Hyppy kasvamistapahtumaan kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta

Tutkielmassa tarkastellaan ihmisen henkistä kasvamista Hans-Georg Gadamerin filosofisen hermeneutiikan pohjalta, jolloin kasvaminen nähdään hermeneuttisena ilmiönä, joka tapahtuu aina kasvavan ja hänen tulkintansa kohteen välillä dialogisesti. Kasvamisen tapahtumisen luonteen kuvaamisen kautta tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sivonen, Riitta
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2006
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40180
_version_ 1826225707183767552
author Sivonen, Riitta
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sivonen, Riitta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sivonen, Riitta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sivonen, Riitta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan ihmisen henkistä kasvamista Hans-Georg Gadamerin filosofisen hermeneutiikan pohjalta, jolloin kasvaminen nähdään hermeneuttisena ilmiönä, joka tapahtuu aina kasvavan ja hänen tulkintansa kohteen välillä dialogisesti. Kasvamisen tapahtumisen luonteen kuvaamisen kautta tutkielmassa tuodaan esiin näkökulma, josta katsottuna kasvatuksen ja sivistyksen välille ei asetu ristiriitaista vapaaksi pakottamisen ongelmaa, pedagogista paradoksia. Kasvaminen nähdään gadamerilaisesta hermeneuttisesta perspektiivistä tulkinnan tapahtumisena, joka tapahtuu dialogisesti kahden erilaisen näkökulman välissä. Objektiivinen näkökulma on mahdoton, koska ihmisen ymmärrys on aina historiallista ja rajallista. Kieli ja mennyt perinne vaikuttavat aina siihen, millaiseksi yksilön ymmärrys muotoutuu. Kasvaminen ei kuitenkaan ole perinteen omaksumista sellaisenaan, vaan perinne muuttuu erilaisissa tulkinnoissa, koska ihminen tulkitsee aina omassa ajassaan ja paikassaan. Ihmisen ymmärrys muuttuu jatkuvasti dialogisten kasvamiskokemusten kautta. Kasvaminen on dialogista, olkoonpa toisena osapuolena sitten toinen ihminen, teksti, taideteos tai jokin muu, mikä herättää kysymyksen. Kasvamista tapahtuu, kun ihminen ylittää oman kapean näkökulmansa ja avautuu uudelle näkökulmalle heittäytyen pelin omaiseen dialogiin vieraan kanssa. Kasvamisprosessissa molemmat dialogin osapuolet muuttuvat ja syntyy jotain uutta. Ymmärtäessään jotakin uutta myös yksilön itseymmärrys lisääntyy. Näin kasvamista ei voida palauttaa kasvattajan tai koulun intentionaaliseen toimintaan, vaan on kyse laajemmasta tapahtumasta. Kasvaminen on aina uutta luovaa kahden erilaisen näkökulman välistä dialogia, jossa tulkintoihin välittyy aina myös mennyt perinne, mutta jossa tuo perinne myös muuttuu. Kasvaminen hermeneuttisena tapahtumana on kontrolloimatonta, johon on opittava vain ottamaan osaa. Tällöin kasvatuksella ei voida pakottaa kasvamaan eikä kontrolloida yksilön kasvamista, koska kasvaessaan yksilö on aina itse aktiivisesti dialogissa mukana. Kasvatus voi olla vain erilaisten mahdollisuuksien tarjoamista, joiden kautta kasvatettavan ymmärrys voi laajentua. Ymmärryksen muuttuminen on kivuliasta, mutta sen kautta ihminen voi tiedostaa rajallisuutensa ja tällöin kokea velvollisuudekseen jatkuvan oman ymmärryksen riskeeraamisen vieraille näkemyksille avautumalla. Sivistys ei olekaan lopullisen tiedon omaamista, vaan kykyä jatkuvasti avautua erilaisille näkökulmille ja laajentaa omaa horisonttia. Pedaogoginen paradoksi, eli kasvatuksella pakottaminen vapaaksi eli sivistyneeksi, ei asetu ongelmaksi, jos kasvamisen hermeneuttinen luonne tunnustetaan. Kasvatuksella ei voida pakottaa kasvuun ja sivistykseen, koska kasvaminen ei ole metodista toimintaa, jota voitaisiin kontrolloida. Ainoa tie sivistykseen on loputon osallistuminen kasvamistapahtumiin. Niinpä kasvattajan tehtäväksi jää pyrkiä tuomaan esiin näkökulmia, jotka haastavat kasvatettavan ymmärryksen. Gadamerin hermeneutiikka ei ole metodi, vaan ihmisen ymmärryksen tapahtumista kuvaava diskurssi. Sen voidaan silti nähdä samalla tuovan esiin kasvatuksen rajoja ja mahdollisuuksia ja asettavan haasteita myös käytännön kasvatukselle.
