External networked learning in anticipating change the case of a Finnish vocational educational organization

Tämä tutkimus selvitti laadullisella tapaustutkimusmetodilla, miten suomalainen ammattioppilaitos luottaa ulkoisista verkostoista oppimiseen tunnistaakseen heikkoja signaaleja, jotka ovat hyödyllisiä muutoksen ennakoinnissa ja johtamisessa. Tutkimusaineisto kerättiin oppilaitoksen seitsemän johtajan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ossom, Emmanuel Nartey
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40123
Description
Summary:Tämä tutkimus selvitti laadullisella tapaustutkimusmetodilla, miten suomalainen ammattioppilaitos luottaa ulkoisista verkostoista oppimiseen tunnistaakseen heikkoja signaaleja, jotka ovat hyödyllisiä muutoksen ennakoinnissa ja johtamisessa. Tutkimusaineisto kerättiin oppilaitoksen seitsemän johtajan yksilö- ja viiden opettajan ryhmähaastatteluilla. Haastattelu oli puolistrukturoitu. Aineiston teema- ja temaattinen verkostoanalyysi tuotti kymmenen pääteemaa, jotka vastasivat neljään tutkimuskysymykseen. Ennakoivaa verkostoista oppimista johtavan rosessin päävaiheet sisälsivät viisi ensimmäistä teemaa: osallistumista edeltävä vaihe, varsinainen osallistumisvaihe, osallistumisen jälkeinen vaihe, organisaation tulkinnan ja toiminnan sekä rakentavan palautteen vaihe. Nämä on kuvattu taulukossa ja muunnettu myös viisivaiheiseksi joustavasti toistuvaksi malliksi. Näitä viittä vaihetta edistää kuudes teema, valmistautuminen toimintaan informaation tulkinnan pohjalta, sekä seitsemäs teema, muutosta edistävä organisaatiokulttuuri- ja ilmasto. Em. seitsemän teeman tuottama holistinen oppiminen on tulos ennakoivan verkostoista oppimisen johtamisprosessista. Näistä seuraa kahdeksas teema: muutoksen ennakointi vs. muutokseen reagointi sekä lisäetuja ulkoisesta verkostoitumisesta (yhdeksäs teema). Kymmenes teema käsittelee vaatimuksia oppilaitoksen tulevien rehtorien ja varsinaisen osallistumisvaiheen aikana saadun informaation suhteen. Tutkimusaineisto osoitti myös, että organisaatio ei ollut aiemmin ollut riittävän ennakoiva, että se on parantanut toimintaansa huomattavasti, ja että sen pitäisi jatkuvasti luottaa ulkoisista verkostoista oppimiseen, mikä on tärkeää muutoksen jatkuvan ennakoimisen ja tehokkaan johtamisen mahdollistamiseksi. This study used qualitative single case study methodology to investigate how a Finnish vocational educational organization relies on external networked learning to identify weak signals useful for anticipating and leading change. Semi-structured interviews were used to collect data from seven leaders and a focus group of five teachers of the college. Thematic analysis and thematic network analysis of data led to the discovery of ten principal themes which altogether answered all the four research questions and addressed the subject matter. The main stages of the management process of anticipatory networked learning in this college comprised the first five themes: the pre-involvement stage, the actual involvement stage, the post-involvement stage, organizational interpretation and action stage, and the constructive feedback stage. These have been depicted by a table and also translated into a five-stage flexible iterative model facilitated by the sixth theme: preparing to act on interpretation of information, and the seventh theme: organizational climate conducive to change. These first seven themes together produce holistic learning as the result of the management process of anticipatory networked learning which embraced the eighth theme: anticipating change versus reacting to change, the ninth theme: additional gains from external networking activities, the tenth theme: requirements of future leaders for the college, and the intelligence gathered at the actual involvement stage. Data revealed that the organization was not sufficiently anticipatory in the past but has now improved tremendously. The college should continuously rely on external networked learning essential to continuously anticipate and lead change effectively.