5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä

Hautala, Tuomas & Hiltunen, Janne 2012. 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky: Sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro g...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hautala, Tuomas, Hiltunen, Janne
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40440
_version_ 1826225773548142592
author Hautala, Tuomas Hiltunen, Janne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautala, Tuomas Hiltunen, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautala, Tuomas Hiltunen, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautala, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Hautala, Tuomas & Hiltunen, Janne 2012. 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky: Sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 106 s. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, esiintyykö tyttöjen ja poikien tai viides- ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden testitulosten välillä eroja fyysistä toimintakykyä mittaavissa liikuntatesteissä. Lisäksi selvitimme, esiintyykö eri toimintakykytestien tulosten välillä yhteyksiä viides- ja kahdeksasluokkalaisilla tytöillä ja pojilla. Sukupuolieroja tarkastelimme erikseen viidennellä ja kahdeksannella luokalla sekä viides- ja kahdeksasluokkalaisten välisiä eroja tytöillä ja pojilla. Testien tulosten välisiä yhteyksiä selvitettiin erikseen sekä viidennen että kahdeksannen luokan tytöillä ja pojilla. Tutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja neljän kainuulaisen koulun oppilaat (N= 468). Mukana oli 239 viides- ja 229 kahdeksasluokkalaista oppilasta. Aineisto kerättiin kohdejoukolta kahdenkymmenen fyysistä toimintakykyä mittaavan liiketehtävän avulla. Mittaukset tehtiin kouluissa tutkimussuunnittelijan johdolla ja oppilaiden testaamisesta vastasi 5–10 tehtäviin koulutettua tutkimusapulaista. Jokaisessa koulussa mittaukset tehtiin koulun liikuntasalissa kahden erillisen 90 minuutin mittaisen liikuntatunnin aikana. Sukupuolten sekä luokka-asteiden välisiä keskiarvoeroja selvitettiin riippumattomien otosten t-testin avulla ja tilastollisen merkitsevyyden mielekkyyttä ilmaistiin Cohenin d -kertoimella. Testien tulosten välisiä yhteyksiä analysoitiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että sekä viidennellä että kahdeksannella luokalla sukupuolten välillä esiintyi tilastollisesti merkitseviä eroja seitsemässä toimintakykytestissä. Molemmilla luokka-asteilla pojat saavuttivat tyttöjä parempia tuloksia neljässä testissä, kun taas tyttöjen tulokset olivat parempia kolmessa testissä. Viidennen ja kahdeksannen luokan välillä esiintyi tilastollisesti merkitseviä eroja pojilla kahdeksassa ja tytöillä yhdeksässä testissä. Kahdeksasluokkalaiset olivat viidesluokkalaisia parempia kaikissa testeissä, joissa tilastollisesti merkitseviä eroja muodostui. Testien tulosten väliset korrelaatiot vaihtelivat hyvin alhaisesta erittäin voimakkaaseen sekä viidennellä että kahdeksannella luokalla. Säännöllisimmin korkeita korrelaatioita havaittiin vauhdittoman 5-loikan ja vauhdittoman pituushypyn, oikean ja vasemman lonkan liikkuvuustestien sekä oikean ja vasemman jalan flamingoseisontojen välillä. Tutkimuksen tulosten perusteella on tärkeää, että liikunnanopetuksessa ja -ohjauksessa huomioidaan sukupuolten sekä eri-ikäisten oppilaiden väliset erot fyysisen toimintakyvyn eri osa-alueilla. Testien tulosten välisten yhteyksien tarkastelu voi puolestaan auttaa valitsemaan kuntotestaustilanteissa tarkoituksenmukainen testi mittaamaan haluttua ominaisuutta.
