"Minä sanoin opettajalle ensin haluaisin löytää työtä jos minä voin" maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta

Eloholma S. & Kauppila, E. 2012. ”Minä sanoin opettajalle ensin haluaisin löytää työtä jos minä voin” – Maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 116 s. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten maahanmuuttajien ammatilliseen perusopetuksee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Eloholma, Sanna, Kauppila, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40188
Kuvaus
Yhteenveto:Eloholma S. & Kauppila, E. 2012. ”Minä sanoin opettajalle ensin haluaisin löytää työtä jos minä voin” – Maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 116 s. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten maahanmuuttajien ammatilliseen perusopetukseen valmistava koulutus (MAVA-koulutus) täyttää tavoitteensa kouluttautumisen mahdollistajana ja minkälainen rooli MAVA-koulutuksella on maahanmuuttajien työllistymisessä ja osallisuuden kokemuksen muodostumisessa. Tutkimuskysymyksinä olivat, minkälaisia kokemuksia maahanmuuttajaopiskelijoilla on MAVA-koulutuksesta ja minkälainen merkitys MAVA-koulutuksella on heidän integraatioprosessissaan. MAVA- koulutukseen hakijoiden määrä kasvaa jatkuvasti, ja tarve koulutukselle on suuri. MAVA-koulutuksesta on tehty jonkin verran yleisen tason selvityksiä, mutta laadullista opiskelijoiden näkökulmaa huomioivaa tutkimusta ei ole juurikaan tehty. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmäkeskustelun ja yksilöhaastattelujen avulla eteläsuomalaisessa MAVA-koulutusta järjestävässä oppilaitoksessa. Ryhmäkeskusteluun ja yksilöhaastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa, jonka lisäksi tutkimuksessa haastateltiin MAVA-koulutuksen ryhmänohjaajaa ja opinto-ohjaajaa. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita käyttäen. Tulosten tulkinnassa vertailtiin, miten opiskelijoiden tarpeet ja MAVA-koulutuksen tavoitteet kohtaavat ja sen kautta nostettiin ajatuksia MAVA-koulutuksen kehittämiseksi. Samalla tulkittiin, mitkä tekijät MAVAkoulutuksessa edistävät tai vaikeuttavat maahanmuuttajaopiskelijoiden kokonaisvaltaista integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Tuloksissa korostui opiskelijoiden halu työllistyä. MAVA-koulutukseen osallistujat ovat suurimmaksi osaksi aikuisia maahanmuuttajia ja monelle opinnot ammattikoulussa eivät ole ensimmäinen vaihtoehto. Tässä kohtaa opiskelijoiden ja MAVA-koulutuksen tavoitteet eivät kohtaa. Työllistymisen viivästymisen voidaan katsoa hidastavan maahanmuuttajien integraatioprosessia, sillä se aiheuttaa opiskelijoissa turhautumista ja negatiivisia tunteita. Toisaalta opiskelijat kokivat kielitaitonsa kehittyneen MAVAkoulutuksessa, mikä puolestaan tukee uuteen kulttuuriin sopeutumista. MAVAkoulutusta tulisi kehittää huomioimaan enemmän aikuisia maahanmuuttajia, joilla on usein jo aikaisempaa koulutusta tai työkokemusta.