Around the world in four senses a teaching material package for a high school culture course

Varmasti jokainen opettaja tiedostaa sen, että luokassa on monenlaisia oppilaita ja yhtä suuri määrä erilaisia tapoja ottaa vastaan, käsitellä ja lopulta sisäistää tietoa. Oppimistyylit, siis yksilöiden tavat ottaa vastaan ja käsitellä tietoa, ovat olennainen osa oppimista ja teoreettisia tutkimuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marjakangas, Minna, Sauvola, Satu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40558
Description
Summary:Varmasti jokainen opettaja tiedostaa sen, että luokassa on monenlaisia oppilaita ja yhtä suuri määrä erilaisia tapoja ottaa vastaan, käsitellä ja lopulta sisäistää tietoa. Oppimistyylit, siis yksilöiden tavat ottaa vastaan ja käsitellä tietoa, ovat olennainen osa oppimista ja teoreettisia tutkimuksia oppimistyyleistä löytyy paljon. Suuresta tietotulvasta huolimatta oppimistyylit eivät ole löytäneet tietään esimerkiksi kielten opetusmateriaaleihin Suomessa. Lähinnä lukiokäyttöön suunnattu materiaalipakettimme käyttää aisteihin perustuvia oppimistyylejä hyväkseen kulttuurinopetuksessa – kulttuurintuntemus kun on lukion opetussuunnitelman mukaan olennainen osa kielten opetusta. Kulttuuri vaikuttaa kieleen ja kieli myös kulttuuriin – yksi ei voi olla olemassa ilman toista. Koska kieli on osa kulttuuria ja ihmisen identiteettiä, tuntuu luonnolliselta, että kaikki aistit ja koko keho ovat käytössä kieltä ja uuden kulttuurin piirteitä opetellessa. Tämä opettajille suunniteltu materiaalipaketti koostuu lämmittely- ja loppukappaleen lisäksi viidestä pääkappaleesta, joissa kaikissa on oma aiheensa ja teemamaansa. Jokainen kappale alkaa otsikkosivulla, johon on listattu oppimistavoitteet, eri aisteille suunnattujen tehtävien numerot sekä oppimispäiväkirjatehtävät. Tämän jälkeen alkavat varsinaiset tehtävät: ensin lämmittelytehtäviä, joiden tarkoituksena on esitellä kappaleen maa ja aihe sekä herätellä oppilaiden ajatuksia kulttuurin eri piirteistä. Näiden tehtävien jälkeen on kappaleen pääteksti, joka esittelee kappaleen aihetta teemamaan pohjalta. Jotta pääasiat tulevat kaikille selväksi, jokaisesta tekstistä on pari tehtävää, jotka varmistavat oppilaiden ymmärryksen tekstissä esitetyistä asioista sekä mahdollistavat keskustelua tekstien pohjalta syntyneistä ajatuksista. Tekstitehtävien jälkeen seuraa itse aiheeseen tai maahan liittyviä soveltavia tehtäviä, jotka vaihtelevat tiedonhausta ja kuunteluista piirtämiseen ja kättentaitojen tekemiseen. Kaikki aistit ovat siis tehokkaasti käytössä! Kappaleiden aiheet ovat urheilu ja pelit, historia, taide ja käsityöt, ruoka sekä uskonto. Teemamaat vastaavasti ovat Iso-Britannia ja Irlanti, Yhdysvallat ja Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti, Intia sekä Etelä-Afrikka ja Zimbabwe. Materiaalipaketin lopussa on liitteinä ne materiaalit, joita kappaleiden tehtävissä tarvitaan, luettelo näistä materiaaleista sekä muita ohjeita opettajalle.