Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus

Hautala, Jukka & Vuorela, Sami. 2013. Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. 116 sivua. Tutkimuksen alkuperäinen tarkoitus oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hautala, Jukka, Vuorela, Sami
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40689
_version_ 1826225734662750208
author Hautala, Jukka Vuorela, Sami
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautala, Jukka Vuorela, Sami Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautala, Jukka Vuorela, Sami Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautala, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Hautala, Jukka & Vuorela, Sami. 2013. Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. 116 sivua. Tutkimuksen alkuperäinen tarkoitus oli kehittää oppilasarviointia informatiivisemmaksi ja paremmin Opetushallituksen sille asettamia tehtäviä vastaavaksi. Hankkeen edetessä tutkimus kuitenkin sai uuden suunnan ja lopputuotoksena syntyi uusi, sähköinen oppilaan itsearviointilomake. Tutkimuksessa hyödynsimme aiempaa tutkimustietoa, teimme SWOT -analyysejä sekä suoritimme teemahaastatteluita. Lisäksi hyödynsimme kehitystyössä kollegiaalista asiantuntijuutta, sekä teknisen alan ammattilaisia. Tutkimusmetodimme oli kehittämistutkimus ja tutkimusote kvalitatiivinen. Tuotekehitysprojektille ominaista on sen rakenteellinen syklisyys; testaus ja kehittely toistuvat, kunnes tuote saa lopullisen muotonsa. Oma kehitystyömme testattiin ja asetettiin kritiikille alttiiksi sen eri vaiheissa. Palautetta ja kehitysehdotuksia saimme graduryhmältämme, sekä kokeneilta luokanopettajilta. Tietoteknistä osaamista haimme ZEF-solutions –yritykseltä. Lopullinen lomakemalli testattiin kahdessa jyväkyläläisessä koulussa kolmas- ja kuudesluokkalaisilla. Testin jälkeen haastattelimme neljä (N=4) kolmas- ja neljä (N=4) kuudesluokkalaista teemahaastatteluin (ks. kappale 6). Lisäksi haastattelimme molempien luokkien opettajat (N=2) avoimen sähköpostikyselyn avulla. Tutkimus osoitti, että luomallemme sähköiselle itsearviointilomakkeelle on tarvetta. Uusi, sähköisessä muodossa oleva lomake koettiin perinteistä paperista parempana. Lomake kartoitti myös kouluviihtyvyyttä liikuntatunneilla. Kouluviihtyvyyden kartoittaminen on ajankohtainen aihe koulumaailmassa. Tutkimuksen mukaan oppilaat eivät tiedä, miksi itsearviointeja tehdään. Tutkimus osoitti myös, että itsearviointilomakkeet on syytä teettää koulussa, sillä koteihin lähetetyt sähköpostilomakkeet eivät palautuneet kyselijöille toivotusti. Valmis lomakemalli lähetettiin käyttämäämme vaalikonepohjaa tuottavalle ZEF-solutions -yritykselle heidän pyyntönsä mukaisesti. Lomakkeen kehitystyö kuitenkin jatkuu vielä kentällä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorela, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-14T11:05:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-14T11:05:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1245077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40689", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hautala, Jukka & Vuorela, Sami. 2013. Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyytt\u00e4 kartoittavan s\u00e4hk\u00f6isen itsearviointilomakkeen kehitt\u00e4mistutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 116 sivua.\r\n\r\nTutkimuksen alkuper\u00e4inen tarkoitus oli kehitt\u00e4\u00e4 oppilasarviointia informatiivisemmaksi ja paremmin Opetushallituksen sille asettamia teht\u00e4vi\u00e4 vastaavaksi. Hankkeen edetess\u00e4 tutkimus kuitenkin sai uuden suunnan ja lopputuotoksena syntyi uusi, s\u00e4hk\u00f6inen oppilaan itsearviointilomake.\r\nTutkimuksessa hy\u00f6dynsimme aiempaa tutkimustietoa, teimme SWOT -analyysej\u00e4 sek\u00e4 suoritimme teemahaastatteluita. Lis\u00e4ksi hy\u00f6dynsimme kehitysty\u00f6ss\u00e4 kollegiaalista asiantuntijuutta, sek\u00e4 teknisen alan ammattilaisia. Tutkimusmetodimme oli kehitt\u00e4mistutkimus ja tutkimusote kvalitatiivinen.\r\nTuotekehitysprojektille ominaista on sen rakenteellinen syklisyys; testaus ja kehittely toistuvat, kunnes tuote saa lopullisen muotonsa. Oma kehitysty\u00f6mme testattiin ja asetettiin kritiikille alttiiksi sen eri vaiheissa. Palautetta ja kehitysehdotuksia saimme graduryhm\u00e4lt\u00e4mme, sek\u00e4 kokeneilta luokanopettajilta. Tietoteknist\u00e4 osaamista haimme ZEF-solutions \u2013yritykselt\u00e4.