Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa

Asiayhteys ja ympäristö vaikuttavat siihen, miten määrittelemme laadun yleisesti sekä miten määrittelemme erityisesti ohjelmistojen laadun. Laatunäkemykset, jotka ovat ensisijaisia ohjelmistokehittäjille ja -yrityksille, eivät välttämättä vastaa asiakkaalle tärkeitä näkökulmia. Uuden sovelluksen ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takanen, Riitta
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40543
_version_ 1826225816367792128
author Takanen, Riitta
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takanen, Riitta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takanen, Riitta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takanen, Riitta
datasource_str_mv jyx
description Asiayhteys ja ympäristö vaikuttavat siihen, miten määrittelemme laadun yleisesti sekä miten määrittelemme erityisesti ohjelmistojen laadun. Laatunäkemykset, jotka ovat ensisijaisia ohjelmistokehittäjille ja -yrityksille, eivät välttämättä vastaa asiakkaalle tärkeitä näkökulmia. Uuden sovelluksen kehittäminen on usein ohjelmistoyrityksen ja asiakkaan yhteistyötä. Etenkin ketterässä ohjelmistokehityksessä asiakkaan edustajia tarvitaan projektiryhmässä koko ohjelmistokehitysprosessin ajan. Suunnitelmapohjaisissa ohjelmistokehitysmenetelmissä asiakkaan osallistuminen voi olla rajoitetumpaa, tyypillisesti siihen sisältyy vaatimusten määrittely ja tuotteen hyväksymismenettelyt. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää asiakkaan roolin ja tehtävien ilmenemistä ohjelmistotuotannossa sekä sitä, miten asiakasorganisaatioiden panostus vaikuttaa tuotteen laatuun. Kiinnostuksen kohteena oli erityisesti asiakasorganisaatioissa koettu ohjelmiston laatu. Asiakasorganisaatioiden tapoja osallistua ohjelmistokehitykseen on kuvattu useissa tutkimusraporteissa. Niissä on arvioitu myös osallistumisen vaikutusta ohjelmistojen laatuun ja nähty se pääsääntöisesti positiivisena. Etenkin vaatimusmäärittelyn laadulla näyttäisi raporttien mukaan olevan ratkaiseva merkitys projektin menestykselle ja sille miten tuote täyttää tarkoituksensa. Kuitenkin monet tämänkin tutkielman lähdeaineistona käytetyistä tutkimuksista perustuvat kyselyihin tai haastatteluihin, joiden kohteena ovat olleet ohjelmistokehittäjät ja muut ohjelmistoyritysten edustajat eivätkä asiakasorganisaatiot suoraan. Vastauksia tutkimuskysymyksiin voidaan siten pitää vain osittaisina. Monet ohjelmiston elinkaarta kuvaavat mallit painottavat tuotekehityksen vaiheita ennen tuotteen julkaisua. Elinkaaren pisin ja asiakkaan kannalta oleellisin vaihe, ylläpitovaihe, alkaa kuitenkin tuotteen käyttöön hyväksymisen jälkeen. Asiakkaan tulee voida vaikuttaa ohjelmiston jatkokehitykseen myös ylläpitovaiheessa, ja on tarpeen tutkia ja kehittää menetelmiä tätä yhteistyötä varten. Context and environment influence on how we define quality in general and also how we determine software quality in particular. Quality aspects which are primary to software developers and the vendor companies may not be equally important to customer organizations. Creating a new application is often a cooperative effort of a customer organization and a software company. Especially in the agile software development representatives of the customer organization are needed in the project group during the whole software development process. In plan-driven software development methods customer involvement is often more restricted, it typically includes requirements elicitation and acceptance procedures of the product. The purpose of this bachelor’s thesis is to study the role and tasks customers have in software engineering and what kind of an influence the participation of customer organizations has on the quality of the product. Interest was taken especially in the customer experience in software quality. There are numerous research reports describing how customers participate in software engineering. The effects of customer involvement on software quality have also been assessed. In most of those reports customer involvement is considered to have a positive influence. The reports seem to show that particularly the quality of requirements engineering has a crucial effect on the success of the project and on how the product fulfills its intended functions. However many of the reports, also those used as sources for this bachelor’s thesis, are based on surveys and interviews that were targeted to software developers and other representatives of software vendors and not directly to the customer organizations. Thus the research questions remained partially unanswered. Software life cycle models often emphasize the phases of software development before releasing the product. However, the longest and for the customer the most relevant phase – the maintenance phase – starts when the product is accepted for use. The customer should be able to influence on further development of the software product even during the maintenance phase, and methods for this cooperation should be researched and developed.
