Taylorismia vai työn imua? tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa

Call center-työn tutkimus on keskittynyt negatiivisten ja taylorististen ilmiöiden, kuten työn hallinnan puutteen ja työn toistoluonteisuuden kuvauksiin. Aiemmista call center tutkimuksista nousee esiin myös toimialalle tyypillinen joustavan työvoiman, kuten määräaikaisen ja vuokratyövoiman runsas k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savela, Saila
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40133
_version_ 1826225690611023872
author Savela, Saila
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savela, Saila Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savela, Saila Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savela, Saila
datasource_str_mv jyx
description Call center-työn tutkimus on keskittynyt negatiivisten ja taylorististen ilmiöiden, kuten työn hallinnan puutteen ja työn toistoluonteisuuden kuvauksiin. Aiemmista call center tutkimuksista nousee esiin myös toimialalle tyypillinen joustavan työvoiman, kuten määräaikaisen ja vuokratyövoiman runsas käyttö. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan paineista call center-työtä työn imun käsitteen avulla. Työn imu on pitempikestoinen työhyvinvointia kuvaava tila, jossa työntekijä kokee itsensä energiseksi ja työlleen omistautuneeksi. Tutkimus antaa kasvot call center-työntekijälle. Tutkimuksessa sovelletaan Karasekin (1990) työn vaatimusten ja työn voimavarojen mallia (Job Demand-Control Model, JDC). Aluksi vertaillaan, miten määräaikaiset ja pysyvät työntekijät eroavat toisistaan työn vaatimusten (työn paine, työn epävarmuus) ja työn voimavarojen (työn hallinta, sosiaalinen tuki) suhteen. Lisäksi selvitetään, miten työn ulkopuoliset taustatekijät vaikuttavat työn piirteisiin. Lopuksi tarkastellaan, mikä selittää työn imua. Aineistona käytetään suomalaista call center-aineistoa (Laatu-aineisto, N=422). Tulosten osalta yllättävää oli, että pysyvät työntekijät kokivat enemmän työn painetta kuin määräaikaisessa työsuhteessa olevat. Määräaikaiset työntekijät taas kokivat työn hallintaa vähemmän kuin pysyvät työntekijät. Työn ulkopuolisista taustatekijöistä iällä on merkitystä työn piirteisiin ja ikä työn imun selittäjänä on myös merkittävä. Lisäksi tulokset osoittivat, että kaikki Karasekin mallin perusmuuttujat selittivät työn imua erittäin voimakkaasti. Sen sijaan työsuhteen tyypillä ei voida selittää työn imua. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että työsuhteen tyypillä on vaikutusta työ piirteiden kokemiseen. Työn imun kokemukset tayloristisessa call center-työssä ovat mahdollisia, kunhan työntekijöillä on riittävästi päätösvaltaa ja sopivalle tasolle asetetut työn vaatimukset. Lisäksi henkilöstöpolitiikassa olisi tärkeä huomioida työsuhteen tyyppi ja työntekijöiden ikä, jotta työntekijät kokisivat olonsa tasa-arvoiseksi työyhteisössä.
