Where do these rails go? drama in education in practising fluency for upper secondary school English students

Draamakasvatuksessa oppiminen tapahtuu prosessina kokemusten ja toiminnan kautta. Sen vahvuus kielten opetuksen oppikirjoissa on yleensä tehtävinä, jotka tarjoavat valmiiksi kirjoitettuja vuoropuheluita. Kielen oppimisen kannalta sujuvan, normaalin kielenkäytön opetus on tärkeää ja draama antaa si...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savela, Jarmo
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40507
_version_ 1826225740329254912
author Savela, Jarmo
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savela, Jarmo Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savela, Jarmo Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savela, Jarmo
datasource_str_mv jyx
description Draamakasvatuksessa oppiminen tapahtuu prosessina kokemusten ja toiminnan kautta. Sen vahvuus kielten opetuksen oppikirjoissa on yleensä tehtävinä, jotka tarjoavat valmiiksi kirjoitettuja vuoropuheluita. Kielen oppimisen kannalta sujuvan, normaalin kielenkäytön opetus on tärkeää ja draama antaa sille mahdollisuuden. Oppilaat tarvitsevat kaiken muun ohella mahdollisuuksia käyttää vierasta kieltä uusissa tilanteissa ja tehdä se tavalla, jolla he pystyvät itse luomaan kommunikointinsa ilman tarkkoja repliikkejä. Tämä oppimateriaali perustuu draamakasvatuksen hyötyihin, jotka on mahdollista sisällyttää kielten opetukseen ja joita muut metodit eivät tarjoa. Oppimateriaali pyrkii tuomaan kielen tunneille vaihtelua mielenkiintoisella tavalla todentuntuisilla tilanteilla sekä roolityöskentelyllä. Tehtävien tarkoitus on antaa oppilaille mahdollisuus luoda omat keskustelunsa ja käyttää kaikkia mahdollisia keinoja kommunikoidakseen haluamansa viestit ymmärrettävästi perille. Oppilaat saavat myös mahdollisuuden kokea erilaisia tilanteita turvallisesti luokkaympäristössä. Kyseinen oppimateriaali on suunnattu lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille. Tehtävät eivät ole tarkoitettu millekään tietylle suulliselle kurssille, koska draama ei oppimismetodina sovellu, jokaiselle oppilaalle. Siitä syystä tämä opetusmateriaali on tarkoitettu käytettäväksi normaalin opetuksen ohella. Oppimateriaalia ei ole testattu käytännössä kuin muutaman tehtävän kohdalla, mutta jo ne kertovat draaman tuovan kielen opetukseen toimivaa vaihtelua. Materiaalipaketti koostuu eri matkoista niin ajassa kuin paikassa. Jokaisen tehtävän pituus on yhden 45 minuutin oppitunnin verran, lukuunottamatta yhtä tehtävää, joka vaatii kaksoistunnin. Tehtävät ovat jaoteltu sisällöltään helpommasta vaikeaan, mutta ei kielenkäytön suhteen vaan tehtävien tarjoamien eri tilanteiden moraalisten ja eettisten haasteiden vuoksi. Tehtävien avulla oppilaat pääsevät käyttämään kieltään normaalissa keskustelussa, tutustumaan itseensä ja toisiinsa paremmin sekä kokemaan tilanteita, joita tavallisessa elämässä ei tule eteen tai joita on hankala kohdata turvallisesti.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savela, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-03T10:49:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-03T10:49:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1239553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40507", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Draamakasvatuksessa oppiminen tapahtuu prosessina kokemusten ja toiminnan kautta. Sen\r\nvahvuus kielten opetuksen oppikirjoissa on yleens\u00e4 teht\u00e4vin\u00e4, jotka tarjoavat valmiiksi\r\nkirjoitettuja vuoropuheluita. Kielen oppimisen kannalta sujuvan, normaalin kielenk\u00e4yt\u00f6n opetus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja draama antaa sille mahdollisuuden. Oppilaat tarvitsevat kaiken muun ohella mahdollisuuksia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vierasta kielt\u00e4 uusissa tilanteissa ja tehd\u00e4 se tavalla, jolla he pystyv\u00e4t itse luomaan kommunikointinsa ilman tarkkoja repliikkej\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 oppimateriaali perustuu draamakasvatuksen hy\u00f6tyihin, jotka on mahdollista sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 kielten opetukseen ja joita muut metodit eiv\u00e4t tarjoa. Oppimateriaali pyrkii tuomaan kielen tunneille vaihtelua mielenkiintoisella tavalla todentuntuisilla tilanteilla sek\u00e4 roolity\u00f6skentelyll\u00e4. Teht\u00e4vien tarkoitus on antaa oppilaille mahdollisuus luoda omat keskustelunsa ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikkia mahdollisia keinoja kommunikoidakseen