Tapaustutkimus luetun ymmärtämisen haasteista kolmannen luokan oppilaiden keskuudessa

Tässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä tarkasteltiin taitoprofiileissa ilmeneviä samankaltaisuuksia ja eroja. Tapaustutkimuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Haiko, Riikka, Vainio, Anniina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Education, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40541
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä tarkasteltiin taitoprofiileissa ilmeneviä samankaltaisuuksia ja eroja. Tapaustutkimukseen osallistujat olivat yhden keskisuomalaisen koulun oppilaita, jotka saivat osa-aikaista erityisopetusta lukutaitoon liittyvien haasteiden vuoksi. Analyysit pohjasivat neljällä testillä kerättyyn aineistoon. Vaikka tutkimukseen osallistuneet neljä oppilasta suoriutuivat kaikki luetun ymmärtämistä arvioivissa testeissä keskimääräistä heikommin, heidän taitoprofiilinsa eivät olleet samanlaisia muiden taitojen osalta. Tulokset ovat yhdenmukaisia aiempien tutkimusten kanssa, joissa on havaittu heikoilla luetunymmärtäjillä olevan usein vaikeuksia myös lukemissujuvuudessa ja kuullun ymmärtämisessä sekä puutteita sanavarastossa. Myös aikaisemmissa tapaustutkimuksissa on havaittu yksilöllisesti rakentuvia taitoprofiileja. Tutkimuksen havainnot korostavat, että luetun ymmärtämiseen vaikuttavat monet eri taidot, eikä luetun ymmärtämisen strategioiden opetteleminen useinkaan riitä. Olisi tärkeää selvittää, mitä muita mahdollisia taitovajeita tai toisaalta vahvuuksia oppilaalla on ja millaisesta taitojen harjoittelusta hän eniten hyötyisi.