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puolakka, Sonja Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puolakka, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tässä feminististä kasvatustieteellistä tutkimusta edustavassa tutkielmassa tarkastelun kohteena on vanhempien sukupuolta konstituoivat arkisia tilanteita kuvaavat sanavalinnat. Tutkimusintressi liittyy laajasti sukupuolen sosiaaliseen oppimisprosessiin. Tutkimuksen kohteena ovat vanhempien vastaukset tutkimuspäiväkirja-aineistossa, jossa he kuvaavat tyttö- tai poikalapsen arkisia kasvatustilanteita ja samalla rakentavat kielellisiä merkityksiä. Tutkimuksen aineiston muodostaa osa Jyväskylän yliopiston Perhetutkimuskeskuksen Paletti-tutkimusprojektin kotipäiväkirja-aineistosta. Kotipäiväkirja koostui kahdesta osasta: taustakysymyksistä ja päiväkirjakysymyksistä. Päiväkirjakysymyksiin vanhemmat vastasivat kahdesti päivässä seitsemän päivän ajan. Alle kouluikäisen lapsen kotipäiväkirjaan vastasi 54 perhettä, joista tyttöjen perheitä oli 26 ja poikien 28. Tutkielman ensisijainen tavoite on kuvailla vanhempien lapseen liittyvien sanavalintojen ja ilmauksien (sukupuolittuneita) merkityksiä. Ilmaisujen sisältämien merkitysten ja esikäsitysten kautta tarkastellaan yleisemmällä tasolla sitä, miten lapsen sukupuoli näyttäytyy sosiaalisena toimintana ja oppimisprosessina. Tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoa sukupuolen sosiaalisesta oppimisprosessista. Tutkielman tulokset osoittavat, että havainnoidessaan lapsia vanhemmat tulkitsevat heidän tekemisiään sukupuolen mukaan ja kuvailevat lapsen toimintaa erilaisin sanavalinnoin riippuen lapsen sukupuolesta. Tutkimuksessa havaittiin, että vanhempien käyttämät sanavalinnat ilmentävät yleisempiä kulttuurisia käsityksiä feminiinisyydestä ja maskuliinisuudesta. Tuloksien mukaan maskuliinisuuteen konstituoituu ulkoilu ja fyysinen toiminta; feminiinisyyteen siisteys, vaatteet ja sisällä oleminen. Tietyt kulttuuriset toiminnat, kuten vaatteet ja niiden valinta sekä fyysiset leikit, kuten paini, riehunta ja kilpaileminen, osoittautuivat aineistossa niin määrällisesti kuin sisällöllisestikin erilaisiksi tilanteiksi tytöille ja pojille. Tuloksista voidaan todeta, että tulkitsemalla ja kuvailemalla lasten toimintaa eri tavoin vanhemmat osaltaan osallistuvat lapsen feminiinisen ja maskuliinisen identiteetin sosiaalisen oppimisprosessiin. Vanhemmat uusintavat, vahvistavat ja rakentavat, tai purkavat ja rikkovat olemassaolevia kulttuurisia koodistoja. Tutkielman johtopäätöksenä voi sanoa, että vanhempien sanavalinnat lastensa tavoista toimia heijastelevat sukupuoliin liitettyjä merkityksiä kuvaten tilanteita,joissa naiseksi kasvetaan ja mieheyttä ansaitaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puolakka, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-16T08:18:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-16T08:18:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1241898", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40707", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 feministist\u00e4 kasvatustieteellist\u00e4 tutkimusta edustavassa tutkielmassa tarkastelun kohteena on vanhempien sukupuolta konstituoivat arkisia tilanteita kuvaavat sanavalinnat. Tutkimusintressi liittyy laajasti sukupuolen sosiaaliseen oppimisprosessiin.\r\nTutkimuksen kohteena ovat vanhempien vastaukset tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirja-aineistossa, jossa\r\nhe kuvaavat tytt\u00f6- tai poikalapsen arkisia kasvatustilanteita ja samalla rakentavat kielellisi\u00e4 merkityksi\u00e4. Tutkimuksen aineiston muodostaa osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Perhetutkimuskeskuksen Paletti-tutkimusprojektin kotip\u00e4iv\u00e4kirja-aineistosta.\r\nKotip\u00e4iv\u00e4kirja koostui kahdesta osasta: taustakysymyksist\u00e4 ja p\u00e4iv\u00e4kirjakysymyksist\u00e4.\r\nP\u00e4iv\u00e4kirjakysymyksiin vanhemmat vastasivat kahdesti p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 seitsem\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n ajan.\r\nAlle kouluik\u00e4isen lapsen kotip\u00e4iv\u00e4kirjaan vastasi 54 perhett\u00e4, joista tytt\u00f6jen perheit\u00e4 oli 26 ja poikien 28.