Aikamme koulussa tutkimus opettajien ajankäytöstä oppituntien alussa

Oppitunnin alku ja oppitunnin taustatekijöiden mahdolliset vaikutukset oppitunnin alkuun olivat tämän pro gradu-tutkielman kohteena. Tutkin ajankohtaa, jolloin opettaja saapuu luokkahuoneeseen ja sitä, koska hän aloittaa varsinaisen opetuksen. Luokanopettaja- erityispedagogiikan opiskelijat keräsivä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seitvuo, Jukka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40682
Kuvaus
Yhteenveto:Oppitunnin alku ja oppitunnin taustatekijöiden mahdolliset vaikutukset oppitunnin alkuun olivat tämän pro gradu-tutkielman kohteena. Tutkin ajankohtaa, jolloin opettaja saapuu luokkahuoneeseen ja sitä, koska hän aloittaa varsinaisen opetuksen. Luokanopettaja- erityispedagogiikan opiskelijat keräsivät tutkimusaineiston Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan metodikurssille OKLS610/ KTKS031. Aineisto kerättiin havainnoimalla 131:tä peruskoulun opettajaa ja heidän toteuttamaa tunnin aloitusta. Tutkimusaineistoa käsittelin tilastollisilla menetelmillä kuten riippumattomien otosten t-testit ja yksisuuntaiset varianssianalyysit. Opettaja saapui luokkahuoneeseen keskimäärin 2 minuuttia ja opetus alkoi keskimäärin 6 minuuttia oppitunnin alusta. Tutkimuksessa opettajat jakautuivat kahteen kategoriaan: opettajiin, jotka olivat oppitunnin alussa luokkahuoneessa ja heihin, jotka saapuivat oppitunnille myöhässä. Opettajien, jotka olivat oppitunnin alussa luokassa, opetus alkoi tilastollisesti merkitsevästi aikaisemmin kuin opettajien, jotka saapuivat oppitunnille myöhässä. Opettajien myöhästymiset voivat johtua koulujen toimintakulttuurista, jossa opettajien myöhästyminen oppitunnilta sallitaan.