Summary: | Tutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin
yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi
kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia muutoksia 1900-luvun
alkupuolelta nykypäivään. Yhteistyömuotojen luokittelun perustana käytettiin Joyce
Epsteinin teoriaa ja hänen luomiaan yhteistyömuotojen pääryhmiä.
Tutkimusaineisto koottiin Kotiliesi-lehden artikkeleista lehden ilmestymisen
ajalta eli vuosilta 1923–2010. Pääsääntöisesti käytettiin tasaväliotantaa.
Tutkimusaineistosta teemoiteltiin sekä yhteistyömuotojen että erilaisten vanhempien
roolien ryhmiä. Aineistoa sekä kvantifioitiin laskemalla eri ryhmiin kertyneitä
mainintoja että tarkasteltiin tekstejä sisältöön keskittyen.
Tutkimuksessa suurimmaksi yhteistyömuotojen ryhmäksi muodostui
”vanhemmuus”, joka sisältää kuvauksia vanhempien perustehtävästä suhteessa kouluun.
Pienin ryhmä puolestaan oli vanhempien osallistuminen päätöksentekoon koulussa.
Roolikuvauksia tarkasteltaessa suurimmaksi kategoriaksi muodostui vanhempien rooli
koulun työn tukijana ja pienimmän ryhmän muodostivat vanhempien koulusta
riippumattomat roolit.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulu määrittelee yhteistyön ajan,
paikan ja muodot. Vanhemmat ovat useimmiten tyytyneet tähän, vaikka joitakin pieniä
poikkeuksia on nähtävissä.
|