"Everything is possible in fan fiction" the thrill of rewriting and reading according to Finnish fan fiction buffs

Tutkielman tarkoitus oli selvittää millä tavoin suomalaiset fanifiktion kirjoittajat ja lukijat kuvailevat fanifiktiota. Aineisto koostui 109 vastauksesta kyselyyn, joka toteutettiin nettikyselynä. Siinä oli 18 kysymystä, joilla pyrittiin tavoittamaan vastaajien yleisiä käsityksiä fanifiktiosta s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silén, Sannariikka
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40165
Description
Summary:Tutkielman tarkoitus oli selvittää millä tavoin suomalaiset fanifiktion kirjoittajat ja lukijat kuvailevat fanifiktiota. Aineisto koostui 109 vastauksesta kyselyyn, joka toteutettiin nettikyselynä. Siinä oli 18 kysymystä, joilla pyrittiin tavoittamaan vastaajien yleisiä käsityksiä fanifiktiosta sekä sen merkitystä heille. Lisäksi kysyttiin mitä kieliä he tarinoissaan käyttävät. Tutkielman tavoite oli fanifiktio – ilmiön kuvaaminen. Toisena tavoitteena oli lisätä ymmärrystä englannin kielen käytöstä Suomessa. Tutkielmaan valittiin aineistolähtöinen lähestymistapa ja alettiin etsiä vastauksista sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia ja näiden pohjalta muodostettiin erilaisia teemoja. Aineistoa tutkittiin ikään kuin se olisi ollut haastattelu koska kyselyssä oli avoimia kysymyksiä vastausvaihtoehtojen sijaan. Tutkimustulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneet osasivat hyvin monipuolisesti kuvailla fanifiktiota ilmiönä. Lisäksi he osoittivat miettineensä fanifiktion merkitystä perusteellisesti. He pohdiskelivat melko laajasti kirjoituskielen valintaansa. He olivat tietoisia englannin kielen vahvasta asemasta Suomessa tai ainakin internetissä ja pääsääntöisesti pitivät tätä positiivisena ilmiönä. Kiinnostavia lisätutkimuksen aiheita olisivat asenteet toisaalta äidinkieltä ja toisaalta vierasta kieltä kohtaan. Tässä aineistossa ne vaihtelivat äidinkielen aseman puolustamisesta vähättelyyn ja jopa halveksuntaan ja vierasta kieltä kohtaan ilmeni ihannointia tai pelkoa oman kielen menettämisestä.