APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen oppimisteorian näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40380 |
Summary: | Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen
anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin
APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen oppimisteorian näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston
aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen 2006–2007 vuosikurssin opiskelijoilta. Tutkimuskyselyyn
vastasi 80/97 opiskelijaa. Kyselylomakkeessa on strukturoituja ja
avoimia kysymyksiä. Analyysi on kuvailevaa strukturoitujen kysymysten osalta ja
avoimien kysymysten analyysissä menetelmänä on sisällön analyysi.
Tutkimukseni tulosten mukaan APO -opintokokonaisuus tarjoaa emansipatorista
koulutusta. Opiskelijoiden kriittistä reflektiota tuetaan opintojen rakenteilla ja sitä
myötä opiskelijoilla on mahdollisuus oman pedagogisen merkitysperspektiivin uudelleen
arviointiin. Oppimisryhmä ja vertaistuki ovat merkittäviä oppimisprosessin kannalta.
Oppimispäiväkirjat, opetusfilosofia sekä itsearviointi tukevat opiskelijoiden
pedagogisen kehitystä sosiaalisen vuorovaikutuksen ohella. Opintojen toimintaperiaatteiden:
dialogisuus, omakohtaisuus ja tutkiva asenne anti on opinnoissa hyvä.
|
---|