Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin

Nykypäivän teollistunut ja kaupungistunut yhteiskunta muuttuu jatkuvasti. Yksilöiden sosiaaliset suhteet ovat muuttuneet. Enää ei ole kokonaisia suku- tai kyläyhteisöjä yksilöiden tukena, vaan yksilöllistä suoriutumista korostetaan. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi työelämä vaatii työntekijöiltää...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mannisenmäki, Niina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40233
_version_ 1828193131964661761
author Mannisenmäki, Niina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mannisenmäki, Niina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mannisenmäki, Niina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mannisenmäki, Niina
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivän teollistunut ja kaupungistunut yhteiskunta muuttuu jatkuvasti. Yksilöiden sosiaaliset suhteet ovat muuttuneet. Enää ei ole kokonaisia suku- tai kyläyhteisöjä yksilöiden tukena, vaan yksilöllistä suoriutumista korostetaan. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi työelämä vaatii työntekijöiltään tiimityötaitoja ja sosiaalista kanssakäymistä. Perheiden kiinteyden löystyminen yhteisöllisenä kasvattajana on johtanut kasvatuksellisten mahdollisuuksien vähentymiseen, mistä johtuen koulun yhteisöllisen kasvatuksen merkitys on korostunut entisestään. Yhteisökasvatus voisi olla yksi ratkaisu tämän päivän kasvatuksellisiin ongelmiin. Yhteisökasvatuksella tarkoitetaan yhteisön jäseniksi kasvattamista, kasvattamista toimintaan yhteisön hyväksi. Yhteisökasvatusta on mahdollista harjoittaa kaikissa kasvatusta harjoittavissa instituutioissa, sekä sellaisissa yhtenäisissä yhteisöissä, jotka säännöllisesti kokoontuvat. Tutkimukseni pohjautuu nimenomaan Kalevi Kaipion kehittelemään yhteisökasvatuksen malliin. Haluan korostaa tätä siksi, että yhteisökasvatuksen voi kansainvälisen kirjallisuuden (Iso-Britanniassa, Irlannissa, USA:ssa, Australiassa) myötä sotkea aikuiskasvatuksen kentällä tapahtuvaksi toimintamuodoksi, jossa yhteisökasvatusta tarkastellaan useimmiten osana niin sanottua vapaata aikuiskasvatusta (liberal adult education), joka vastaa pääperiaatteiltaan lähinnä suomalaista vapaan sivistystyön perinnettä. (Salo, 2002, 12) Tämän tutkimukseni avulla pyrin selvittämään Keski-Suomessa toimivien luokanopettajien ajatuksia yhteisökasvatuksesta kasvatuskeinona. Toteutin tutkmukseni keväällä 2012 lähettämällä sähköpostikyselyn 40:lle Keski-Suomessa tomivalle luokanopettajalle. Kyselyssä selvitin heidän ajatuksiaan yhteisökasvatuksesta kasvatuskeinona. Pääpiirteittäin luokanopettajat olivat sitä mieltä, että yhteisökasvatus on hyvä tapa kasvattaa. Heidän mielestään sen avulla olisi mahdollista vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi oppilaiden opiskelumotivaatioon sekä vastuuseen kasvattamiseen. Kielteisemmin yhteisökasvatukseen suhtautuvat opettajat eivät olleet valmiita luopumaan esimerkiksi auktoriteetistaan, jota yhteisökasvatuksen käyttäminen kasvatuskeinona vaatisi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mannisenm\u00e4ki, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-11-09T17:26:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-11-09T17:26:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1234605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40233", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n teollistunut ja kaupungistunut yhteiskunta muuttuu jatkuvasti. Yksil\u00f6iden sosiaaliset suhteet ovat muuttuneet. En\u00e4\u00e4 ei ole kokonaisia suku- tai kyl\u00e4yhteis\u00f6j\u00e4 yksil\u00f6iden tukena, vaan yksil\u00f6llist\u00e4 suoriutumista korostetaan. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 vaatii ty\u00f6ntekij\u00f6ilt\u00e4\u00e4n tiimity\u00f6taitoja ja sosiaalista kanssak\u00e4ymist\u00e4. Perheiden kiinteyden l\u00f6ystyminen yhteis\u00f6llisen\u00e4 kasvattajana on johtanut kasvatuksellisten mahdollisuuksien v\u00e4hentymiseen, mist\u00e4 johtuen koulun yhteis\u00f6llisen kasvatuksen merkitys on korostunut entisest\u00e4\u00e4n. Yhteis\u00f6kasvatus voisi olla yksi ratkaisu t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n kasvatuksellisiin ongelmiin.