Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?

Bäckman, Susanna. NÄYTTÖTUTKINNON KOLMIKANTAINEN ARVIOINTI-KESKUSTELU – MISTÄ KESKUSTELLAAN, MITEN KESKUSTELLAAN Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon. Näyttötutkintojärjestelmässä osaamisen osoittaminen tapahtuu pääsääntöi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bäckman, Susanna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40630
_version_ 1826225761945649152
author Bäckman, Susanna
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Bäckman, Susanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Bäckman, Susanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Bäckman, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Bäckman, Susanna. NÄYTTÖTUTKINNON KOLMIKANTAINEN ARVIOINTI-KESKUSTELU – MISTÄ KESKUSTELLAAN, MITEN KESKUSTELLAAN Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon. Näyttötutkintojärjestelmässä osaamisen osoittaminen tapahtuu pääsääntöisesti työpaikoilla työtehtävissä. Osaaminen myös arvioidaan työpaikoilla. Työpaikalla tapahtuvan arvioinnin lisäksi järjestelmään kuuluu kolmikantainen arviointikeskustelu tutkinnon osittain. Kolmikanta muodostuu työnantajan edustajasta, työntekijöiden edustajasta ja opetusalan edustajasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmikantaisen arviointikeskustelun sisältöä. Näyttötutkintona oli sihteerin ammattitutkinto. Toisena tutkimuskysymyksenä oli se, kuinka arviointikeskusteluissa tulee esille sihteerin työn osaamisalueet. Tutkimusaineisto kerättiin seuraamalla kuutta sihteerin ammattitutkinnon arviointikeskustelua maalis-lokakuussa 2011. Analyysimuotona käytettiin diskurssianalyysia. Arviointikeskusteluiden aihepiiri polveili sihteerin työstä muihin työelämään tai työtehtäviin liittyviin kysymyksiin. Keskustelupuheenvuoroista hieman alle puolet oli selkeästi sihteerin ammattitutkinnon ammattitaitovaatimuksiin liittyvää puhetta. Muu kuin sihteeripuhe oli sisällöltään kunkin keskustelussa olleen sihteerin työhön liittyvää, ei kuitenkaan ammattitutkinnon vaatimusten mukaista puhetta. Keskusteluissa eniten puheenvuoroja käytti tutkinnon suorittaja ja toiseksi eniten opetusalan edustaja. Seuraavaksi eniten puheenvuoroja käytti työnantajien edustaja ja vähiten keskusteluun osallistui työntekijöiden edustaja. Keskustelujen sihteeripuheesta eniten huomioarvoa saivat aihepiirit, joissa käsiteltiin sellaisia työtehtäviä, joita pidetään perinteisenä sihteerin työnä. Tällaisia työtehtäviä ovat tapahtumien järjestäminen, asiakirjojen laatiminen ja kokoussihteerinä toimiminen. Yhtä lailla paljon puheenvuoroja käytettiin tiedon muokkaamiseen, jalostamiseen ja välittämiseen sekä markkinointiin liittyviin aihepiireihin. Myös tietotekniikan hallintaan liittyvä keskustelu sai paljon keskusteluaikaa. Tutkimuksen mukaan toiseksi eniten keskustelua herättivät sellaiset sihteerin työn osaamisalueet, jotka ovat tyypillisiä siinä organisaatiossa, jossa kyseinen tutkinnon suorittaja työskenteli. Tällainen työtehtävä on tyypillisimmillään perehdyttämistyö. Sellaiset työtehtävät, joissa tekeminen heijastuu yksilöllisen osaamisen kautta, saivat tämän tutkimuksen mukaan keskusteluissa kolmanneksi eniten painoarvoa. Nämä keskusteluaiheet olivat työtehtäviä, joita voidaan hyödyntää muillakin osaamisalueilla kuin sihteerin työssä. Tällaisia kompetensseja ovat tyypillisimmillään työryhmätoiminta, vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä osaamisen kehittäminen. Arviointikeskusteluissa vähimmälle painoarvolle jäi osaamiskeskustelu, jossa painottuivat oman organisaation kehittämiseen liittyvät seikat. Asiasanat: ammattitaito, arviointikeskustelu, kompetenssi, näyttötutkinto, sihteerin ammattitutkinto.
