Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä

Varhainen puuttuminen on ollut varhaiskasvatuksessa jo pitkään yhtenä toiminta-ajatuksena, ja perusopetuslain muutos vuonna 2010 toi esiopetukseen uuden tukimuodon, tehostetun tuen. Oppimisvaikeudet ovat yksi osa-alue, johon varhaisen puuttumisen ja tehostetun tuen avulla voitaisiin vaikuttaa. Tässä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Taija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40549
_version_ 1826225728769753088
author Savolainen, Taija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Taija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Taija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Taija
datasource_str_mv jyx
description Varhainen puuttuminen on ollut varhaiskasvatuksessa jo pitkään yhtenä toiminta-ajatuksena, ja perusopetuslain muutos vuonna 2010 toi esiopetukseen uuden tukimuodon, tehostetun tuen. Oppimisvaikeudet ovat yksi osa-alue, johon varhaisen puuttumisen ja tehostetun tuen avulla voitaisiin vaikuttaa. Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä tehostetusta tuesta esiopetuksessa sekä näkemyksiä oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyyn keskittyvästä ideaalimallista. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkittavien joukko muodostui yhdeksästä oppilashuollon asiantuntijasta, joita haastateltiin teemahaastatteluin syksyllä 2010. Haastattelut analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. Oppilashuollon asiantuntijoiden käsitykset tehostetusta tuesta jakaantuivat neljään kuvauskategoriaan, joita olivat 1) työntekoon liittyvät muutokset, 2) muutoksen vastaanotto, 3) sijoittaminen tukiportaikossa sekä 4) lapsi tuen saajana. Oppilashuollon asiantuntijoiden käsitykset ideaalimallista, joka keskittyisi oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyyn, jakaantuivat myös neljään kuvauskategoriaan: 1) ajatuksiin konkreettisesta toteutuksesta, 2) varhaisen tuen näkökulmaan, 3) ideaalimallin toteutumisen ehtoihin sekä 4) ideaalimallin ajatuksen vastaanottoon. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että tehostettu tuki esiopetuksessa tarvitsee selkeämpää määrittelyä käytännön toteuttamisen osalta. Esiin nousi monimuotoisia ja toisistaan poikkeavia käsityksiä: vahvojen näkemyksien ohella esitettiin jäsentymättömämpiä käsityksiä tehostetusta tuesta. Tehostetun tuen käytäntö voisi puuttua esimerkiksi oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyyn, johon haastateltavat hahmottelivat ideaalista toimintamallia. Oppilashuollon asiantuntijoiden käsitysten perusteella varhainen tunnistaminen ja tuki olisi tarpeen jo ennen esiopetusikää. Ideaalimallin toteuttaminen vaatisi vahvaa muutosjohtamista sekä resursseja. Tutkimustulokset haastavat varhaiskasvatuksen ammattilaiset kehittelemään selkeämpää ja yhteneväisempää mallia esiopetuksen tehostetuntuen käytännön toteuttamiselle. Ammattitaitoisen varhaiskasvatushenkilöstön koulutuksella ja täydennyskoulutuksella voimme osaltamme vastata tähän tarpeeseen. Myös varhaisempi puuttuminen oppimisvaikeuksiin ja varhainen tukeminen oppimisvaikeuksia kohdatessa vaativat osaajiksi varhaiskasvatuksen ammattilaisia.