\r\nLopullinen lomakemalli testattiin kahdessa jyv\u00e4kyl\u00e4l\u00e4isess\u00e4 koulussa kolmas- ja kuudesluokkalaisilla. Testin j\u00e4lkeen haastattelimme nelj\u00e4 (N=4) kolmas- ja nelj\u00e4 (N=4) kuudesluokkalaista teemahaastatteluin (ks. kappale 6). Lis\u00e4ksi haastattelimme molempien luokkien opettajat (N=2) avoimen s\u00e4hk\u00f6postikyselyn avulla.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 luomallemme s\u00e4hk\u00f6iselle itsearviointilomakkeelle on tarvetta. Uusi, s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 muodossa oleva lomake koettiin perinteist\u00e4 paperista parempana. Lomake kartoitti my\u00f6s kouluviihtyvyytt\u00e4 liikuntatunneilla. Kouluviihtyvyyden kartoittaminen on ajankohtainen aihe koulumaailmassa.\r\nTutkimuksen mukaan oppilaat eiv\u00e4t tied\u00e4, miksi itsearviointeja tehd\u00e4\u00e4n.\r\nTutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 itsearviointilomakkeet on syyt\u00e4 teett\u00e4\u00e4 koulussa, sill\u00e4 koteihin l\u00e4hetetyt s\u00e4hk\u00f6postilomakkeet eiv\u00e4t palautuneet kyselij\u00f6ille toivotusti. \r\nValmis lomakemalli l\u00e4hetettiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4mme vaalikonepohjaa tuottavalle ZEF-solutions -yritykselle heid\u00e4n pyynt\u00f6ns\u00e4 mukaisesti. Lomakkeen kehitysty\u00f6 kuitenkin jatkuu viel\u00e4 kent\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sami Vuorela (sapevuor) on 2013-01-14 11:05:45.263781. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-14T11:05:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301141043.pdf: 2922892 bytes, checksum: 8a6ac8b63b2b8e05f71271cf11f9548c (MD5)\r\nlicense.html: 5522 bytes, checksum: 38831118aaad0b7ea25b1c36cd7ba861 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-14T11:05:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301141043.pdf: 2922892 bytes, checksum: 8a6ac8b63b2b8e05f71271cf11f9548c (MD5)\r\nlicense.html: 5522 bytes, checksum: 38831118aaad0b7ea25b1c36cd7ba861 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oppilasarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsearviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsearviointilomake", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyytt\u00e4 kartoittavan s\u00e4hk\u00f6isen itsearviointilomakkeen kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301141043", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-14T11:05:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lomakkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40689
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df0f266b-c8f2-472b-9bfc-d4de06e57613\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201301141043.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautala, Jukka Vuorela, Sami Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus Oppilasarviointi itsearviointi itsearviointilomake kouluviihtyvyys kehittämistutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kehittämistutkimus 103 oppilasarviointi koululiikunta alakoulu lomakkeet
title Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
title_full Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
title_fullStr Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
title_full_unstemmed Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
title_short Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
title_sort alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
title_txtP Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
topic Oppilasarviointi itsearviointi itsearviointilomake kouluviihtyvyys kehittämistutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kehittämistutkimus 103 oppilasarviointi koululiikunta alakoulu lomakkeet
topic_facet 103 Kehittämistutkimus Luokanopettajakoulutus Oppilasarviointi Teacher Education alakoulu itsearviointi itsearviointilomake kehittämistutkimus koululiikunta kouluviihtyvyys lomakkeet oppilasarviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40689 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301141043
work_keys_str_mv AT hautalajukka alakoulunoppilaidenliikuntatuntienkouluviihtyvyyttäkartoittavansähköisenitsearvioin