To be or not to be a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school

Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, että mieli myös varastoi kaavafraasit kokonaisuuksina yksittäisten sanojen sijast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylisirniö, Matti
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40175
_version_ 1826225736879439872
author Ylisirniö, Matti
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylisirniö, Matti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylisirniö, Matti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylisirniö, Matti
datasource_str_mv jyx
description Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, että mieli myös varastoi kaavafraasit kokonaisuuksina yksittäisten sanojen sijasta. Kivettyneet ilmaisut ovat tärkeitä kielen sujuvalle käytölle ja oppimiselle, sekä kielelle järjestelmänä, sillä ne nopeuttavat kahta ensimmäistä prosessia ja ovat kulttuurisidonnaisuudessaan kriittisiä viimeiselle. Täten on perusteltua olettaa myös opetusmateriaalien sisältävän kaavafraaseja. Aiheitta on kuitenkin tutkittu äärimmäisen vähän, ja lähes ainoat tutkimuksen koskevat äärimmäisen rajoittuneita englantilaisia yliopistokirjoja. Tarkempaa tutkimusta etenkään suomalaisista oppikirjoista ei yksinkertaisesti ole olemassa, ja tutkielmani keskittyykin tähän aukkoon tutkimusperinteessä. Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, missä määrin kaavafraaseja esiintyy lukion englannin pakollisen viidennen kurssin tekstikirjoissa. Lisäksi tavoitteena oli saada selville, minkälaisia kaavafraaseja kirjat sisälsivät, sekä miten fraasit tuotiin esille ja opetettiin. Tutkimuksessa analysoitiin tekstianalyysin keinoin kahta suomalaista mainitulle kurssille tarkoitettua kirjaa kahdelta eri kustantajalta. Tutkimukseni osoitti, että tekstikirjoissa oli hyvin erilaisia kaavafraaseja kuin luonnollisessa kielenkäytössä. Eritoten idiomit ja muut perinteiset sanonnat saivat osakseen suhteetonta huomiota. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että lähestymistavat fraasien opettamiseen olivat äärimmäisen erilaisia, vaikka kirjat pohjautuivat samaan sitovaan opetussuunnitelmaan. Ensimmäisessä kirjassa kaavafraasit olivat korkeintaan sivuroolissa, mutta toinen kirjoista oli osin suunniteltu niiden ympärille. Molemmissa tapauksissa on mitä suurimmalla todennäköisyydelle ollut kyse tietoisesta suunnitteluratkaisusta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylisirni\u00f6, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-11-06T16:50:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-11-06T16:50:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1234502", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40175", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kivettyneet ilmaisut voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t yksitt\u00e4isten sanojen tavoin. N\u00e4ill\u00e4 fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksens\u00e4, ja on hyvin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 mieli my\u00f6s varastoi kaavafraasit kokonaisuuksina yksitt\u00e4isten sanojen sijasta. Kivettyneet ilmaisut ovat t\u00e4rkeit\u00e4 kielen sujuvalle k\u00e4yt\u00f6lle ja oppimiselle, sek\u00e4 kielelle j\u00e4rjestelm\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 ne nopeuttavat kahta ensimm\u00e4ist\u00e4 prosessia ja ovat kulttuurisidonnaisuudessaan kriittisi\u00e4 viimeiselle. T\u00e4ten on perusteltua olettaa my\u00f6s opetusmateriaalien sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n kaavafraaseja. Aiheitta on kuitenkin tutkittu \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen v\u00e4h\u00e4n, ja l\u00e4hes ainoat tutkimuksen koskevat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen rajoittuneita englantilaisia yliopistokirjoja. Tarkempaa tutkimusta etenk\u00e4\u00e4n suomalaisista oppikirjoista ei yksinkertaisesti ole olemassa, ja tutkielmani keskittyykin t\u00e4h\u00e4n aukkoon tutkimusperinteess\u00e4.\r\n\r\nTutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kaavafraaseja esiintyy lukion englannin pakollisen viidennen kurssin tekstikirjoissa. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli saada selville, mink\u00e4laisia kaavafraaseja kirjat sis\u00e4lsiv\u00e4t, sek\u00e4 miten fraasit tuotiin esille ja opetettiin. Tutkimuksessa analysoitiin tekstianalyysin keinoin kahta suomalaista mainitulle kurssille tarkoitettua kirjaa kahdelta eri kustantajalta.\r\n\r\nTutkimukseni osoitti, ett\u00e4 tekstikirjoissa oli hyvin erilaisia kaavafraaseja kuin luonnollisessa kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Eritoten idiomit ja muut perinteiset sanonnat saivat osakseen suhteetonta huomiota. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 l\u00e4hestymistavat fraasien opettamiseen olivat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen erilaisia, vaikka kirjat pohjautuivat samaan sitovaan opetussuunnitelmaan. Ensimm\u00e4isess\u00e4 kirjassa kaavafraasit olivat korkeintaan sivuroolissa, mutta toinen kirjoista oli osin suunniteltu niiden ymp\u00e4rille. Molemmissa tapauksissa on mit\u00e4 suurimmalla todenn\u00e4k\u00f6isyydelle ollut kyse tietoisesta suunnitteluratkaisusta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Matti Ylisirni\u00f6 (maelylis) on 2012-11-06 16:50:44.995109. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-11-06T16:50:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201211062866.pdf: 588432 bytes, checksum: 6064c544416fa9e13e346e0ffce44feb (MD5)\r\nlicense.html: 5047 bytes, checksum: c2b567c65ff900d034bf2bbc1c8dfe14 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-11-06T16:50:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201211062866.pdf: 588432 bytes, checksum: 6064c544416fa9e13e346e0ffce44feb (MD5)\r\nlicense.html: 5047 bytes, checksum: c2b567c65ff900d034bf2bbc1c8dfe14 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Phraseology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formulaic sequences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "idioms", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201211062866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-11-06T16:50:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fraseologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fraasit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "idiomit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40175
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8904f5b-4012-40d8-b4d8-78586b4749e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201211062866.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylisirniö, Matti To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school Phraseology formulaic sequences idioms textbooks Englannin kieli English Tapaustutkimus 301 fraseologia fraasit idiomit oppikirjat englannin kieli
title To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
title_alt Case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
title_full To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
title_fullStr To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
title_full_unstemmed To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
title_short To be or not to be
title_sort to be or not to be a case study of formulaic sequences in finnish efl texbooks for upper secondary school
title_sub a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
title_txtP To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
topic Phraseology formulaic sequences idioms textbooks Englannin kieli English Tapaustutkimus 301 fraseologia fraasit idiomit oppikirjat englannin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English Phraseology Tapaustutkimus englannin kieli formulaic sequences fraasit fraseologia idiomit idioms oppikirjat textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211062866
work_keys_str_mv AT ylisirniömatti tobeornottobeacasestudyofformulaicsequencesinfinnishefltexbooksforuppersecondarys