Motivaciâ k izučeniû russkogo âzyka u studentov-rusistov universiteta g. Ûvâskûlâ

Venäjän kielen opiskelu on Suomessa vähäistä huolimatta sen tärkeästä asemasta maassamme. Venäjän läheinen maantieteellinen sijainti on vaikuttanut siihen, että monella eri alalla olisi tarvetta venäjän kielentaitoisista työntekijöistä. Venäjän kielen opiskelu on vähäistä yleisesti, mutta myös jotk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pykälä, Meri
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40235
Description
Summary:Venäjän kielen opiskelu on Suomessa vähäistä huolimatta sen tärkeästä asemasta maassamme. Venäjän läheinen maantieteellinen sijainti on vaikuttanut siihen, että monella eri alalla olisi tarvetta venäjän kielentaitoisista työntekijöistä. Venäjän kielen opiskelu on vähäistä yleisesti, mutta myös jotkut yliopistojen venäjän kielen pääaineopiskelijat saattavat keskeyttää venäjän opiskelun tai vaihtaa pääainettaan. Taustalla voi olla usein opiskelumotivaation puute. Motivaatioon liittyvät kysymykset saattavat vaikuttaa myös niihin opiskelijoihin, jotka opiskelevat venäjää yliopistossa tavoitteenaan valmistuminen. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää Jyväskylän yliopiston venäjän kielen ja kulttuurin opiskelijoiden motivaatiota opiskella venäjää yliopistossa. Tutkimusta varten laadittiin kirjallinen kysely, jonka avulla pyrittiin saamaan selville, millaisia päämääriä opiskelijoilla on venäjän kielen opiskelussa, ja mitkä tekijät vaikuttavat venäjän kielen opiskelumotivaatioon yliopistossa. Tutkimuksessa kiinnosti myös opintojensa eri vaiheissa olevien opiskelijoiden mahdolliset erot koskien opiskelumotivaatiota. Kyselyyn vastasi yhteensä 23 venäjän kielen ja kulttuurin opiskelijaa, joista neljä oli sivuaineopiskelijoita. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että eniten positiivisesti informanttien opiskelumotivaatioon ovat vaikuttaneet Venäjällä matkustaminen, opiskeluryhmien koko, kontaktit venäläisten kanssa ja venäjän kielen harrastaminen vapaa-ajalla. Venäjällä suoritettava kieliharjoittelu koettiin myös positiivisena kokemuksena. Lisäksi suurimmalla osalla tutkimukseen vastanneista hyvän kielitaidon ja työpaikan saaminen olivat päämäärinä venäjän kielen opinnoissa. Opiskelumotivaation eroa eri vuosikurssien välillä oli vaikea tutkia, koska tutkimukseen osallistuneet opiskelijat olivat kyselyn suorittamishetkellä opinnoissaan eri vaiheissa epätasaisesti. Vastausten perusteella voidaan kuitenkin huomata, että keskivaiheen venäjän pääaineopiskelijat olivat motivoituneimpia verrattuna tutkimuksen muihin informantteihin.