Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?

Yhteiskuntavastuusta on viime vuosien aikana muodostunut teema tai jopa trendikäs ilmiö, joka on saanut organisaatiot muun muassa kehittämään raportointikäytäntöjään, osallistumaan yhteisöjen tukemiseen sekä panostamaan ympäristönsuojeluun. Tämä tutkimus lähestyy yhteiskuntavastuun viestintää tarkk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Havu, Elina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40568
_version_ 1826225693893066752
author Havu, Elina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Havu, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Havu, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Havu, Elina
datasource_str_mv jyx
description Yhteiskuntavastuusta on viime vuosien aikana muodostunut teema tai jopa trendikäs ilmiö, joka on saanut organisaatiot muun muassa kehittämään raportointikäytäntöjään, osallistumaan yhteisöjen tukemiseen sekä panostamaan ympäristönsuojeluun. Tämä tutkimus lähestyy yhteiskuntavastuun viestintää tarkkailemalla henkilöstön roolia organisaation vastuullisuudessa. Tavoitteena on tarkastella, miten organisaatio voi osallistavan ja vuorovaikutteisen yhteiskuntavastuun viestinnän avulla päästä tilanteeseen, jossa vastuullisuuden teemat ja toimintatavat kattavat organisaation siten, että vastuullisuutta sovelletaan jokapäiväisessä toiminnassa. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on valtio-omisteinen alkoholijuomien vähittäismyyntiyhtiö Alko Oy. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja henkilöstökyselyllä. Sekä teoreettisen viitekehyksen että tutkimustulosten mukaan osallistava yhteiskuntavastuun viestintä vaatii aktiivista otetta sekä viestinnästä vastaavilta henkilöiltä että muulta henkilöstöltä. Kohdeorganisaatio Alkossa mahdollisuudet strategisesti suunniteltuun onnistuneeseen osallistavaan viestintään ovat sekä asenteiden että toimivien viestintäkanavien suhteen olemassa. Potentiaalin hyödyntäminen edellyttää kuitenkin selkeästi aiempaa aktiivisempaa vuorovaikutteisuutta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Havu, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-13T11:52:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-13T11:52:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1240312", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40568", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteiskuntavastuusta on viime vuosien aikana muodostunut teema tai jopa trendik\u00e4s ilmi\u00f6, joka on saanut organisaatiot muun muassa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n raportointik\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4\u00e4n, osallistumaan yhteis\u00f6jen tukemiseen sek\u00e4 panostamaan ymp\u00e4rist\u00f6nsuojeluun.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus l\u00e4hestyy yhteiskuntavastuun viestint\u00e4\u00e4 tarkkailemalla henkil\u00f6st\u00f6n roolia organisaation vastuullisuudessa. Tavoitteena on tarkastella, miten organisaatio voi osallistavan ja vuorovaikutteisen yhteiskuntavastuun viestinn\u00e4n avulla p\u00e4\u00e4st\u00e4 tilanteeseen, jossa vastuullisuuden teemat ja toimintatavat kattavat organisaation siten, ett\u00e4 vastuullisuutta sovelletaan jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 toiminnassa. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on valtio-omisteinen alkoholijuomien v\u00e4hitt\u00e4ismyyntiyhti\u00f6 Alko Oy. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelulla ja henkil\u00f6st\u00f6kyselyll\u00e4.\n\nSek\u00e4 teoreettisen viitekehyksen ett\u00e4 tutkimustulosten mukaan osallistava yhteiskuntavastuun viestint\u00e4 vaatii aktiivista otetta sek\u00e4 viestinn\u00e4st\u00e4 vastaavilta henkil\u00f6ilt\u00e4 ett\u00e4 muulta henkil\u00f6st\u00f6lt\u00e4. Kohdeorganisaatio Alkossa mahdollisuudet strategisesti suunniteltuun\nonnistuneeseen osallistavaan viestint\u00e4\u00e4n ovat sek\u00e4 asenteiden ett\u00e4 toimivien viestint\u00e4kanavien suhteen olemassa. Potentiaalin hy\u00f6dynt\u00e4minen edellytt\u00e4\u00e4 kuitenkin selke\u00e4sti aiempaa aktiivisempaa vuorovaikutteisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Havu (iielhavu) on 2012-12-13 11:52:48.849608. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-13T11:52:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212133341.pdf: 1096179 bytes, checksum: d1d1a1232bb8e8d2a8969c07a96dd494 (MD5)\nlicense.html: 5003 bytes, checksum: 59e5cc789019efd947a4bdf653d9cd80 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-13T11:52:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212133341.pdf: 1096179 bytes, checksum: d1d1a1232bb8e8d2a8969c07a96dd494 (MD5)\nlicense.html: 5003 bytes, checksum: 59e5cc789019efd947a4bdf653d9cd80 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategiaviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistava viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yrityksen vastuullinen viestint\u00e4 - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212133341", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-13T11:52:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40568
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e6a76cf-f543-4f72-bf1c-8346fc5444a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212133341.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Havu, Elina Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa? strategiaviestintä osallistava viestintä Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 yhteiskuntavastuu työyhteisöt viestintä vastuullisuus yritysvastuu
title Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?
title_full Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?
title_fullStr Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa? Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?
title_full_unstemmed Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa? Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?
title_short Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?
title_sort yrityksen vastuullinen viestintä jaettu vastuu vai johdon propagandaa
title_txtP Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?
topic strategiaviestintä osallistava viestintä Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 yhteiskuntavastuu työyhteisöt viestintä vastuullisuus yritysvastuu
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä osallistava viestintä strategiaviestintä työyhteisöt vastuullisuus viestintä yhteiskuntavastuu yritysvastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40568 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212133341
work_keys_str_mv AT havuelina yrityksenvastuullinenviestintäjaettuvastuuvaijohdonpropagandaa