"Se on semmosta arkipäivää" liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana

Tiivistelmä. Saastamoinen, Anna & Sirniö, Sanna. 2012. ”SE ON SEMMOSTA ARKIPÄIVÄÄ”. Liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 120 sivua + liitteet. Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli liikun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saastamoinen, Anna, Sirniö, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40667
_version_ 1828193132864339968
author Saastamoinen, Anna Sirniö, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saastamoinen, Anna Sirniö, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saastamoinen, Anna Sirniö, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saastamoinen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Saastamoinen, Anna & Sirniö, Sanna. 2012. ”SE ON SEMMOSTA ARKIPÄIVÄÄ”. Liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 120 sivua + liitteet. Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli liikunnan vankka asema suomalaisessa yhteiskunnassa, ja siihen latautuvat positiiviset merkitykset. Yhteiskunnassamme puhutaan nykyään paljon lasten liikunnan vähentymisestä, liikuntamahdollisuuksien muuttumisesta sekä ohjatun liikunnan lisääntymisestä. Liikunta on käsitteenä monimuotoinen, ja sillä on sekä itseisarvoisia että välineellisiä tehtäviä. Esiopetuksessa toteutettavalla liikuntakasvatuksella on merkittävä rooli lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa ja liikunnallisen elämäntavan omaksumisessa. Lapsi kohtaa liikunnan yksilöllisen liikuntasuhteensa kautta, minkä pohjalta hän toteuttaa omaa liikunnallisuuttaan. Tässä etnografisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksessa toteutettavaa liikuntaa. Puheissa tutulle liikunnan käsitteelle kaivattiin konkreettista kuvausta, mitä kaikkea se pitää sisällään ja mistä se oikeastaan muodostuu. Tutkimuksella selvitettiin esiopetusryhmän aikuisten ja lasten kuvauksia liikunnasta, ja havainnoitiin liikunnan toteutumista arjessa. Aikuisten ja lasten näkemyksiä selvitettiin ryhmissä toteutetuilla teemahaastatteluilla. Tarkoituksena oli luoda eri menetelmiä yhdistäen kuvaa liikunnan ilmiöstä ja sen merkityksestä esiopetuksessa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että liikunta ja liikkuminen ovat sidoksissa toisiinsa, sillä liikunta pitää sisällään erilaisia liikkumismuotoja: tavoitteellinen liikkuminen, toiminnallinen liikkuminen, siirtymäliikkuminen ja luonnollinen liikkuminen. Tulosten mukaan liikunta ilmenee aina toimintana, siihen osallistuu vähintään yksi toimija ja se toteutuu tietyssä kontekstissa. Liikunta toimintana, liikunnan toimijat ja esiopetuksen konteksti ovat aineistosta löydetyt liikunnan peruselementit, joita ilman liikunta ei toteudu. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että liikunta saa merkityksensä sekä yhteiskunnallisten rakenteiden että yksilöllisten liikuntasuhteiden kautta. Tutkimus tuo liikunnan entistä merkittävämpään asemaan varhaiskasvatuksen kentällä, sillä se osoittautuu olevan keskeinen osa kaikkea esiopetuksessa toteutettavaa arjen toimintaa. Liikuntaa määrittävät liikkumismuodot ja liikunnan elementit antavat uudenlaisen näkökulman lähestyä liikunnan monia mahdollisuuksia sekä välineitä ilmiön tarkasteluun.
