"Lopussa ne kuitenkin nauraa" mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa

Mediakasvatuksen merkitys on korostunut 2000 luvulla. Media täyttää yhteiskunnan ja on mukana arjessamme monin tavoin. Lapset elävät mediatodellisuudessa, joka muuttuu koko ajan. Huoli internetin vaikutuksista lapsiin on lisännyt mediakasvatuksen tarvetta. Mediakasvatukseen alettiin kiinnittää huo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leivonen-Majaniemi, Päivi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40623
_version_ 1828193132846514176
author Leivonen-Majaniemi, Päivi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leivonen-Majaniemi, Päivi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leivonen-Majaniemi, Päivi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leivonen-Majaniemi, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Mediakasvatuksen merkitys on korostunut 2000 luvulla. Media täyttää yhteiskunnan ja on mukana arjessamme monin tavoin. Lapset elävät mediatodellisuudessa, joka muuttuu koko ajan. Huoli internetin vaikutuksista lapsiin on lisännyt mediakasvatuksen tarvetta. Mediakasvatukseen alettiin kiinnittää huomiota jo 1970-luvulla ja vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisällytettiin viestintä ja mediataito –aihekokonaisuus. Vaikka mediakasvatuksella ei ole oman oppiaineen asemaa, liittyy se läpäisyaiheena lähes kaikkien oppiaineiden opetukseen. Tässä tutkimuksessa perehdytään mediakasvatuksen toteuttamiseen peruskoulun toisella luokalla. Tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla, kuinka lasten mediataidot tulevat esille mediakasvatusjakson aikana ja kuinka tällainen opetusjakso toimii koulun arjessa. Tutkimuksessa oli mukana yksi opetusryhmä, jonka toimintaa havainnoitiin mediakasvatusjaksona ajan keväällä 2011. Luokan opettaja toimi tutkivana opettajana tehden opetustyön ohessa havaintoja ja merkintöjä päiväkirjaan. Tietoa kerättiin myös haastatteluilla ja kyselyillä. Samalla saatiin tietoa lasten median käytöstä sekä siitä, kuinka opetusmenetelmiä voidaan kehittää mediakasvatuksen työtavoilla. Tutkimuksessa havaittiin, että lapset pitävät uutisia tärkeinä. Luokkalehteen halutaan kirjoittaa mieluiten eläimistä. Työskentely oli motivoitunutta läpi mediakasvatusjakson. Hitaammatkin oppijat kirjoittivat luokkalehteen juttuja innostuneesti. Opetusjakso toi vaihtelua koulutyöhön myös opettajan kannalta katsottuna. Mediakasvatuksen työtavat ovat oiva keino eriyttää opetusta oppilaan omalle tasolle. Suosituin media lasten omassa ajankäytössä on televisio ja lapset ovat sisäistäneet televisiouutisten ilmaisutyylin. Sähköinen media kiinnostaa, mutta silti lapset valitsevat luettavakseen mieluummin painetun lehden kuin verkkolehden.
first_indexed 2023-03-22T09:59:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leivonen-Majaniemi, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-21T20:33:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-21T20:33:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1241064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40623", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mediakasvatuksen merkitys on korostunut 2000 luvulla. Media t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhteiskunnan ja on mukana arjessamme monin tavoin. Lapset el\u00e4v\u00e4t mediatodellisuudessa, joka muuttuu koko ajan. Huoli internetin vaikutuksista lapsiin on lis\u00e4nnyt mediakasvatuksen tarvetta. Mediakasvatukseen alettiin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota jo 1970-luvulla ja vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmaan sis\u00e4llytettiin viestint\u00e4 ja mediataito \u2013aihekokonaisuus. Vaikka mediakasvatuksella ei ole oman oppiaineen asemaa, liittyy se l\u00e4p\u00e4isyaiheena l\u00e4hes kaikkien oppiaineiden opetukseen.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n mediakasvatuksen toteuttamiseen peruskoulun toisella luokalla. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ja kuvailla, kuinka lasten mediataidot tulevat esille mediakasvatusjakson aikana ja kuinka t\u00e4llainen opetusjakso toimii koulun arjessa. Tutkimuksessa oli mukana yksi opetusryhm\u00e4, jonka toimintaa havainnoitiin mediakasvatusjaksona ajan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011. Luokan opettaja toimi tutkivana opettajana tehden opetusty\u00f6n ohessa havaintoja ja merkint\u00f6j\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kirjaan. Tietoa ker\u00e4ttiin my\u00f6s haastatteluilla ja kyselyill\u00e4. Samalla saatiin tietoa lasten median k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4, kuinka opetusmenetelmi\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 mediakasvatuksen ty\u00f6tavoilla.\r\n\r\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 lapset pit\u00e4v\u00e4t uutisia t\u00e4rkein\u00e4. Luokkalehteen halutaan kirjoittaa mieluiten el\u00e4imist\u00e4. Ty\u00f6skentely oli motivoitunutta l\u00e4pi mediakasvatusjakson. Hitaammatkin oppijat kirjoittivat luokkalehteen juttuja innostuneesti. Opetusjakso toi vaihtelua kouluty\u00f6h\u00f6n my\u00f6s opettajan kannalta katsottuna. Mediakasvatuksen ty\u00f6tavat ovat oiva keino eriytt\u00e4\u00e4 opetusta oppilaan omalle tasolle. Suosituin media lasten omassa ajank\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on televisio ja lapset ovat sis\u00e4ist\u00e4neet televisiouutisten ilmaisutyylin. S\u00e4hk\u00f6inen media kiinnostaa, mutta silti lapset valitsevat luettavakseen mieluummin painetun lehden kuin verkkolehden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Leivonen-Majaniemi (pakrleiv) on 2012-12-21 20:33:10.072077. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-21T20:33:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212213405.pdf: 3169724 bytes, checksum: ea52f38c45fc3b112ba0e74f4009a6f7 (MD5)\r\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: e8f0a1be2954ce76cec74caba15c7538 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-21T20:33:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212213405.pdf: 3169724 bytes, checksum: ea52f38c45fc3b112ba0e74f4009a6f7 (MD5)\r\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: e8f0a1be2954ce76cec74caba15c7538 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "medialukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanomalehtiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Lopussa ne kuitenkin nauraa\" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212213405", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-21T20:33:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanomalehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40623
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:11Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89e288b9-e0fb-4ad5-8c10-f8d7a12e4106\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212213405.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leivonen-Majaniemi, Päivi "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa mediakasvatus medialukutaito toimintatutkimus sanomalehtiopetus Journalistiikka Journalism Toimintatutkimus 3133 media sanomalehdet opetus lapset nuoret
title "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
title_alt Mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
title_full "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
title_fullStr "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
title_full_unstemmed "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
title_short "Lopussa ne kuitenkin nauraa"
title_sort lopussa ne kuitenkin nauraa mediataitoja 2 luokkalaisille opettamassa
title_sub mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
title_txtP "Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
topic mediakasvatus medialukutaito toimintatutkimus sanomalehtiopetus Journalistiikka Journalism Toimintatutkimus 3133 media sanomalehdet opetus lapset nuoret
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka Toimintatutkimus lapset media mediakasvatus medialukutaito nuoret opetus sanomalehdet sanomalehtiopetus toimintatutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40623 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212213405
work_keys_str_mv AT leivonenmajaniemipäivi lopussanekuitenkinnauraamediataitoja2luokkalaisilleopettamassa