Päiväkotiympäristön yhteys kolmevuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3-vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta päiväkodissa. Tarkastelun aiheina olivat sukupuolten väliset erot, päiväkodin sisä- ja ulkotilojen koon yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen sekä päiväkodeista löytyvät leikki- ja liikuntavälineet. Tutkimusaineisto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jämsen, Anna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40646
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3-vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta päiväkodissa. Tarkastelun aiheina olivat sukupuolten väliset erot, päiväkodin sisä- ja ulkotilojen koon yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen sekä päiväkodeista löytyvät leikki- ja liikuntavälineet. Tutkimusaineisto kerättiin 14 päiväkodista elo-syyskuussa 2010. Tutkimusjoukko muodostui 100:sta vuonna 2007 syntyneestä lapsesta, joista 49 oli poikia ja 51 tyttöjä. Tutkimus oli osa laajempaa Jyväskylän yliopiston terveystieteiden laitoksen ”Suomalaisten ja hollantilaisten 2-6-vuotiaiden lasten liikunta-aktiivisuus kotona ja päiväkodissa” -tutkimushanketta. Fyysistä aktiivisuutta tutkittiin OSRAC-P -havainnointimenetelmällä (Brown ym. 2006). Päiväkotien sisä- ja ulkotilojen kokoa sekä leikki- ja liikuntavälineiden esiintyvyyttä kartoitettiin EPAO -arviointimenetelmän avulla (Ball ym. 2005). Tulokset esitettiin prosenttilukuina ja frekvensseinä. Tilastollisia eroja mitattiin t-testillä, khiin neliö -testillä ja varianssianalyysillä. Lasten fyysinen aktiivisuus oli intensiteetiltään pääasiassa erittäin kevyttä. Pojat olivat hieman tyttöjä aktiivisempia. Yleisimmät fyysisen aktiivisuuden muodot olivat istuminen, seisominen ja käveleminen. Tytöt osallistuivat poikia useammin draamaleikkeihin niin sisä- kuin ulkotiloissa sekä leikkivät enemmän hiekkalaatikolla ja kiinteissä leikkivälineissä. Pojat leikkivät tyttöjä enemmän leluilla sekä pyörillä/kärryillä. Lapset olivat aktiivisempia ulkona kuin sisällä. Päiväkodin sisä- tai ulkotilojen koolla ei ollut yhteyttä lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin. Sisätiloiltaan pienissä päiväkodeissa esiintyi enemmän taidetta ja draamaleikkejä kuin sisätiloiltaan suurissa päiväkodeissa, joissa havainnoitiin enemmän ohjattua liikuntaa. Ulkotiloiltaan pienissä päiväkodeissa esiintyi enemmän hiekkalaatikko -toimintaympäristöä. Tutkimuspäiväkodeista löytyi kiitettävästi erilaisia leikki- ja liikuntavälineitä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lasten fyysinen aktiivisuus päiväkodissa on liian vähäistä. Suurimmasta osasta päiväkoteja löytyy sopivat tilat sekä riittävästi leikki- ja liikuntavälineitä, joiden avulla lasten fyysistä aktiivisuutta voitaisiin lisätä. Keskeistä olisikin hyödyntää näitä tiloja ja välineitä paremmin, jotta lapset liikkuisivat enemmän.