first_indexed 2023-03-22T09:58:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saastamoinen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sirni\u00f6, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-08T09:09:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-08T09:09:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1242017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40667", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. Saastamoinen, Anna & Sirni\u00f6, Sanna. 2012. \u201dSE ON SEMMOSTA ARKIP\u00c4IV\u00c4\u00c4\u201d. Liikunta esiopetusryhm\u00e4n kuvaamana ja toteuttamana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 120 sivua + liitteet.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli liikunnan vankka asema suomalaisessa yhteiskunnassa, ja siihen latautuvat positiiviset merkitykset. Yhteiskunnassamme puhutaan nyky\u00e4\u00e4n paljon lasten liikunnan v\u00e4hentymisest\u00e4, liikuntamahdollisuuksien muuttumisesta sek\u00e4 ohjatun liikunnan lis\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4. Liikunta on k\u00e4sitteen\u00e4 monimuotoinen, ja sill\u00e4 on sek\u00e4 itseisarvoisia ett\u00e4 v\u00e4lineellisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Esiopetuksessa toteutettavalla liikuntakasvatuksella on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa ja liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan omaksumisessa. Lapsi kohtaa liikunnan yksil\u00f6llisen liikuntasuhteensa kautta, mink\u00e4 pohjalta h\u00e4n toteuttaa omaa liikunnallisuuttaan.\r\n \r\nT\u00e4ss\u00e4 etnografisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksessa toteutettavaa liikuntaa. Puheissa tutulle liikunnan k\u00e4sitteelle kaivattiin konkreettista kuvausta, mit\u00e4 kaikkea se pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n ja mist\u00e4 se oikeastaan muodostuu. Tutkimuksella selvitettiin esiopetusryhm\u00e4n aikuisten ja lasten kuvauksia liikunnasta, ja havainnoitiin liikunnan toteutumista arjessa. Aikuisten ja lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 selvitettiin ryhmiss\u00e4 toteutetuilla teemahaastatteluilla. Tarkoituksena oli luoda eri menetelmi\u00e4 yhdist\u00e4en kuvaa liikunnan ilmi\u00f6st\u00e4 ja sen merkityksest\u00e4 esiopetuksessa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 liikunta ja liikkuminen ovat sidoksissa toisiinsa, sill\u00e4 liikunta pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n erilaisia liikkumismuotoja: tavoitteellinen liikkuminen, toiminnallinen liikkuminen, siirtym\u00e4liikkuminen ja luonnollinen liikkuminen. Tulosten mukaan liikunta ilmenee aina toimintana, siihen osallistuu v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi toimija ja se toteutuu tietyss\u00e4 kontekstissa. Liikunta toimintana, liikunnan toimijat ja esiopetuksen konteksti ovat aineistosta l\u00f6ydetyt liikunnan peruselementit, joita ilman liikunta ei toteudu.\r\n \r\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 liikunta saa merkityksens\u00e4 sek\u00e4 yhteiskunnallisten rakenteiden ett\u00e4 yksil\u00f6llisten liikuntasuhteiden kautta. Tutkimus tuo liikunnan entist\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4n asemaan varhaiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4, sill\u00e4 se osoittautuu olevan keskeinen osa kaikkea esiopetuksessa toteutettavaa arjen toimintaa. Liikuntaa m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t liikkumismuodot ja liikunnan elementit antavat uudenlaisen n\u00e4k\u00f6kulman l\u00e4hesty\u00e4 liikunnan monia mahdollisuuksia sek\u00e4 v\u00e4lineit\u00e4 ilmi\u00f6n tarkasteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Saastamoinen (anelsaas) on 2013-01-08 09:09:37.289455. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-08T09:09:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301081016.pdf: 861216 bytes, checksum: 8dcdfdc004d3f36c1accaf95a0301b46 (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: f58233852a271ffe7188f8cb3525ebcf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-08T09:09:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301081016.pdf: 861216 bytes, checksum: 8dcdfdc004d3f36c1accaf95a0301b46 (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: f58233852a271ffe7188f8cb3525ebcf (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "127 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikkuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikkumismuodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan elementit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "movement", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pre-school education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical activity relationship", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ethnography", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "forms of movement", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elements of physical education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se on semmosta arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4\" : liikunta esiopetusryhm\u00e4n kuvaamana ja toteuttamana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Liikunta esiopetusryhm\u00e4n kuvaamana ja toteuttamana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301081016", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-08T09:09:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikkuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40667
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:27Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f8dfbd3-38e3-45f5-95c8-5547d34787c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301081016.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saastamoinen, Anna Sirniö, Sanna "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana liikunta liikkuminen esiopetus liikuntasuhde etnografia liikuntakasvatus liikkumismuodot liikunnan elementit physical education movement pre-school education physical activity relationship ethnography forms of movement elements of physical education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset
title "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
title_alt Liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
title_full "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
title_fullStr "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
title_full_unstemmed "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
title_short "Se on semmosta arkipäivää"
title_sort se on semmosta arkipäivää liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
title_sub liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
title_txtP "Se on semmosta arkipäivää" : liikunta esiopetusryhmän kuvaamana ja toteuttamana
topic liikunta liikkuminen esiopetus liikuntasuhde etnografia liikuntakasvatus liikkumismuodot liikunnan elementit physical education movement pre-school education physical activity relationship ethnography forms of movement elements of physical education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus elements of physical education esiopetus ethnography etnografia forms of movement lapset liikkuminen liikkumismuodot liikunnan elementit liikunta liikuntakasvatus liikuntasuhde movement physical activity relationship physical education pre-school education
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40667 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301081016
work_keys_str_mv AT saastamoinenanna seonsemmostaarkipäivääliikuntaesiopetusryhmänkuvaamanajatoteuttamana