"Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta

Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä steinerkoulun kieltenopettajilla on omasta sekä steinerkoulun opettajuudesta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylikotila, Tuomas
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Kielten laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Languages, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40115
Description
Summary:Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä steinerkoulun kieltenopettajilla on omasta sekä steinerkoulun opettajuudesta ja erityisesti kieltenopettajuudesta. Tutkimuksen kohteena ovat saksanopettajat, mutta mukana on myös yksi ruotsin- ja luokanopettaja, joka tarjoaa tutkimuksen kannalta olennaista tietoa. Lisäksi pohdin, millaisia elementtejä opettajat liittävät oppitunnin rakenteeseen, millaisia käsityksiä heillä on yksittäisen oppilaan asemasta tunnilla sekä millaista arviointia heillä tapahtuu. Tutkimukseeni osallistui kuusi saksanopettajaa sekä yksi ruotsin- ja luokanopettaja neljästä eri kaupungista. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen teemahaastattelu, jossa haastateltavat pääsevät vapaasti kertomaan ajatuksistaan teemojen muodossa. Haastattelujen purkamisen jälkeen analysoin ne aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistossa oli suurta vaihtelua siinä, mitkä opettajat kokivat steinerkieltenopettajan tehtäviksi luokassa. He erosivat esimerkiksi suhtautumisessaan siihen, kokevatko he itsensä auktoriteeteiksi tai ”kasvatustaiteilijoiksi”. Osa opettajista ei kokenut olevansa auktoriteettina luokassa, toisilla se liittyi keskeisesti opetustyöhön. Jotkut opettajista eivät kokeneet steineropettajuuteen liittyvää kasvatustaiteilijuutta omakohtaiseksi. Rakenteeltaan kielten oppitunti jakaantui useimmilla haastateltavilla kieltenopettajilla kolmeen vaiheeseen, mutta heillä oli erilaisia käsityksiä vaiheiden sisällöistä. Opettajien mielipiteet jakaantuivat myös oppilaan oppimisessa: jotkut opettajista korostivat opettajan merkitystä oppilaan aktivoijana, toiset oppilaan omaa aktiivisuutta. Arvioinnin lähtökohdissakin opettajien välillä oli eroa: lähtökohtana voi olla yksittäinen oppilas, opetetun asian saavuttaminen tai opettajan halu tietää, mitä tehdään seuraavaksi.