Työntekijöiden kokemuksia viestinnästä muutosprosessissa

Muutos on merkittävässä roolissa suomalaisessa työelämässä. Yritysten on ymmärrettävä paremmin muutoksia ja muutosprosesseissa tapahtuvaa viestintää selvitäkseen globaalissa kilpailussa. Tutkimuskirjallisuutta muutosjohtamisesta on olemassa runsaasti. Työntekijöiden kokemuksia muutostilanteesta o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rousi, Maria
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40631
Description
Summary:Muutos on merkittävässä roolissa suomalaisessa työelämässä. Yritysten on ymmärrettävä paremmin muutoksia ja muutosprosesseissa tapahtuvaa viestintää selvitäkseen globaalissa kilpailussa. Tutkimuskirjallisuutta muutosjohtamisesta on olemassa runsaasti. Työntekijöiden kokemuksia muutostilanteesta on tutkittu kuitenkin toistaiseksi vielä vähän. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään työntekijöiden kokemuksia viestinnästä muutosprosessissa. Viestintänä nähtiin organisaation virallinen muutosviestintä sekä työntekijöiden vuorovaikutuksessa rakentuva epävirallinen viestintä, muutospuhe. Tutkimuskohteena tässä työssä ovat kansainvälisen tietotekniikka-alan yrityksen asiantuntijatehtävissä työskentelevät suomalaiset työntekijät. Tutkimukseen kerättiin kvalitatiivista aineistoa. Aineisto koostui tutkittavan organisaation työntekijöille tehdyistä teemahaastatteluista. Työntekijät olivat tyytyväisiä viralliseen viestintään vaikka kokivatkin ajoittaista turhautumista. Tutkittavalla organisaatiolla oli käytettävissään modernit ja monipuoliset viestintäkanavat. Tämän tutkimuksen pohjalta näyttää kuitenkin selvältä, että paras tulos saadaan aikaiseksi perinteisellä, vuorovaikutuksessa tapahtuvalla viestinnällä, kuten kokouksissa ja tiimipalavereissa henkilökohtaisesti jaetulla tiedolla. Tuloksista selvisi, että vaikka epävirallista viestintää ei välttämättä tiedostettu olevan, täytyi sitä kuitenkin esiintyä työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa. Työntekijät kokivat usein puhuvansa tehtävätasolla työstään vaikka he puhuivatkin viestinnästä. Jatkuva kiire, muutosväsymys, informaatiotulva ja stressi työtehtävissä näyttivät myös vähentävän työntekijöiden halua ja mahdollisuuksia keskustella muutoksesta. Tutkimus osoittaa, että työntekijöiden osallistaminen ja tukeminen muutoksen aikana on tärkeää. Tulosten pohjalta voidaan myös väittää, ettei muutoksesta voida saada täyttä hyötyä irti, jos siitä ei synny epävirallista viestintää.