first_indexed 2024-09-11T08:48:56Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savela, Saila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-31T07:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-31T07:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1233785", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40133", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Call center-ty\u00f6n tutkimus on keskittynyt negatiivisten ja taylorististen ilmi\u00f6iden, kuten ty\u00f6n hallinnan puutteen ja ty\u00f6n toistoluonteisuuden kuvauksiin. Aiemmista call center tutkimuksista nousee esiin my\u00f6s toimialalle tyypillinen joustavan ty\u00f6voiman, kuten m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaisen ja vuokraty\u00f6voiman runsas k\u00e4ytt\u00f6. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan paineista call center-ty\u00f6t\u00e4 ty\u00f6n imun k\u00e4sitteen avulla. Ty\u00f6n imu on pitempikestoinen ty\u00f6hyvinvointia kuvaava tila, jossa ty\u00f6ntekij\u00e4 kokee itsens\u00e4 energiseksi ja ty\u00f6lleen omistautuneeksi. Tutkimus antaa kasvot call center-ty\u00f6ntekij\u00e4lle.\nTutkimuksessa sovelletaan Karasekin (1990) ty\u00f6n vaatimusten ja ty\u00f6n voimavarojen mallia (Job Demand-Control Model, JDC). Aluksi vertaillaan, miten m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaiset ja pysyv\u00e4t ty\u00f6ntekij\u00e4t eroavat toisistaan ty\u00f6n vaatimusten (ty\u00f6n paine, ty\u00f6n ep\u00e4varmuus) ja ty\u00f6n voimavarojen (ty\u00f6n hallinta, sosiaalinen tuki) suhteen. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, miten ty\u00f6n ulkopuoliset taustatekij\u00e4t vaikuttavat ty\u00f6n piirteisiin. Lopuksi tarkastellaan, mik\u00e4 selitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6n imua. Aineistona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suomalaista call center-aineistoa (Laatu-aineisto, N=422).\nTulosten osalta yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 oli, ett\u00e4 pysyv\u00e4t ty\u00f6ntekij\u00e4t kokivat enemm\u00e4n ty\u00f6n painetta kuin m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaisessa ty\u00f6suhteessa olevat. M\u00e4\u00e4r\u00e4aikaiset ty\u00f6ntekij\u00e4t taas kokivat ty\u00f6n hallintaa v\u00e4hemm\u00e4n kuin pysyv\u00e4t ty\u00f6ntekij\u00e4t. Ty\u00f6n ulkopuolisista taustatekij\u00f6ist\u00e4 i\u00e4ll\u00e4 on merkityst\u00e4 ty\u00f6n piirteisiin ja ik\u00e4 ty\u00f6n imun selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikki Karasekin mallin perusmuuttujat selittiv\u00e4t ty\u00f6n imua eritt\u00e4in voimakkaasti. Sen sijaan ty\u00f6suhteen tyypill\u00e4 ei voida selitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6n imua.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 ty\u00f6suhteen tyypill\u00e4 on vaikutusta ty\u00f6 piirteiden kokemiseen. Ty\u00f6n imun kokemukset tayloristisessa call center-ty\u00f6ss\u00e4 ovat mahdollisia, kunhan ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 on riitt\u00e4v\u00e4sti p\u00e4\u00e4t\u00f6svaltaa ja sopivalle tasolle asetetut ty\u00f6n vaatimukset. Lis\u00e4ksi henkil\u00f6st\u00f6politiikassa olisi t\u00e4rke\u00e4 huomioida ty\u00f6suhteen tyyppi ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden ik\u00e4, jotta ty\u00f6ntekij\u00e4t kokisivat olonsa tasa-arvoiseksi ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilla M\u00e4kel\u00e4 (himiirma) on 2012-10-31 07:26:56.573145. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-31T07:26:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210312825.pdf: 323666 bytes, checksum: bbb6eed0aa4be3b5ff044211bf514d7e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-31T07:26:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210312825.pdf: 323666 bytes, checksum: bbb6eed0aa4be3b5ff044211bf514d7e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taylorismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "joustava ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n imu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n vaatimukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n voimavarat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taylorismia vai ty\u00f6n imua? : tutkimus call center-ty\u00f6l\u00e4isen ty\u00f6hyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus call center-ty\u00f6l\u00e4isen ty\u00f6hyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210312825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-31T07:26:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteyskeskukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taylorismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joustavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40133
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savela, Saila Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa työhyvinvointi taylorismi joustava työ työn imu työn vaatimukset työn voimavarat Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 yhteyskeskukset työntekijät työ joustavuus työn kuormittavuus resurssit
title Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
title_alt Tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
title_full Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
title_fullStr Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
title_full_unstemmed Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
title_short Taylorismia vai työn imua?
title_sort taylorismia vai työn imua tutkimus call center työläisen työhyvinvoinnista laatu aineiston valossa
title_sub tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
title_txtP Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
topic työhyvinvointi taylorismi joustava työ työn imu työn vaatimukset työn voimavarat Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 yhteyskeskukset työntekijät työ joustavuus työn kuormittavuus resurssit
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka joustava työ joustavuus resurssit taylorismi työ työhyvinvointi työn imu työn kuormittavuus työn vaatimukset työn voimavarat työntekijät yhteyskeskukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40133 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210312825
work_keys_str_mv AT savelasaila taylorismiavaityönimuatutkimuscallcentertyöläisentyöhyvinvoinnistalaatuaineistonvalo