Around the world in four senses a teaching material package for a high school culture course

Varmasti jokainen opettaja tiedostaa sen, että luokassa on monenlaisia oppilaita ja yhtä suuri määrä erilaisia tapoja ottaa vastaan, käsitellä ja lopulta sisäistää tietoa. Oppimistyylit, siis yksilöiden tavat ottaa vastaan ja käsitellä tietoa, ovat olennainen osa oppimista ja teoreettisia tutkimuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marjakangas, Minna, Sauvola, Satu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40558
_version_ 1826225758964547584
author Marjakangas, Minna Sauvola, Satu
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marjakangas, Minna Sauvola, Satu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marjakangas, Minna Sauvola, Satu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marjakangas, Minna
datasource_str_mv jyx
description Varmasti jokainen opettaja tiedostaa sen, että luokassa on monenlaisia oppilaita ja yhtä suuri määrä erilaisia tapoja ottaa vastaan, käsitellä ja lopulta sisäistää tietoa. Oppimistyylit, siis yksilöiden tavat ottaa vastaan ja käsitellä tietoa, ovat olennainen osa oppimista ja teoreettisia tutkimuksia oppimistyyleistä löytyy paljon. Suuresta tietotulvasta huolimatta oppimistyylit eivät ole löytäneet tietään esimerkiksi kielten opetusmateriaaleihin Suomessa. Lähinnä lukiokäyttöön suunnattu materiaalipakettimme käyttää aisteihin perustuvia oppimistyylejä hyväkseen kulttuurinopetuksessa – kulttuurintuntemus kun on lukion opetussuunnitelman mukaan olennainen osa kielten opetusta. Kulttuuri vaikuttaa kieleen ja kieli myös kulttuuriin – yksi ei voi olla olemassa ilman toista. Koska kieli on osa kulttuuria ja ihmisen identiteettiä, tuntuu luonnolliselta, että kaikki aistit ja koko keho ovat käytössä kieltä ja uuden kulttuurin piirteitä opetellessa. Tämä opettajille suunniteltu materiaalipaketti koostuu lämmittely- ja loppukappaleen lisäksi viidestä pääkappaleesta, joissa kaikissa on oma aiheensa ja teemamaansa. Jokainen kappale alkaa otsikkosivulla, johon on listattu oppimistavoitteet, eri aisteille suunnattujen tehtävien numerot sekä oppimispäiväkirjatehtävät. Tämän jälkeen alkavat varsinaiset tehtävät: ensin lämmittelytehtäviä, joiden tarkoituksena on esitellä kappaleen maa ja aihe sekä herätellä oppilaiden ajatuksia kulttuurin eri piirteistä. Näiden tehtävien jälkeen on kappaleen pääteksti, joka esittelee kappaleen aihetta teemamaan pohjalta. Jotta pääasiat tulevat kaikille selväksi, jokaisesta tekstistä on pari tehtävää, jotka varmistavat oppilaiden ymmärryksen tekstissä esitetyistä asioista sekä mahdollistavat keskustelua tekstien pohjalta syntyneistä ajatuksista. Tekstitehtävien jälkeen seuraa itse aiheeseen tai maahan liittyviä soveltavia tehtäviä, jotka vaihtelevat tiedonhausta ja kuunteluista piirtämiseen ja kättentaitojen tekemiseen. Kaikki aistit ovat siis tehokkaasti käytössä! Kappaleiden aiheet ovat urheilu ja pelit, historia, taide ja käsityöt, ruoka sekä uskonto. Teemamaat vastaavasti ovat Iso-Britannia ja Irlanti, Yhdysvallat ja Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti, Intia sekä Etelä-Afrikka ja Zimbabwe. Materiaalipaketin lopussa on liitteinä ne materiaalit, joita kappaleiden tehtävissä tarvitaan, luettelo näistä materiaaleista sekä muita ohjeita opettajalle.
