Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta. Ilmiötä taustoitettiin esittelemällä erilaisia käsityksiä ikääntymisestä kuten esimerkiksi kolmannen iän teoriaa sekä käsittelemällä kokemuksellisen oppimisen teorioita. Aikuista oppijana kuvattiin omassa luvussaan. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hellsten, Tanja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40090
_version_ 1826225714563645440
author Hellsten, Tanja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hellsten, Tanja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hellsten, Tanja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hellsten, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta. Ilmiötä taustoitettiin esittelemällä erilaisia käsityksiä ikääntymisestä kuten esimerkiksi kolmannen iän teoriaa sekä käsittelemällä kokemuksellisen oppimisen teorioita. Aikuista oppijana kuvattiin omassa luvussaan. Tutkimuksessa tarkastellaan ikääntyneiden aikuisten kokemuksia oppimisesta seuraavan neljän tutkimuskysymyksen kautta: 1. Mitä merkitystä tutkittavien mielestä ikääntymisellä on oppimiselle? 2. Mitä merkitystä tutkittavien mielestä elämänkokemuksella on oppimiselle? 3. Miten tutkittavat arvioivat / rekflektoivat omaa oppimistaan? 4. Miten tutkittavat kuvailevat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluunsa (sosiaalinen konteksti)? Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin käyttäen aineistonkeruumenetelminä kirjoitelmia ja haastatteluja. Kirjoitelman kirjoittaneet olivat suomalaisten ikääntyvien yliopistojen opiskelijoita ja haastateltavat Kouvolan kansalaisopiston opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 14 henkilöä, joista 11 oli naisia ja 3 miehiä. 10 tutkittavista kirjoitti kirjoitelman ja kirjoitelma-aineistoa täydentäviä haastatteluja tehtiin neljä. Tutkimukseen osallistuneista vanhimmat on yli 80 ja nuorimmat ikäryhmässä 60-70. Koko aineistoa analysoitiin teemoittamalla pyrkien aineistolähtöiseen lähestymistapaan. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkittavat pohtivat merkityksiä ikääntymiselle ja elämänkokemukselle suhteessa oppimiseen. He reflektoivat monin tavoin omaa oppimistaan. Samoin tutkittavat kuvasivat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluun. Ikääntymisellä ja elämänkokemuksella oli merkitystä tutkittavien oppimiselle. Reflektiota kuvailtaessa kerrottiin havainnollisesti, miten uusia asioita suhteutettiin aiemmin opittuun. Muiden opiskelijoiden merkitys oppimiseen mainittiin tärkeäksi. Ikääntyneet pyrkivät hyvään vuorovaikutukseen suhteessa muihin. Voidaan päätellä, että ikääntymisellä voi olla merkitystä kokemuksiin oppimisesta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hellsten, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-26T05:20:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-26T05:20:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1233380", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 ik\u00e4\u00e4ntyneiden kokemuksia oppimisesta.\nIlmi\u00f6t\u00e4 taustoitettiin esittelem\u00e4ll\u00e4 erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ik\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4 kuten esimerkiksi\nkolmannen i\u00e4n teoriaa sek\u00e4 k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4 kokemuksellisen oppimisen teorioita.\nAikuista oppijana kuvattiin omassa luvussaan. Tutkimuksessa tarkastellaan ik\u00e4\u00e4ntyneiden\naikuisten kokemuksia oppimisesta seuraavan nelj\u00e4n tutkimuskysymyksen\nkautta:\n1. Mit\u00e4 merkityst\u00e4 tutkittavien mielest\u00e4 ik\u00e4\u00e4ntymisell\u00e4 on oppimiselle?\n2. Mit\u00e4 merkityst\u00e4 tutkittavien mielest\u00e4 el\u00e4m\u00e4nkokemuksella on oppimiselle?\n3. Miten tutkittavat arvioivat / rekflektoivat omaa oppimistaan?\n4. Miten tutkittavat kuvailevat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluunsa\n(sosiaalinen konteksti)?\nTutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin k\u00e4ytt\u00e4en aineistonkeruumenetelmin\u00e4\nkirjoitelmia ja haastatteluja. Kirjoitelman kirjoittaneet olivat suomalaisten\nik\u00e4\u00e4ntyvien yliopistojen opiskelijoita ja haastateltavat Kouvolan kansalaisopiston\nopiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 14 henkil\u00f6\u00e4, joista 11 oli naisia ja 3\nmiehi\u00e4. 10 tutkittavista kirjoitti kirjoitelman ja kirjoitelma-aineistoa t\u00e4ydent\u00e4vi\u00e4\nhaastatteluja tehtiin nelj\u00e4. Tutkimukseen osallistuneista vanhimmat on yli 80 ja nuorimmat\nik\u00e4ryhm\u00e4ss\u00e4 60-70. Koko aineistoa analysoitiin teemoittamalla pyrkien aineistol\u00e4ht\u00f6iseen\nl\u00e4hestymistapaan.\nTutkimuskysymysten mukaisesti tutkittavat pohtivat merkityksi\u00e4 ik\u00e4\u00e4ntymiselle ja\nel\u00e4m\u00e4nkokemukselle suhteessa oppimiseen. He reflektoivat monin tavoin omaa oppimistaan.\nSamoin tutkittavat kuvasivat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluun.\nIk\u00e4\u00e4ntymisell\u00e4 ja el\u00e4m\u00e4nkokemuksella oli merkityst\u00e4 tutkittavien oppimiselle. Reflektiota\nkuvailtaessa kerrottiin havainnollisesti, miten uusia asioita suhteutettiin aiemmin\nopittuun. Muiden opiskelijoiden merkitys oppimiseen mainittiin t\u00e4rke\u00e4ksi.\nIk\u00e4\u00e4ntyneet pyrkiv\u00e4t hyv\u00e4\u00e4n vuorovaikutukseen suhteessa muihin. Voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4,\nett\u00e4 ik\u00e4\u00e4ntymisell\u00e4 voi olla merkityst\u00e4 kokemuksiin oppimisesta.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja Hellsten (tahehell) on 2012-10-26 05:20:23.872697. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-26T05:20:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210262787.pdf: 411769 bytes, checksum: c035cf75eb673bb3ee315d050c77951b (MD5)\nlicense.html: 4976 bytes, checksum: f78a6db319db36b67ee9a5a523e45324 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-26T05:20:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210262787.pdf: 411769 bytes, checksum: c035cf75eb673bb3ee315d050c77951b (MD5)\nlicense.html: 4976 bytes, checksum: f78a6db319db36b67ee9a5a523e45324 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ik\u00e4\u00e4ntyneiden kokemuksia oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210262787", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-26T05:20:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40090
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/10890dd3-fc3e-4298-aa23-5eda19e24294\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210262787.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hellsten, Tanja Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta ikääntyminen kokemus aikuinen Adult Education Aikuiskasvatus Kvalitatiivinen tutkimus 102 aikuiset oppiminen
title Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta
title_full Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta
title_fullStr Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta
title_full_unstemmed Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta
title_short Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta
title_sort ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta
title_txtP Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta
topic ikääntyminen kokemus aikuinen Adult Education Aikuiskasvatus Kvalitatiivinen tutkimus 102 aikuiset oppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus Kvalitatiivinen tutkimus aikuinen aikuiset ikääntyminen kokemus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40090 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210262787
work_keys_str_mv AT hellstentanja ikääntyneidenkokemuksiaoppimisesta