first_indexed 2012-12-06T00:03:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Takanen, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-05T11:38:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-05T11:38:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiayhteys ja ymp\u00e4rist\u00f6 vaikuttavat siihen, miten m\u00e4\u00e4rittelemme laadun yleisesti sek\u00e4 miten m\u00e4\u00e4rittelemme erityisesti ohjelmistojen laadun. Laatun\u00e4kemykset, jotka ovat ensisijaisia ohjelmistokehitt\u00e4jille ja -yrityksille, eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 vastaa asiakkaalle t\u00e4rkeit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia. \nUuden sovelluksen kehitt\u00e4minen on usein ohjelmistoyrityksen ja asiakkaan yhteisty\u00f6t\u00e4. Etenkin ketter\u00e4ss\u00e4 ohjelmistokehityksess\u00e4 asiakkaan edustajia tarvitaan projektiryhm\u00e4ss\u00e4 koko ohjelmistokehitysprosessin ajan. Suunnitelmapohjaisissa ohjelmistokehitysmenetelmiss\u00e4 asiakkaan osallistuminen voi olla rajoitetumpaa, tyypillisesti siihen sis\u00e4ltyy vaatimusten m\u00e4\u00e4rittely ja tuotteen hyv\u00e4ksymismenettelyt.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 asiakkaan roolin ja teht\u00e4vien ilmenemist\u00e4 ohjelmistotuotannossa sek\u00e4 sit\u00e4, miten asiakasorganisaatioiden panostus vaikuttaa tuotteen laatuun. Kiinnostuksen kohteena oli erityisesti asiakasorganisaatioissa koettu ohjelmiston laatu.\nAsiakasorganisaatioiden tapoja osallistua ohjelmistokehitykseen on kuvattu useissa tutkimusraporteissa. Niiss\u00e4 on arvioitu my\u00f6s osallistumisen vaikutusta ohjelmistojen laatuun ja n\u00e4hty se p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti positiivisena. Etenkin vaatimusm\u00e4\u00e4rittelyn laadulla n\u00e4ytt\u00e4isi raporttien mukaan olevan ratkaiseva merkitys projektin menestykselle ja sille miten tuote t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tarkoituksensa. Kuitenkin monet t\u00e4m\u00e4nkin tutkielman l\u00e4hdeaineistona k\u00e4ytetyist\u00e4 tutkimuksista perustuvat kyselyihin tai haastatteluihin, joiden kohteena ovat olleet ohjelmistokehitt\u00e4j\u00e4t ja muut ohjelmistoyritysten edustajat eiv\u00e4tk\u00e4 asiakasorganisaatiot suoraan. Vastauksia tutkimuskysymyksiin voidaan siten pit\u00e4\u00e4 vain osittaisina.\nMonet ohjelmiston elinkaarta kuvaavat mallit painottavat tuotekehityksen vaiheita ennen tuotteen julkaisua. Elinkaaren pisin ja asiakkaan kannalta oleellisin vaihe, yll\u00e4pitovaihe, alkaa kuitenkin tuotteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n hyv\u00e4ksymisen j\u00e4lkeen. Asiakkaan tulee voida vaikuttaa ohjelmiston jatkokehitykseen my\u00f6s yll\u00e4pitovaiheessa, ja on tarpeen tutkia ja kehitt\u00e4\u00e4 menetelmi\u00e4 t\u00e4t\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 varten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Context and environment influence on how we define quality in general and also how we determine software quality in particular. Quality aspects which are primary to software developers and the vendor companies may not be equally important to customer organizations. \nCreating a new application is often a cooperative effort of a customer organization and a software company. Especially in the agile software development representatives of the customer organization are needed in the project group during the whole software development process. In plan-driven software development methods customer involvement is often more restricted, it typically includes requirements elicitation and acceptance procedures of the product.\nThe purpose of this bachelor\u2019s thesis is to study the role and tasks customers have in software engineering and what kind of an influence the participation of customer organizations has on the quality of the product. Interest was taken especially in the customer experience in software quality.\nThere are numerous research reports describing how customers participate in software engineering. The effects of customer involvement on software quality have also been assessed. In most of those reports customer involvement is considered to have a positive influence. The reports seem to show that particularly the quality of requirements engineering has a crucial effect on the success of the project and on how the product fulfills its intended functions. However many of the reports, also those used as sources for this bachelor\u2019s thesis, are based on surveys and interviews that were targeted to software developers and other representatives of software vendors and not directly to the customer organizations. Thus the research questions remained partially unanswered.\nSoftware life cycle models often emphasize the phases of software development before releasing the product. However, the longest and for the customer the most relevant phase \u2013 the maintenance phase \u2013 starts when the product is accepted for use. The customer should be able to influence on further development of the software product even during the maintenance phase, and methods for this cooperation should be researched and developed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riitta Takanen (rimataka) on 2012-12-05 11:38:17.160231. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-05T11:38:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212053311.pdf: 397852 bytes, checksum: 9b5bf7f5a9d3f636c1a7ef0ecb321982 (MD5)\nlicense.html: 5014 bytes, checksum: 79f520b7b915147ba926d55dda40fd8c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-05T11:38:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212053311.pdf: 397852 bytes, checksum: 9b5bf7f5a9d3f636c1a7ef0ecb321982 (MD5)\nlicense.html: 5014 bytes, checksum: 79f520b7b915147ba926d55dda40fd8c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasorganisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmisto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmistotuotanto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212053311", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-05T11:38:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40543
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d4e1f66-f724-4be7-b1c3-0396a2a61b1d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212053311.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takanen, Riitta Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa asiakasorganisaatio laatu ohjelmisto ohjelmistotuotanto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa
title_full Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa
title_fullStr Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa
title_full_unstemmed Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa
title_short Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa
title_sort asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa
title_txtP Asiakasorganisaatioiden osallistumisen vaikutus laatuun ohjelmistotuotannossa
topic asiakasorganisaatio laatu ohjelmisto ohjelmistotuotanto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakasorganisaatio laatu ohjelmisto ohjelmistotuotanto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40543 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212053311
work_keys_str_mv AT takanenriitta asiakasorganisaatioidenosallistumisenvaikutuslaatuunohjelmistotuotannossa