first_indexed 2023-03-22T10:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Taija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-07T10:50:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-07T10:50:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1239836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40549", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhainen puuttuminen on ollut varhaiskasvatuksessa jo pitk\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 toiminta-ajatuksena, ja perusopetuslain muutos vuonna 2010 toi esiopetukseen uuden tukimuodon, tehostetun tuen. Oppimisvaikeudet ovat yksi osa-alue, johon varhaisen puuttumisen ja tehostetun tuen avulla voitaisiin vaikuttaa. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin oppilashuollon asiantuntijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 tehostetusta tuesta esiopetuksessa sek\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 oppimisvaikeuksien ennaltaehk\u00e4isyyn keskittyv\u00e4st\u00e4 ideaalimallista.\r\n\r\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja siin\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkittavien joukko muodostui yhdeks\u00e4st\u00e4 oppilashuollon asiantuntijasta, joita haastateltiin teemahaastatteluin syksyll\u00e4 2010. Haastattelut analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. Oppilashuollon asiantuntijoiden k\u00e4sitykset tehostetusta tuesta jakaantuivat nelj\u00e4\u00e4n kuvauskategoriaan, joita olivat 1) ty\u00f6ntekoon liittyv\u00e4t muutokset, 2) muutoksen vastaanotto, 3) sijoittaminen tukiportaikossa sek\u00e4 4) lapsi tuen saajana. Oppilashuollon asiantuntijoiden k\u00e4sitykset ideaalimallista, joka keskittyisi oppimisvaikeuksien ennaltaehk\u00e4isyyn, jakaantuivat my\u00f6s nelj\u00e4\u00e4n kuvauskategoriaan: 1) ajatuksiin konkreettisesta toteutuksesta, 2) varhaisen tuen n\u00e4k\u00f6kulmaan, 3) ideaalimallin toteutumisen ehtoihin sek\u00e4 4) ideaalimallin ajatuksen vastaanottoon.\r\n\r\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 tehostettu tuki esiopetuksessa tarvitsee selke\u00e4mp\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteuttamisen osalta. Esiin nousi monimuotoisia ja toisistaan poikkeavia k\u00e4sityksi\u00e4: vahvojen n\u00e4kemyksien ohella esitettiin j\u00e4sentym\u00e4tt\u00f6m\u00e4mpi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 tehostetusta tuesta. Tehostetun tuen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6 voisi puuttua esimerkiksi oppimisvaikeuksien ennaltaehk\u00e4isyyn, johon haastateltavat hahmottelivat ideaalista toimintamallia. Oppilashuollon asiantuntijoiden k\u00e4sitysten perusteella varhainen tunnistaminen ja tuki olisi tarpeen jo ennen esiopetusik\u00e4\u00e4. Ideaalimallin toteuttaminen vaatisi vahvaa muutosjohtamista sek\u00e4 resursseja. \r\n\r\nTutkimustulokset haastavat varhaiskasvatuksen ammattilaiset kehittelem\u00e4\u00e4n selke\u00e4mp\u00e4\u00e4 ja yhtenev\u00e4isemp\u00e4\u00e4 mallia esiopetuksen tehostetuntuen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteuttamiselle. Ammattitaitoisen varhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6n koulutuksella ja t\u00e4ydennyskoulutuksella voimme osaltamme vastata t\u00e4h\u00e4n tarpeeseen. My\u00f6s varhaisempi puuttuminen oppimisvaikeuksiin ja varhainen tukeminen oppimisvaikeuksia kohdatessa vaativat osaajiksi varhaiskasvatuksen ammattilaisia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taija Savolainen (tatusavo) on 2012-12-07 10:50:53.496942. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-07T10:50:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212073317.pdf: 1748511 bytes, checksum: 74d8e6562af65dd745b066c0f664514e (MD5)\r\nlicense.html: 5070 bytes, checksum: 759867f50d3f8a5ca6b3353c51a808a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-07T10:50:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212073317.pdf: 1748511 bytes, checksum: 74d8e6562af65dd745b066c0f664514e (MD5)\r\nlicense.html: 5070 bytes, checksum: 759867f50d3f8a5ca6b3353c51a808a9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeuksien ennaltaehk\u00e4isy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen puuttuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehk\u00e4isyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden k\u00e4sityksi\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212073317", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-07T10:50:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40549
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5233134f-1843-43bd-9bf2-0eb71063b9f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212073317.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Taija Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä esiopetus tehostettu tuki oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisy käsitykset varhainen puuttuminen varhainen tuki Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus Fenomenografia 104 oppimisvaikeudet ennaltaehkäisy oppilashuolto
title Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä
title_full Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä
title_fullStr Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä
title_full_unstemmed Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä
title_short Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa
title_sort tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä
title_sub oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä
title_txtP Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä
topic esiopetus tehostettu tuki oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisy käsitykset varhainen puuttuminen varhainen tuki Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus Fenomenografia 104 oppimisvaikeudet ennaltaehkäisy oppilashuolto
topic_facet 104 Early Childhood Education Fenomenografia Kvalitatiivinen tutkimus Varhaiskasvatus ennaltaehkäisy esiopetus käsitykset oppilashuolto oppimisvaikeudet oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisy tehostettu tuki varhainen puuttuminen varhainen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40549 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212073317
work_keys_str_mv AT savolainentaija tehostettutukijaoppimisvaikeuksienennaltaehkäisynideaalimalliesiopetuksessaoppil