Language choice in EFL teaching student teachers' perceptions

Vieraan kielen opettaja tekee luokkahuoneessa jatkuvasti valintoja luokkahuonekielen suhteen, olivatpa nuo valinnat sitten tietoisia tai tiedostamattomia. Opettaja voi puhua joko kohdekieltä tai oppilaiden äidinkieltä niissä eri vuorovaikutustilanteissa, joita hän oppitunnilla kohtaa. Kielenvalinta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sadeharju, Teija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40678
_version_ 1826225716571668480
author Sadeharju, Teija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sadeharju, Teija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sadeharju, Teija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sadeharju, Teija
datasource_str_mv jyx
description Vieraan kielen opettaja tekee luokkahuoneessa jatkuvasti valintoja luokkahuonekielen suhteen, olivatpa nuo valinnat sitten tietoisia tai tiedostamattomia. Opettaja voi puhua joko kohdekieltä tai oppilaiden äidinkieltä niissä eri vuorovaikutustilanteissa, joita hän oppitunnilla kohtaa. Kielenvalinta vieraan kielen opetuksessa on synnyttänyt paljon keskustelua asiantuntijoiden keskuudessa. Onkin syntynyt kaksi eri ajattelukuntaa: toiset puhuvat äidinkielen käytön puolesta, kun taas toiset kannattavat eksklusiivista kohdekielen käyttöä. Tämä tutkimus keskittyi englannin opetusharjoittelijoiden näkemyksiin äidinkielen ja kohdekielen käytöstä ja siihen, miten he tulkitsevat omia kielivalintojaan. Tutkimuksen pääasiallinen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia käyttötarkoituksia opetusharjoittelijat löytävät suomelle ja englannille. Tutkimus perustui haastatteluaineistoon, joka hankittiin käyttäen kahta haastattelutyyppiä: puolistrukturoitua haastattelua ja stimulated recall -haastattelua. Jälkimmäisessä haastateltavat tulkitsivat omia kielivalintojaan videomateriaalin pohjalta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Esiin nousi kolme kielenkäytön kategoriaa: opettaja-lähtöinen, oppilas-lähtöinen ja diskurssi-lähtöinen kategoria. Haasteltavat pohtivat myös suomen ja englannin käytöstä koituvia haittoja. Lisäksi haastateltavat toivat esiin opetusharjoittelussa saadut kielenvalintaa koskevat ohjeistukset ja niiden vaikutukset heidän toimintaansa. Tulokset osoittivat, että haastateltavat kannattivat englannin käyttöä joko ainoana tai pääasiallisena luokkahuonekielenä. Kuitenkin sekä äidinkielelle että kohdekielelle löytyi useita eri käyttötarkoituksia. Tietyn kielen käyttöä selitettiin muun muassa psykolingivistisillä tekijöillä, pedagogisilla tarkoitusperillä sekä vuorovaikutustilanteen luonteella.
first_indexed 2023-03-22T09:59:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sadeharju, Teija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-11T18:54:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-11T18:54:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1241693", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40678", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraan kielen opettaja tekee luokkahuoneessa jatkuvasti valintoja luokkahuonekielen suhteen, olivatpa nuo valinnat sitten tietoisia tai tiedostamattomia. Opettaja voi puhua joko kohdekielt\u00e4 tai oppilaiden \u00e4idinkielt\u00e4 niiss\u00e4 eri vuorovaikutustilanteissa, joita h\u00e4n oppitunnilla kohtaa. Kielenvalinta vieraan kielen opetuksessa on synnytt\u00e4nyt paljon keskustelua asiantuntijoiden keskuudessa. Onkin syntynyt kaksi eri ajattelukuntaa: toiset puhuvat \u00e4idinkielen k\u00e4yt\u00f6n puolesta, kun taas toiset kannattavat eksklusiivista kohdekielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyi englannin opetusharjoittelijoiden n\u00e4kemyksiin \u00e4idinkielen ja kohdekielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja siihen, miten he tulkitsevat omia kielivalintojaan. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4asiallinen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksia opetusharjoittelijat l\u00f6yt\u00e4v\u00e4t suomelle ja englannille. Tutkimus perustui haastatteluaineistoon, joka hankittiin k\u00e4ytt\u00e4en kahta haastattelutyyppi\u00e4: puolistrukturoitua haastattelua ja stimulated recall -haastattelua. J\u00e4lkimm\u00e4isess\u00e4 haastateltavat tulkitsivat omia kielivalintojaan videomateriaalin pohjalta. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Esiin nousi kolme kielenk\u00e4yt\u00f6n kategoriaa: opettaja-l\u00e4ht\u00f6inen, oppilas-l\u00e4ht\u00f6inen ja diskurssi-l\u00e4ht\u00f6inen kategoria. Haasteltavat pohtivat my\u00f6s suomen ja englannin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koituvia haittoja. Lis\u00e4ksi haastateltavat toivat esiin opetusharjoittelussa saadut kielenvalintaa koskevat ohjeistukset ja niiden vaikutukset heid\u00e4n toimintaansa. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 haastateltavat kannattivat englannin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 joko ainoana tai p\u00e4\u00e4asiallisena luokkahuonekielen\u00e4. Kuitenkin sek\u00e4 \u00e4idinkielelle ett\u00e4 kohdekielelle l\u00f6ytyi useita eri k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksia. Tietyn kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 selitettiin muun muassa psykolingivistisill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4, pedagogisilla tarkoitusperill\u00e4 sek\u00e4 vuorovaikutustilanteen luonteella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teija Sadeharju (teorsade) on 2013-01-11 18:54:54.332985. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-11T18:54:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301111029.pdf: 608245 bytes, checksum: ff691912beded945705e7e9eca5abc9f (MD5)\r\nlicense.html: 5001 bytes, checksum: 8fcfe131611650f36e8c991efb2dfd9a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-11T18:54:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301111029.pdf: 608245 bytes, checksum: ff691912beded945705e7e9eca5abc9f (MD5)\r\nlicense.html: 5001 bytes, checksum: 8fcfe131611650f36e8c991efb2dfd9a (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language choice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "classroom language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "target language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L1", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301111029", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-11T18:54:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40678
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fd9e76fa-c55f-426f-9c8f-bc19f9eb55b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301111029.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sadeharju, Teija Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions language choice classroom language target language L1 EFL teaching student teachers perceptions Englannin kieli English 301 kielet luokkatyöskentely opettajat englannin kieli opetusharjoittelu
title Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions
title_full Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions
title_fullStr Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions
title_full_unstemmed Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions
title_short Language choice in EFL teaching
title_sort language choice in efl teaching student teachers perceptions
title_sub student teachers' perceptions
title_txtP Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions
topic language choice classroom language target language L1 EFL teaching student teachers perceptions Englannin kieli English 301 kielet luokkatyöskentely opettajat englannin kieli opetusharjoittelu
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English L1 classroom language englannin kieli kielet language choice luokkatyöskentely opettajat opetusharjoittelu perceptions student teachers target language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40678 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301111029
work_keys_str_mv AT sadeharjuteija languagechoiceineflteachingstudentteachersperceptions