"Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta

Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä steinerkoulun kieltenopettajilla on omasta sekä steinerkoulun opettajuudesta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylikotila, Tuomas
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Kielten laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Languages, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40115
_version_ 1826225726386339840
author Ylikotila, Tuomas
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylikotila, Tuomas Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylikotila, Tuomas Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylikotila, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä steinerkoulun kieltenopettajilla on omasta sekä steinerkoulun opettajuudesta ja erityisesti kieltenopettajuudesta. Tutkimuksen kohteena ovat saksanopettajat, mutta mukana on myös yksi ruotsin- ja luokanopettaja, joka tarjoaa tutkimuksen kannalta olennaista tietoa. Lisäksi pohdin, millaisia elementtejä opettajat liittävät oppitunnin rakenteeseen, millaisia käsityksiä heillä on yksittäisen oppilaan asemasta tunnilla sekä millaista arviointia heillä tapahtuu. Tutkimukseeni osallistui kuusi saksanopettajaa sekä yksi ruotsin- ja luokanopettaja neljästä eri kaupungista. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen teemahaastattelu, jossa haastateltavat pääsevät vapaasti kertomaan ajatuksistaan teemojen muodossa. Haastattelujen purkamisen jälkeen analysoin ne aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistossa oli suurta vaihtelua siinä, mitkä opettajat kokivat steinerkieltenopettajan tehtäviksi luokassa. He erosivat esimerkiksi suhtautumisessaan siihen, kokevatko he itsensä auktoriteeteiksi tai ”kasvatustaiteilijoiksi”. Osa opettajista ei kokenut olevansa auktoriteettina luokassa, toisilla se liittyi keskeisesti opetustyöhön. Jotkut opettajista eivät kokeneet steineropettajuuteen liittyvää kasvatustaiteilijuutta omakohtaiseksi. Rakenteeltaan kielten oppitunti jakaantui useimmilla haastateltavilla kieltenopettajilla kolmeen vaiheeseen, mutta heillä oli erilaisia käsityksiä vaiheiden sisällöistä. Opettajien mielipiteet jakaantuivat myös oppilaan oppimisessa: jotkut opettajista korostivat opettajan merkitystä oppilaan aktivoijana, toiset oppilaan omaa aktiivisuutta. Arvioinnin lähtökohdissakin opettajien välillä oli eroa: lähtökohtana voi olla yksittäinen oppilas, opetetun asian saavuttaminen tai opettajan halu tietää, mitä tehdään seuraavaksi.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylikotila, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-26T22:29:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-26T22:29:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1233461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40115", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajuudesta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s.\n\nTutkimukseni tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 steinerkoulun kieltenopettajilla on omasta sek\u00e4 steinerkoulun opettajuudesta ja erityisesti kieltenopettajuudesta. Tutkimuksen kohteena ovat saksanopettajat, mutta mukana on my\u00f6s yksi ruotsin- ja luokanopettaja, joka tarjoaa tutkimuksen kannalta olennaista tietoa. Lis\u00e4ksi pohdin, millaisia elementtej\u00e4 opettajat liitt\u00e4v\u00e4t oppitunnin rakenteeseen, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 heill\u00e4 on yksitt\u00e4isen oppilaan asemasta tunnilla sek\u00e4 millaista arviointia heill\u00e4 tapahtuu.\n\nTutkimukseeni osallistui kuusi saksanopettajaa sek\u00e4 yksi ruotsin- ja luokanopettaja nelj\u00e4st\u00e4 eri kaupungista. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on laadullinen teemahaastattelu, jossa haastateltavat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vapaasti kertomaan ajatuksistaan teemojen muodossa. Haastattelujen purkamisen j\u00e4lkeen analysoin ne aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nAineistossa oli suurta vaihtelua siin\u00e4, mitk\u00e4 opettajat kokivat steinerkieltenopettajan teht\u00e4viksi luokassa. He erosivat esimerkiksi suhtautumisessaan siihen, kokevatko he itsens\u00e4 auktoriteeteiksi tai \u201dkasvatustaiteilijoiksi\u201d. Osa opettajista ei kokenut olevansa auktoriteettina luokassa, toisilla se liittyi keskeisesti opetusty\u00f6h\u00f6n. Jotkut opettajista eiv\u00e4t kokeneet steineropettajuuteen liittyv\u00e4\u00e4 kasvatustaiteilijuutta omakohtaiseksi. Rakenteeltaan kielten oppitunti jakaantui useimmilla haastateltavilla kieltenopettajilla kolmeen vaiheeseen, mutta heill\u00e4 oli erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 vaiheiden sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. Opettajien mielipiteet jakaantuivat my\u00f6s oppilaan oppimisessa: jotkut opettajista korostivat opettajan merkityst\u00e4 oppilaan aktivoijana, toiset oppilaan omaa aktiivisuutta. Arvioinnin l\u00e4ht\u00f6kohdissakin opettajien v\u00e4lill\u00e4 oli eroa: l\u00e4ht\u00f6kohtana voi olla yksitt\u00e4inen oppilas, opetetun asian saavuttaminen tai opettajan halu tiet\u00e4\u00e4, mit\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n seuraavaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas Ylikotila (tukrylik) on 2012-10-26 22:29:38.023266. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-26T22:29:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210272800.pdf: 970444 bytes, checksum: 312f2a14a02ea008714c50458dc34e9f (MD5)\nlicense.html: 5149 bytes, checksum: d93065b464405fb907874c34355f3c1b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-26T22:29:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210272800.pdf: 970444 bytes, checksum: 312f2a14a02ea008714c50458dc34e9f (MD5)\nlicense.html: 5149 bytes, checksum: d93065b464405fb907874c34355f3c1b (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "152 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "steinerkoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Steinerpedagoginen malli ja metodi on siin\u00e4 mieless\u00e4 niinku. ihana. ett\u00e4 kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siin\u00e4/,\" : steinerkieltenopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Steinerkieltenopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210272800", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-26T22:29:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Steiner-koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Steiner-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40115
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b4956b6-f81f-4095-af3d-2713a750991b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210272800.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylikotila, Tuomas "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta steinerkoulu kieltenopettajat opettajuus käsitykset Saksan kieli ja kulttuuri Luokanopettajakoulutus German Language and Culture Teacher Education 308 103 Steiner-koulut Steiner-pedagogiikka kielet opetus saksan kieli
title "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
title_alt Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
title_full "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
title_fullStr "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
title_full_unstemmed "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
title_short "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/,"
title_sort steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku ihana että kaikki oppii sillo alaluokilla ja tulee kaikki on mukana siinä steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
title_sub steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
title_txtP "Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
topic steinerkoulu kieltenopettajat opettajuus käsitykset Saksan kieli ja kulttuuri Luokanopettajakoulutus German Language and Culture Teacher Education 308 103 Steiner-koulut Steiner-pedagogiikka kielet opetus saksan kieli
topic_facet 103 308 German Language and Culture Luokanopettajakoulutus Saksan kieli ja kulttuuri Steiner-koulut Steiner-pedagogiikka Teacher Education kielet kieltenopettajat käsitykset opettajuus opetus saksan kieli steinerkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40115 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210272800
work_keys_str_mv AT ylikotilatuomas steinerpedagoginenmallijametodionsiinämielessäniinkuihanaettäkaikkioppiisilloala