first_indexed 2023-03-22T09:57:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Marjakangas, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sauvola, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-11T07:05:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-11T07:05:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1240194", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40558", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varmasti jokainen opettaja tiedostaa sen, ett\u00e4 luokassa on monenlaisia oppilaita ja yht\u00e4 suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 erilaisia tapoja ottaa vastaan, k\u00e4sitell\u00e4 ja lopulta sis\u00e4ist\u00e4\u00e4 tietoa. Oppimistyylit, siis yksil\u00f6iden tavat ottaa vastaan ja k\u00e4sitell\u00e4 tietoa, ovat olennainen osa oppimista ja teoreettisia tutkimuksia oppimistyyleist\u00e4 l\u00f6ytyy paljon. Suuresta tietotulvasta huolimatta oppimistyylit eiv\u00e4t ole l\u00f6yt\u00e4neet tiet\u00e4\u00e4n esimerkiksi kielten opetusmateriaaleihin Suomessa. L\u00e4hinn\u00e4 lukiok\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suunnattu materiaalipakettimme k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aisteihin perustuvia oppimistyylej\u00e4 hyv\u00e4kseen kulttuurinopetuksessa \u2013 kulttuurintuntemus kun on lukion opetussuunnitelman mukaan olennainen osa kielten opetusta. Kulttuuri vaikuttaa kieleen ja kieli my\u00f6s kulttuuriin \u2013 yksi ei voi olla olemassa ilman toista. Koska kieli on osa kulttuuria ja ihmisen identiteetti\u00e4, tuntuu luonnolliselta, ett\u00e4 kaikki aistit ja koko keho ovat k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kielt\u00e4 ja uuden kulttuurin piirteit\u00e4 opetellessa.\r\nT\u00e4m\u00e4 opettajille suunniteltu materiaalipaketti koostuu l\u00e4mmittely- ja loppukappaleen lis\u00e4ksi viidest\u00e4 p\u00e4\u00e4kappaleesta, joissa kaikissa on oma aiheensa ja teemamaansa. Jokainen kappale alkaa otsikkosivulla, johon on listattu oppimistavoitteet, eri aisteille suunnattujen teht\u00e4vien numerot sek\u00e4 oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjateht\u00e4v\u00e4t. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen alkavat varsinaiset teht\u00e4v\u00e4t: ensin l\u00e4mmittelyteht\u00e4vi\u00e4, joiden tarkoituksena on esitell\u00e4 kappaleen maa ja aihe sek\u00e4 her\u00e4tell\u00e4 oppilaiden ajatuksia kulttuurin eri piirteist\u00e4. N\u00e4iden teht\u00e4vien j\u00e4lkeen on kappaleen p\u00e4\u00e4teksti, joka esittelee kappaleen aihetta teemamaan pohjalta. Jotta p\u00e4\u00e4asiat tulevat kaikille selv\u00e4ksi, jokaisesta tekstist\u00e4 on pari teht\u00e4v\u00e4\u00e4, jotka varmistavat oppilaiden ymm\u00e4rryksen tekstiss\u00e4 esitetyist\u00e4 asioista sek\u00e4 mahdollistavat keskustelua tekstien pohjalta syntyneist\u00e4 ajatuksista. Tekstiteht\u00e4vien j\u00e4lkeen seuraa itse aiheeseen tai maahan liittyvi\u00e4 soveltavia teht\u00e4vi\u00e4, jotka vaihtelevat tiedonhausta ja kuunteluista piirt\u00e4miseen ja k\u00e4ttentaitojen tekemiseen. Kaikki aistit ovat siis tehokkaasti k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4! Kappaleiden aiheet ovat urheilu ja pelit, historia, taide ja k\u00e4sity\u00f6t, ruoka sek\u00e4 uskonto. Teemamaat vastaavasti ovat Iso-Britannia ja Irlanti, Yhdysvallat ja Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti, Intia sek\u00e4 Etel\u00e4-Afrikka ja Zimbabwe. Materiaalipaketin lopussa on liittein\u00e4 ne materiaalit, joita kappaleiden teht\u00e4viss\u00e4 tarvitaan, luettelo n\u00e4ist\u00e4 materiaaleista sek\u00e4 muita ohjeita opettajalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Satu Sauvola (sasusauv) on 2012-12-11 07:05:27.307844. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-11T07:05:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212113328.pdf: 13198880 bytes, checksum: e07203f7aac5584f4e6492994c76b5ea (MD5)\r\nlicense.html: 5500 bytes, checksum: 151b75d0f9d9663992460ebb40752e85 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-11T07:05:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212113328.pdf: 13198880 bytes, checksum: e07203f7aac5584f4e6492994c76b5ea (MD5)\r\nlicense.html: 5500 bytes, checksum: 151b75d0f9d9663992460ebb40752e85 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69, 222 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perceptual learning styles", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auditive", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auditory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visual", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tactile", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tactual", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kinesthetic", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "high school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212113328", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-11T07:05:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40558
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77c3e585-7d32-48b1-83f2-dac20f3cb4c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212113328.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marjakangas, Minna Sauvola, Satu Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course perceptual learning styles auditive auditory visual tactile tactual kinesthetic culture culture teaching teaching material package high school Englannin kieli English 301 oppimateriaali englannin kieli oppimistyylit lukio kulttuuri opetus
title Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course
title_full Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course
title_fullStr Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course
title_full_unstemmed Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course
title_short Around the world in four senses
title_sort around the world in four senses a teaching material package for a high school culture course
title_sub a teaching material package for a high school culture course
title_txtP Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course
topic perceptual learning styles auditive auditory visual tactile tactual kinesthetic culture culture teaching teaching material package high school Englannin kieli English 301 oppimateriaali englannin kieli oppimistyylit lukio kulttuuri opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English auditive auditory culture culture teaching englannin kieli high school kinesthetic kulttuuri lukio opetus oppimateriaali oppimistyylit perceptual learning styles tactile tactual teaching material package visual
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40558 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212113328
work_keys_str_mv AT marjakangasminna aroundtheworldinfoursensesateachingmaterialpackageforahighschoolculturecourse