\nYhteis\u00f6kasvatuksella tarkoitetaan yhteis\u00f6n j\u00e4seniksi kasvattamista, kasvattamista toimintaan yhteis\u00f6n hyv\u00e4ksi. Yhteis\u00f6kasvatusta on mahdollista harjoittaa kaikissa kasvatusta harjoittavissa instituutioissa, sek\u00e4 sellaisissa yhten\u00e4isiss\u00e4 yhteis\u00f6iss\u00e4, jotka s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti kokoontuvat. \nTutkimukseni pohjautuu nimenomaan Kalevi Kaipion kehittelem\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6kasvatuksen malliin. Haluan korostaa t\u00e4t\u00e4 siksi, ett\u00e4 yhteis\u00f6kasvatuksen voi kansainv\u00e4lisen kirjallisuuden (Iso-Britanniassa, Irlannissa, USA:ssa, Australiassa) my\u00f6t\u00e4 sotkea aikuiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4 tapahtuvaksi toimintamuodoksi, jossa yhteis\u00f6kasvatusta tarkastellaan useimmiten osana niin sanottua vapaata aikuiskasvatusta (liberal adult education), joka vastaa p\u00e4\u00e4periaatteiltaan l\u00e4hinn\u00e4 suomalaista vapaan sivistysty\u00f6n perinnett\u00e4. (Salo, 2002, 12) T\u00e4m\u00e4n tutkimukseni avulla pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n Keski-Suomessa toimivien luokanopettajien ajatuksia yhteis\u00f6kasvatuksesta kasvatuskeinona.\nToteutin tutkmukseni kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012 l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6postikyselyn 40:lle Keski-Suomessa tomivalle luokanopettajalle. Kyselyss\u00e4 selvitin heid\u00e4n ajatuksiaan yhteis\u00f6kasvatuksesta kasvatuskeinona. P\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in luokanopettajat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 yhteis\u00f6kasvatus on hyv\u00e4 tapa kasvattaa. Heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sen avulla olisi mahdollista vaikuttaa my\u00f6nteisesti esimerkiksi oppilaiden opiskelumotivaatioon sek\u00e4 vastuuseen kasvattamiseen. Kielteisemmin yhteis\u00f6kasvatukseen suhtautuvat opettajat eiv\u00e4t olleet valmiita luopumaan esimerkiksi auktoriteetistaan, jota yhteis\u00f6kasvatuksen k\u00e4ytt\u00e4minen kasvatuskeinona vaatisi.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niina Mannisenm\u00e4ki (nielmann) on 2012-11-09 17:26:23.684749. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-11-09T17:26:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201211092918.pdf: 518303 bytes, checksum: e29c56b455238ac1a6f8815be70a1fcd (MD5)\nlicense.html: 5002 bytes, checksum: cf133a3bdd15052cc3781828e8848785 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-11-09T17:26:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201211092918.pdf: 518303 bytes, checksum: e29c56b455238ac1a6f8815be70a1fcd (MD5)\nlicense.html: 5002 bytes, checksum: cf133a3bdd15052cc3781828e8848785 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset yhteis\u00f6kasvatuksesta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteis\u00f6kasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201211092918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-11-09T17:26:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40233
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:58Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1feade42-918b-4082-b4f1-a2dfe4b80890\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201211092918.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mannisenmäki, Niina Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin käsitykset yhteisökasvatuksesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteisökasvatus yhteisöt yhteisöllisyys luokanopettajat
title Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
title_full Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
title_fullStr Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
title_full_unstemmed Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
title_short Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
title_sort yhteisökasvatuksesta 2010 luvun luokanopettajan silmin
title_txtP Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
topic käsitykset yhteisökasvatuksesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteisökasvatus yhteisöt yhteisöllisyys luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education käsitykset yhteisökasvatuksesta luokanopettajat yhteisökasvatus yhteisöllisyys yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40233 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211092918
work_keys_str_mv AT mannisenmäkiniina yhteisökasvatuksesta2010luvunluokanopettajansilmin