haluamansa viestit ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4sti perille. Oppilaat saavat my\u00f6s mahdollisuuden kokea erilaisia tilanteita turvallisesti luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\r\n\r\nKyseinen oppimateriaali on suunnattu lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille. Teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t ole tarkoitettu millek\u00e4\u00e4n tietylle suulliselle kurssille, koska draama ei oppimismetodina sovellu, jokaiselle oppilaalle. Siit\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4 opetusmateriaali on tarkoitettu k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi normaalin opetuksen ohella. Oppimateriaalia ei ole testattu k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kuin muutaman teht\u00e4v\u00e4n kohdalla, mutta jo ne kertovat draaman tuovan kielen opetukseen toimivaa vaihtelua. \r\n\r\nMateriaalipaketti koostuu eri matkoista niin ajassa kuin paikassa. Jokaisen teht\u00e4v\u00e4n pituus on yhden 45 minuutin oppitunnin verran, lukuunottamatta yht\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4, joka vaatii kaksoistunnin. Teht\u00e4v\u00e4t ovat jaoteltu sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n helpommasta vaikeaan, mutta ei kielenk\u00e4yt\u00f6n suhteen vaan teht\u00e4vien tarjoamien eri tilanteiden moraalisten ja eettisten haasteiden vuoksi. Teht\u00e4vien avulla oppilaat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4\u00e4n normaalissa keskustelussa, tutustumaan itseens\u00e4 ja toisiinsa paremmin sek\u00e4 kokemaan tilanteita, joita tavallisessa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ei tule eteen tai joita on hankala kohdata turvallisesti.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jarmo Savela (jasasave) on 2012-12-03 10:49:40.698338. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-03T10:49:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212033276.pdf: 6070040 bytes, checksum: 82adaa12b5e185bc62abdc492111802e (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 8e090672b6dd6f3274cef8214c15d1c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-03T10:49:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212033276.pdf: 6070040 bytes, checksum: 82adaa12b5e185bc62abdc492111802e (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 8e090672b6dd6f3274cef8214c15d1c7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72, 62 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "drama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "drama in education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fluency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Drama in education in practising fluency for upper secondary school English students", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212033276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-03T10:49:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40507
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/01b530d6-8b97-4e7e-9443-4d96fe4f8130\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212033276.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savela, Jarmo Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students drama drama in education fluency language teaching material package Englannin kieli English 301 draamakasvatus sujuvuus kielet opetus oppimateriaali
title Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
title_alt Drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
title_full Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
title_fullStr Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
title_full_unstemmed Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
title_short Where do these rails go?
title_sort where do these rails go drama in education in practising fluency for upper secondary school english students
title_sub drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
title_txtP Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
topic drama drama in education fluency language teaching material package Englannin kieli English 301 draamakasvatus sujuvuus kielet opetus oppimateriaali
topic_facet 301 Englannin kieli English draamakasvatus drama drama in education fluency kielet language teaching material package opetus oppimateriaali sujuvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40507 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212033276
work_keys_str_mv AT savelajarmo wheredotheserailsgodramaineducationinpractisingfluencyforuppersecondaryschoolenglish