first_indexed 2024-09-11T08:49:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sivonen, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-11-07T08:58:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-11-07T08:58:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2006", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1234162", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40180", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan ihmisen henkist\u00e4 kasvamista Hans-Georg Gadamerin filosofisen\nhermeneutiikan pohjalta, jolloin kasvaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n hermeneuttisena ilmi\u00f6n\u00e4, joka tapahtuu\naina kasvavan ja h\u00e4nen tulkintansa kohteen v\u00e4lill\u00e4 dialogisesti. Kasvamisen tapahtumisen luonteen\nkuvaamisen kautta tutkielmassa tuodaan esiin n\u00e4k\u00f6kulma, josta katsottuna kasvatuksen ja\nsivistyksen v\u00e4lille ei asetu ristiriitaista vapaaksi pakottamisen ongelmaa, pedagogista paradoksia.\nKasvaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n gadamerilaisesta hermeneuttisesta perspektiivist\u00e4 tulkinnan tapahtumisena,\njoka tapahtuu dialogisesti kahden erilaisen n\u00e4k\u00f6kulman v\u00e4liss\u00e4. Objektiivinen n\u00e4k\u00f6kulma\non mahdoton, koska ihmisen ymm\u00e4rrys on aina historiallista ja rajallista. Kieli ja mennyt perinne\nvaikuttavat aina siihen, millaiseksi yksil\u00f6n ymm\u00e4rrys muotoutuu. Kasvaminen ei kuitenkaan\nole perinteen omaksumista sellaisenaan, vaan perinne muuttuu erilaisissa tulkinnoissa,\nkoska ihminen tulkitsee aina omassa ajassaan ja paikassaan. Ihmisen ymm\u00e4rrys muuttuu jatkuvasti\ndialogisten kasvamiskokemusten kautta. Kasvaminen on dialogista, olkoonpa toisena\nosapuolena sitten toinen ihminen, teksti, taideteos tai jokin muu, mik\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen.\nKasvamista tapahtuu, kun ihminen ylitt\u00e4\u00e4 oman kapean n\u00e4k\u00f6kulmansa ja avautuu uudelle n\u00e4k\u00f6kulmalle\nheitt\u00e4ytyen pelin omaiseen dialogiin vieraan kanssa. Kasvamisprosessissa molemmat\ndialogin osapuolet muuttuvat ja syntyy jotain uutta. Ymm\u00e4rt\u00e4ess\u00e4\u00e4n jotakin uutta my\u00f6s\nyksil\u00f6n itseymm\u00e4rrys lis\u00e4\u00e4ntyy. N\u00e4in kasvamista ei voida palauttaa kasvattajan tai koulun intentionaaliseen\ntoimintaan, vaan on kyse laajemmasta tapahtumasta. Kasvaminen on aina uutta\nluovaa kahden erilaisen n\u00e4k\u00f6kulman v\u00e4list\u00e4 dialogia, jossa tulkintoihin v\u00e4littyy aina my\u00f6s\nmennyt perinne, mutta jossa tuo perinne my\u00f6s muuttuu. Kasvaminen hermeneuttisena tapahtumana\non kontrolloimatonta, johon on opittava vain ottamaan osaa. T\u00e4ll\u00f6in kasvatuksella ei\nvoida pakottaa kasvamaan eik\u00e4 kontrolloida yksil\u00f6n kasvamista, koska kasvaessaan yksil\u00f6 on\naina itse aktiivisesti dialogissa mukana. Kasvatus voi olla vain erilaisten mahdollisuuksien tarjoamista,\njoiden kautta kasvatettavan ymm\u00e4rrys voi laajentua. Ymm\u00e4rryksen muuttuminen on\nkivuliasta, mutta sen kautta ihminen voi tiedostaa rajallisuutensa ja t\u00e4ll\u00f6in kokea velvollisuudekseen\njatkuvan oman ymm\u00e4rryksen riskeeraamisen vieraille n\u00e4kemyksille avautumalla. Sivistys\nei olekaan lopullisen tiedon omaamista, vaan kyky\u00e4 jatkuvasti avautua erilaisille n\u00e4k\u00f6kulmille\nja laajentaa omaa horisonttia. Pedaogoginen paradoksi, eli kasvatuksella pakottaminen\nvapaaksi eli sivistyneeksi, ei asetu ongelmaksi, jos kasvamisen hermeneuttinen luonne tunnustetaan.