Pienryhmäkeskustelu opetuskeinona yliopistofysiikan peruskurssin laskuharjoituksissa

Tässä tutkielmassa tutustuttiin fysiikan peruskurssin laskuharjoitusten toteutukseen pienryhmä-keskustelujen avulla ja siihen, miten pienryhmäkeskustelua voisi muuttaa oppimisen kannalta tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksessa katsottiin vaikuttaako tilaisuutta ohjaavan assistentin osallistuminen kesk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alftan, Jari
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40203
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tutustuttiin fysiikan peruskurssin laskuharjoitusten toteutukseen pienryhmä-keskustelujen avulla ja siihen, miten pienryhmäkeskustelua voisi muuttaa oppimisen kannalta tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksessa katsottiin vaikuttaako tilaisuutta ohjaavan assistentin osallistuminen keskusteluihin keskusteluiden luonteeseen. Tutkittavat pienryhmäkeskustelut ää-nitettiin ja kuvattiin analysointia varten. Tutkittavana kurssina toimi Jyväskylän yliopiston fysii-kanlaitoksen mekaniikan peruskurssin jatko-osa. Tuloksena saatiin, että eksploratiivista keskustelua, joka on oppimisen kannalta kaikista tehok-kainta, esiintyi pienryhmäkeskusteluissa eniten sellaisissa tehtävissä, joissa oli taustalla vahva käsitteellinen ongelma. Assistentin osallistuminen keskusteluissa muutti ryhmäkeskustelun luon-teen enemmän opettajamaisemmaksi ohjaamiseksi ja neuvomiseksi. Tutkimuksen perusteella laskuharjoituksissa tulisi suosia enemmän sellaisia tehtäviä, joissa on mukana käsitteellistä ym-märrystä testaavia kysymyksiä/ongelmia. Opiskelijoita tulisi kannustaa tuomaan omia näkemyk-siään julki ja luoda sellainen oppimisympäristö, jossa väärää vastausta ei pelättäisi. Opiskelijoi-den tulisi myös antaa enemmän tilaa muiden opiskelijoiden vaihtoehtoisille mielipiteille.