Ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta. Ilmiötä taustoitettiin esittelemällä erilaisia käsityksiä ikääntymisestä kuten esimerkiksi kolmannen iän teoriaa sekä käsittelemällä kokemuksellisen oppimisen teorioita. Aikuista oppijana kuvattiin omassa luvussaan. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hellsten, Tanja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40090
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ikääntyneiden kokemuksia oppimisesta. Ilmiötä taustoitettiin esittelemällä erilaisia käsityksiä ikääntymisestä kuten esimerkiksi kolmannen iän teoriaa sekä käsittelemällä kokemuksellisen oppimisen teorioita. Aikuista oppijana kuvattiin omassa luvussaan. Tutkimuksessa tarkastellaan ikääntyneiden aikuisten kokemuksia oppimisesta seuraavan neljän tutkimuskysymyksen kautta: 1. Mitä merkitystä tutkittavien mielestä ikääntymisellä on oppimiselle? 2. Mitä merkitystä tutkittavien mielestä elämänkokemuksella on oppimiselle? 3. Miten tutkittavat arvioivat / rekflektoivat omaa oppimistaan? 4. Miten tutkittavat kuvailevat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluunsa (sosiaalinen konteksti)? Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin käyttäen aineistonkeruumenetelminä kirjoitelmia ja haastatteluja. Kirjoitelman kirjoittaneet olivat suomalaisten ikääntyvien yliopistojen opiskelijoita ja haastateltavat Kouvolan kansalaisopiston opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 14 henkilöä, joista 11 oli naisia ja 3 miehiä. 10 tutkittavista kirjoitti kirjoitelman ja kirjoitelma-aineistoa täydentäviä haastatteluja tehtiin neljä. Tutkimukseen osallistuneista vanhimmat on yli 80 ja nuorimmat ikäryhmässä 60-70. Koko aineistoa analysoitiin teemoittamalla pyrkien aineistolähtöiseen lähestymistapaan. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkittavat pohtivat merkityksiä ikääntymiselle ja elämänkokemukselle suhteessa oppimiseen. He reflektoivat monin tavoin omaa oppimistaan. Samoin tutkittavat kuvasivat muiden opiskelijoiden vaikutusta opiskeluun. Ikääntymisellä ja elämänkokemuksella oli merkitystä tutkittavien oppimiselle. Reflektiota kuvailtaessa kerrottiin havainnollisesti, miten uusia asioita suhteutettiin aiemmin opittuun. Muiden opiskelijoiden merkitys oppimiseen mainittiin tärkeäksi. Ikääntyneet pyrkivät hyvään vuorovaikutukseen suhteessa muihin. Voidaan päätellä, että ikääntymisellä voi olla merkitystä kokemuksiin oppimisesta.