\r\nTutkielman ensisijainen tavoite on kuvailla vanhempien lapseen liittyvien\r\nsanavalintojen ja ilmauksien (sukupuolittuneita) merkityksi\u00e4. Ilmaisujen sis\u00e4lt\u00e4mien merkitysten ja esik\u00e4sitysten kautta tarkastellaan yleisemm\u00e4ll\u00e4 tasolla sit\u00e4, miten lapsen sukupuoli n\u00e4ytt\u00e4ytyy sosiaalisena toimintana ja oppimisprosessina. Tutkielman tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 tietoa sukupuolen sosiaalisesta oppimisprosessista.\r\nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 havainnoidessaan lapsia vanhemmat\r\ntulkitsevat heid\u00e4n tekemisi\u00e4\u00e4n sukupuolen mukaan ja kuvailevat lapsen toimintaa\r\nerilaisin sanavalinnoin riippuen lapsen sukupuolesta. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4\r\nvanhempien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t sanavalinnat ilment\u00e4v\u00e4t yleisempi\u00e4 kulttuurisia k\u00e4sityksi\u00e4 feminiinisyydest\u00e4 ja maskuliinisuudesta. Tuloksien mukaan maskuliinisuuteen\r\nkonstituoituu ulkoilu ja fyysinen toiminta; feminiinisyyteen siisteys, vaatteet ja sis\u00e4ll\u00e4 oleminen. Tietyt kulttuuriset toiminnat, kuten vaatteet ja niiden valinta sek\u00e4 fyysiset leikit, kuten paini, riehunta ja kilpaileminen, osoittautuivat aineistossa niin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti kuin sis\u00e4ll\u00f6llisestikin erilaisiksi tilanteiksi tyt\u00f6ille ja pojille. \r\nTuloksista voidaan todeta, ett\u00e4 tulkitsemalla ja kuvailemalla lasten toimintaa\r\neri tavoin vanhemmat osaltaan osallistuvat lapsen feminiinisen ja maskuliinisen identiteetin sosiaalisen oppimisprosessiin. Vanhemmat uusintavat, vahvistavat ja rakentavat, tai purkavat ja rikkovat olemassaolevia kulttuurisia koodistoja.\r\nTutkielman johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voi sanoa, ett\u00e4 vanhempien sanavalinnat lastensa\r\ntavoista toimia heijastelevat sukupuoliin liitettyj\u00e4 merkityksi\u00e4 kuvaten tilanteita,joissa naiseksi kasvetaan ja mieheytt\u00e4 ansaitaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Puolakka (soempuol) on 2013-01-16 08:18:15.968296. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-16T08:18:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301161062.pdf: 7022305 bytes, checksum: 97a9b68bd2442e1f6daf1cbc2d305d8f (MD5)\r\nlicense.html: 5017 bytes, checksum: 2996ce885be456d869c4043d872e652e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-16T08:18:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301161062.pdf: 7022305 bytes, checksum: 97a9b68bd2442e1f6daf1cbc2d305d8f (MD5)\r\nlicense.html: 5017 bytes, checksum: 2996ce885be456d869c4043d872e652e (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "120 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen toimijayhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tyt\u00f6iksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301161062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-16T08:18:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40707
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/34888d4e-12b8-420a-ac57-a6a83c9ec80e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301161062.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puolakka, Sonja Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen sukupuoli fenomenografia sosiaalinen toimijayhteisö Education Kasvatustiede Fenomenografia 102 tytöt pojat (ikäryhmät) sosiaalinen oppiminen pojat
title Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
title_alt Vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
title_full Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
title_fullStr Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
title_full_unstemmed Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
title_short Tytöiksi ja pojiksi
title_sort tytöiksi ja pojiksi vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
title_sub vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
title_txtP Tytöiksi ja pojiksi : vanhempien sanavalinnat ja sukupuolen sosiaalinen oppiminen
topic sukupuoli fenomenografia sosiaalinen toimijayhteisö Education Kasvatustiede Fenomenografia 102 tytöt pojat (ikäryhmät) sosiaalinen oppiminen pojat
topic_facet 102 Education Fenomenografia Kasvatustiede fenomenografia pojat pojat (ikäryhmät) sosiaalinen oppiminen sosiaalinen toimijayhteisö sukupuoli tytöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40707 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301161062
work_keys_str_mv AT puolakkasonja tytöiksijapojiksivanhempiensanavalinnatjasukupuolensosiaalinenoppiminen