first_indexed 2023-03-22T10:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "B\u00e4ckman, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-27T11:52:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-27T11:52:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1241125", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40630", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "B\u00e4ckman, Susanna. N\u00c4YTT\u00d6TUTKINNON KOLMIKANTAINEN ARVIOINTI-KESKUSTELU \u2013 MIST\u00c4 KESKUSTELLAAN, MITEN KESKUSTELLAAN\nKasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon.\n\nN\u00e4ytt\u00f6tutkintoj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 osaamisen osoittaminen tapahtuu p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti ty\u00f6paikoilla ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4. Osaaminen my\u00f6s arvioidaan ty\u00f6paikoilla. Ty\u00f6paikalla tapahtuvan arvioinnin lis\u00e4ksi j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n kuuluu kolmikantainen arviointikeskustelu tutkinnon osittain. Kolmikanta muodostuu ty\u00f6nantajan edustajasta, ty\u00f6ntekij\u00f6iden edustajasta ja opetusalan edustajasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kolmikantaisen arviointikeskustelun sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. N\u00e4ytt\u00f6tutkintona oli sihteerin ammattitutkinto. Toisena tutkimuskysymyksen\u00e4 oli se, kuinka arviointikeskusteluissa tulee esille sihteerin ty\u00f6n osaamisalueet. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin seuraamalla kuutta sihteerin ammattitutkinnon arviointikeskustelua maalis-lokakuussa 2011. Analyysimuotona k\u00e4ytettiin diskurssianalyysia.\n\nArviointikeskusteluiden aihepiiri polveili sihteerin ty\u00f6st\u00e4 muihin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n tai ty\u00f6teht\u00e4viin liittyviin kysymyksiin. Keskustelupuheenvuoroista hieman alle puolet oli selke\u00e4sti sihteerin ammattitutkinnon ammattitaitovaatimuksiin liittyv\u00e4\u00e4 puhetta. Muu kuin sihteeripuhe oli sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n kunkin keskustelussa olleen sihteerin ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4, ei kuitenkaan ammattitutkinnon vaatimusten mukaista puhetta. Keskusteluissa eniten puheenvuoroja k\u00e4ytti tutkinnon suorittaja ja toiseksi eniten opetusalan edustaja. Seuraavaksi eniten puheenvuoroja k\u00e4ytti ty\u00f6nantajien edustaja ja v\u00e4hiten keskusteluun osallistui ty\u00f6ntekij\u00f6iden edustaja.\n\nKeskustelujen sihteeripuheesta eniten huomioarvoa saivat aihepiirit, joissa k\u00e4siteltiin sellaisia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4, joita pidet\u00e4\u00e4n perinteisen\u00e4 sihteerin ty\u00f6n\u00e4. T\u00e4llaisia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 ovat tapahtumien j\u00e4rjest\u00e4minen, asiakirjojen laatiminen ja kokoussihteerin\u00e4 toimiminen. Yht\u00e4 lailla paljon puheenvuoroja k\u00e4ytettiin tiedon muokkaamiseen, jalostamiseen ja v\u00e4litt\u00e4miseen sek\u00e4 markkinointiin liittyviin aihepiireihin. My\u00f6s tietotekniikan hallintaan liittyv\u00e4 keskustelu sai paljon keskusteluaikaa. Tutkimuksen mukaan toiseksi eniten keskustelua her\u00e4ttiv\u00e4t sellaiset sihteerin ty\u00f6n osaamisalueet, jotka ovat tyypillisi\u00e4 siin\u00e4 organisaatiossa, jossa kyseinen tutkinnon suorittaja ty\u00f6skenteli. T\u00e4llainen ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4 on tyypillisimmill\u00e4\u00e4n perehdytt\u00e4misty\u00f6. \n\nSellaiset ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t, joissa tekeminen heijastuu yksil\u00f6llisen osaamisen kautta, saivat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan keskusteluissa kolmanneksi eniten painoarvoa. N\u00e4m\u00e4 keskusteluaiheet olivat ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4, joita voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 muillakin osaamisalueilla kuin sihteerin ty\u00f6ss\u00e4. T\u00e4llaisia kompetensseja ovat tyypillisimmill\u00e4\u00e4n ty\u00f6ryhm\u00e4toiminta, vuorovaikutus- ja viestint\u00e4taidot sek\u00e4 osaamisen kehitt\u00e4minen. Arviointikeskusteluissa v\u00e4himm\u00e4lle painoarvolle j\u00e4i osaamiskeskustelu, jossa painottuivat oman organisaation kehitt\u00e4miseen liittyv\u00e4t seikat.\n\nAsiasanat: ammattitaito, arviointikeskustelu, kompetenssi, n\u00e4ytt\u00f6tutkinto, sihteerin ammattitutkinto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna B\u00e4ckman (subackma) on 2012-12-27 11:52:40.937635. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-27T11:52:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212273411.pdf: 611072 bytes, checksum: a1aede4a5ee9861d1b9eed467d2f302b (MD5)\nlicense.html: 5039 bytes, checksum: 5e6add0bae4cfa0f75ae7043847802e1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-27T11:52:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212273411.pdf: 611072 bytes, checksum: a1aede4a5ee9861d1b9eed467d2f302b (MD5)\nlicense.html: 5039 bytes, checksum: 5e6add0bae4cfa0f75ae7043847802e1 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ammattitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointikeskustelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4ytt\u00f6tutkinto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sihteerin ammattitutkinto.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4ytt\u00f6tutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mist\u00e4 keskustellaan, miten keskustellaan?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212273411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-27T11:52:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointikeskustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4ytt\u00f6tutkinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitutkinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sihteerit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40630
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9176d838-9057-41d8-afe5-54528de1ca28\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212273411.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bäckman, Susanna Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan? Ammattitaito arviointikeskustelu kompetenssi näyttötutkinto sihteerin ammattitutkinto. Adult Education Aikuiskasvatus 102 ammattitaito näyttötutkinnot ammattitutkinnot sihteerit työelämä osaaminen
title Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?
title_full Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?
title_fullStr Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan? Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?
title_full_unstemmed Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan? Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?
title_short Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?
title_sort näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu mistä keskustellaan miten keskustellaan
title_txtP Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?
topic Ammattitaito arviointikeskustelu kompetenssi näyttötutkinto sihteerin ammattitutkinto. Adult Education Aikuiskasvatus 102 ammattitaito näyttötutkinnot ammattitutkinnot sihteerit työelämä osaaminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus Ammattitaito ammattitaito ammattitutkinnot arviointikeskustelu kompetenssi näyttötutkinnot näyttötutkinto osaaminen sihteerin ammattitutkinto. sihteerit työelämä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40630 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212273411
work_keys_str_mv AT bäckmansusanna näyttötutkinnonkolmikantainenarviointikeskustelumistäkeskustellaanmitenkeskustell