first_indexed 2024-09-11T08:53:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiltunen, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-11-27T08:03:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-11-27T08:03:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1239116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40440", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hautala, Tuomas & Hiltunen, Janne 2012. 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen\r\ntoimintakyky: Sukupuolten ja luokka-asteiden v\u00e4liset erot sek\u00e4 testien v\u00e4liset yhteydet\r\nfyysist\u00e4 toimintakyky\u00e4 mittaavissa testeiss\u00e4. Liikuntatieteiden laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.\r\nLiikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 106 s.\r\n\r\nTutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, esiintyyk\u00f6 tytt\u00f6jen ja poikien tai viides- ja\r\nkahdeksasluokkalaisten oppilaiden testitulosten v\u00e4lill\u00e4 eroja fyysist\u00e4 toimintakyky\u00e4 mittaavissa\r\nliikuntatesteiss\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitimme, esiintyyk\u00f6 eri toimintakykytestien tulosten\r\nv\u00e4lill\u00e4 yhteyksi\u00e4 viides- ja kahdeksasluokkalaisilla tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Sukupuolieroja\r\ntarkastelimme erikseen viidennell\u00e4 ja kahdeksannella luokalla sek\u00e4 viides- ja kahdeksasluokkalaisten\r\nv\u00e4lisi\u00e4 eroja tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Testien tulosten v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 selvitettiin\r\nerikseen sek\u00e4 viidennen ett\u00e4 kahdeksannen luokan tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla.\r\n\r\nTutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja nelj\u00e4n kainuulaisen koulun\r\noppilaat (N= 468). Mukana oli 239 viides- ja 229 kahdeksasluokkalaista oppilasta. Aineisto\r\nker\u00e4ttiin kohdejoukolta kahdenkymmenen fyysist\u00e4 toimintakyky\u00e4 mittaavan liiketeht\u00e4v\u00e4n\r\navulla. Mittaukset tehtiin kouluissa tutkimussuunnittelijan johdolla ja oppilaiden\r\ntestaamisesta vastasi 5\u201310 teht\u00e4viin koulutettua tutkimusapulaista. Jokaisessa\r\nkoulussa mittaukset tehtiin koulun liikuntasalissa kahden erillisen 90 minuutin mittaisen\r\nliikuntatunnin aikana. Sukupuolten sek\u00e4 luokka-asteiden v\u00e4lisi\u00e4 keskiarvoeroja selvitettiin\r\nriippumattomien otosten t-testin avulla ja tilastollisen merkitsevyyden mielekkyytt\u00e4\r\nilmaistiin Cohenin d -kertoimella. Testien tulosten v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 analysoitiin Pearsonin\r\ntulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 viidennell\u00e4 ett\u00e4 kahdeksannella luokalla sukupuolten\r\nv\u00e4lill\u00e4 esiintyi tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja seitsem\u00e4ss\u00e4 toimintakykytestiss\u00e4.\r\nMolemmilla luokka-asteilla pojat saavuttivat tytt\u00f6j\u00e4 parempia tuloksia nelj\u00e4ss\u00e4 testiss\u00e4,\r\nkun taas tytt\u00f6jen tulokset olivat parempia kolmessa testiss\u00e4. Viidennen ja kahdeksannen\r\nluokan v\u00e4lill\u00e4 esiintyi tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja pojilla kahdeksassa ja tyt\u00f6ill\u00e4 yhdeks\u00e4ss\u00e4\r\ntestiss\u00e4. Kahdeksasluokkalaiset olivat viidesluokkalaisia parempia kaikissa\r\ntesteiss\u00e4, joissa tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja muodostui. Testien tulosten v\u00e4liset korrelaatiot\r\nvaihtelivat hyvin alhaisesta eritt\u00e4in voimakkaaseen sek\u00e4 viidennell\u00e4 ett\u00e4 kahdeksannella\r\nluokalla. S\u00e4\u00e4nn\u00f6llisimmin korkeita korrelaatioita havaittiin vauhdittoman\r\n5-loikan ja vauhdittoman pituushypyn, oikean ja vasemman lonkan liikkuvuustestien\r\nsek\u00e4 oikean ja vasemman jalan flamingoseisontojen v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen tulosten perusteella\r\non t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 liikunnanopetuksessa ja -ohjauksessa huomioidaan sukupuolten\r\nsek\u00e4 eri-ik\u00e4isten oppilaiden v\u00e4liset erot fyysisen toimintakyvyn eri osa-alueilla. Testien\r\ntulosten v\u00e4listen yhteyksien tarkastelu voi puolestaan auttaa valitsemaan kuntotestaustilanteissa\r\ntarkoituksenmukainen testi mittaamaan haluttua ominaisuutta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Hiltunen (japehilt) on 2012-11-27 08:03:05.382262. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-11-27T08:03:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201211273080.pdf: 494873 bytes, checksum: 040702f6dbe54b7d25f979cae74aa985 (MD5)\r\nlicense.html: 5588 bytes, checksum: c10a27926d38e6c2c5c6e986fe7c482a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-11-27T08:03:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201211273080.pdf: 494873 bytes, checksum: 040702f6dbe54b7d25f979cae74aa985 (MD5)\r\nlicense.html: 5588 bytes, checksum: c10a27926d38e6c2c5c6e986fe7c482a (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen toimintakyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen kunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motoriset perustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuntotestaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden v\u00e4liset erot sek\u00e4 testien v\u00e4liset yhteydet fyysist\u00e4 toimintakyky\u00e4 mittaavissa testeiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201211273080", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-11-27T08:03:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntotestit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40440
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18f3525e-4cee-4ae7-aae5-892df684c248\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201211273080.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautala, Tuomas Hiltunen, Janne 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä fyysinen toimintakyky fyysinen kunto motoriset perustaidot kuntotestaus lapset nuoret koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toimintakyky motoriset taidot kuntotestit
title 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
title_full 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
title_fullStr 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
title_full_unstemmed 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
title_short 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky
title_sort 5 ja 8 luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky sukupuolten ja luokka asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
title_sub sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
title_txtP 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
topic fyysinen toimintakyky fyysinen kunto motoriset perustaidot kuntotestaus lapset nuoret koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toimintakyky motoriset taidot kuntotestit
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen kunto fyysinen toimintakyky koulu kuntotestaus kuntotestit lapset motoriset perustaidot motoriset taidot nuoret toimintakyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40440 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211273080
work_keys_str_mv AT hautalatuomas 5ja8luokkalaistenkoululaistenfyysinentoimintakykysukupuoltenjaluokkaasteidenvälise