Eteläpohjalaisten pienten ja keskisuurten yritysten Venäjän kaupan esteet ja motiivit

Tutkimuksella halutaan löytää vastaus neljään kysymykseen: missä vaiheessa eteläpohjalaiset pk-yritykset ovat kansainvälistymisessään, tekevätkö ne Venäjän kauppaa, mitkä ovat Venäjän kaupan motiivit ja esteet ja minkälainen persoona on yrityksenpäätöksentekijä. Katsauksessa aikaisempiin tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkinen, Tuija
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40622
Description
Summary:Tutkimuksella halutaan löytää vastaus neljään kysymykseen: missä vaiheessa eteläpohjalaiset pk-yritykset ovat kansainvälistymisessään, tekevätkö ne Venäjän kauppaa, mitkä ovat Venäjän kaupan motiivit ja esteet ja minkälainen persoona on yrityksenpäätöksentekijä. Katsauksessa aikaisempiin tutkimuksiin kuvataan kansainvälistymisen U-mallia ja I-mallia sekä verkostomallia. Kurt J. Miesenbockin mukaan yrityksen päätöksentekijä on tärkein yrityksen kansainvälistymiseen vaikuttava tekijä. Snown, Cornon ja Jacksonin kolmiosaisen konstruktion mukaan älykkyys ja persoonallisuus jakaantuvat kognitiiviseen, konatiiviseen ja affektiiviseen osa-alueeseen. Tutkimuksella löydetään vastaus siihen, onko yrityksen päätöksentekijän persoonalla ja yrityksen kansainvälistymisellä jotain yhteyttä. Tutkimuksen perusote on kvantitatiivinen. Koska vastauksia saatiin vähän, otettiin lisäksi kvalitatiivinen tutkimus kuutta pk-yrittäjää haastattelemalla. Tutkimustulosten perusteella eteläpohjalaiset pk-yritykset eivät ole kovin pitkällä kansainvälistymisessään ja Venäjän kaupassaan. Motivaatiota on, mutta ei keinoja. Keinot löytyvät hyvin organisoiduista vientiverkostoista. Yrityksen päätöksentekijän persoonalla ei ole yhteyttä yrityksen kansainvälistymisen kanssa.