\nKasvatuksella ei voida pakottaa kasvuun ja sivistykseen, koska kasvaminen ei ole metodista\ntoimintaa, jota voitaisiin kontrolloida. Ainoa tie sivistykseen on loputon osallistuminen\nkasvamistapahtumiin. Niinp\u00e4 kasvattajan teht\u00e4v\u00e4ksi j\u00e4\u00e4 pyrki\u00e4 tuomaan esiin n\u00e4k\u00f6kulmia, jotka\nhaastavat kasvatettavan ymm\u00e4rryksen. Gadamerin hermeneutiikka ei ole metodi, vaan ihmisen\nymm\u00e4rryksen tapahtumista kuvaava diskurssi. Sen voidaan silti n\u00e4hd\u00e4 samalla tuovan esiin\nkasvatuksen rajoja ja mahdollisuuksia ja asettavan haasteita my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kasvatukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilla M\u00e4kel\u00e4 (himiirma) on 2012-11-07 08:58:51.783441. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-11-07T08:58:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201211072872.pdf: 703581 bytes, checksum: b3738eb19e5698b9a9e9d743d1df1396 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-11-07T08:58:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201211072872.pdf: 703581 bytes, checksum: b3738eb19e5698b9a9e9d743d1df1396 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2006", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "151 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gadamer, Hans-Georg", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gallagher, Shaun", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hermeneuttinen kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "horisonttien sulautuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvamistapahtuma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen paradoksi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201211072872", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-11-07T08:58:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen kasvu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "traditio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40180
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2006-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2006
publishDate 2006
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sivonen, Riitta Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta Gadamer, Hans-Georg Gallagher, Shaun hermeneuttinen kokemus horisonttien sulautuminen kasvamistapahtuma pedagoginen paradoksi Filosofia Philosophy 201 kasvu kasvatus henkinen kasvu hermeneutiikka dialogisuus traditio
title Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
title_alt Kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
title_full Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
title_fullStr Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
title_full_unstemmed Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
title_short Hyppy kasvamistapahtumaan
title_sort hyppy kasvamistapahtumaan kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
title_sub kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
title_txtP Hyppy kasvamistapahtumaan : kasvatuksellisen kokemuksen ja pedagogisen paradoksin tarkastelua gadamerilaisen hermeneutiikan näkökulmasta
topic Gadamer, Hans-Georg Gallagher, Shaun hermeneuttinen kokemus horisonttien sulautuminen kasvamistapahtuma pedagoginen paradoksi Filosofia Philosophy 201 kasvu kasvatus henkinen kasvu hermeneutiikka dialogisuus traditio
topic_facet 201 Filosofia Gadamer, Hans-Georg Gallagher, Shaun Philosophy dialogisuus henkinen kasvu hermeneutiikka hermeneuttinen kokemus horisonttien sulautuminen kasvamistapahtuma kasvatus kasvu pedagoginen paradoksi traditio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40180 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211072872
work_keys_str_mv AT sivonenriitta hyppykasvamistapahtumaankasvatuksellisenkokemuksenjapedagogisenparadoksintarkastel