APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa

Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen oppimisteorian näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustakorpi, Henni
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40380
Description
Summary:Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen oppimisteorian näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen 2006–2007 vuosikurssin opiskelijoilta. Tutkimuskyselyyn vastasi 80/97 opiskelijaa. Kyselylomakkeessa on strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Analyysi on kuvailevaa strukturoitujen kysymysten osalta ja avoimien kysymysten analyysissä menetelmänä on sisällön analyysi. Tutkimukseni tulosten mukaan APO -opintokokonaisuus tarjoaa emansipatorista koulutusta. Opiskelijoiden kriittistä reflektiota tuetaan opintojen rakenteilla ja sitä myötä opiskelijoilla on mahdollisuus oman pedagogisen merkitysperspektiivin uudelleen arviointiin. Oppimisryhmä ja vertaistuki ovat merkittäviä oppimisprosessin kannalta. Oppimispäiväkirjat, opetusfilosofia sekä itsearviointi tukevat opiskelijoiden pedagogisen kehitystä sosiaalisen vuorovaikutuksen ohella. Opintojen toimintaperiaatteiden: dialogisuus, omakohtaisuus ja tutkiva asenne anti on opinnoissa hyvä.