Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta.
Ilmiötä taustoitettiin esittelemällä erilaisia käsityksiä ikääntymisestä kuten esimerkiksi
kolmannen iän teoriaa sekä käsittelemällä kokemuksellisen oppimisen teorioita.
Aikuista oppijana kuvattiin omassa luvussaan. Tutkimuksessa tarkastellaan ikääntyneiden
aikuisten kokemuksia oppimisesta seuraavan neljän tutkimuskysymyksen
kautta:
1. Mitä merkitystä tutkittavien mielestä ikääntymisellä on oppimiselle?
2. Mitä merkitystä tutkittavien mielestä elämänkokemuksella on oppimiselle?
3. Miten tutkittavat arvioivat / rekflektoivat omaa oppimistaan?
4. Miten tutkittavat kuvailevat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluunsa
(sosiaalinen konteksti)?
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin käyttäen aineistonkeruumenetelminä
kirjoitelmia ja haastatteluja. Kirjoitelman kirjoittaneet olivat suomalaisten
ikääntyvien yliopistojen opiskelijoita ja haastateltavat Kouvolan kansalaisopiston
opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 14 henkilöä, joista 11 oli naisia ja 3
miehiä. 10 tutkittavista kirjoitti kirjoitelman ja kirjoitelma-aineistoa täydentäviä
haastatteluja tehtiin neljä. Tutkimukseen osallistuneista vanhimmat on yli 80 ja nuorimmat
ikäryhmässä 60-70. Koko aineistoa analysoitiin teemoittamalla pyrkien aineistolähtöiseen
lähestymistapaan.
Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkittavat pohtivat merkityksiä ikääntymiselle ja
elämänkokemukselle suhteessa oppimiseen. He reflektoivat monin tavoin omaa oppimistaan.
Samoin tutkittavat kuvasivat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluun.
Ikääntymisellä ja elämänkokemuksella oli merkitystä tutkittavien oppimiselle. Reflektiota
kuvailtaessa kerrottiin havainnollisesti, miten uusia asioita suhteutettiin aiemmin
opittuun. Muiden opiskelijoiden merkitys oppimiseen mainittiin tärkeäksi.
Ikääntyneet pyrkivät hyvään vuorovaikutukseen suhteessa muihin. Voidaan päätellä,
että ikääntymisellä voi olla merkitystä kokemuksiin oppimisesta.
|