Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen

Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirgisen leikkauksen jälkeen Suvi Lamberg & Jarmo Rouvinen Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, 2012 Fysioterapian pro gradu, 61 sivua, 1 liite Ohjaaja: Toh...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lamberg, Suvi, Rouvinen, Jarmo
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40081
_version_ 1826225766471303168
author Lamberg, Suvi Rouvinen, Jarmo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lamberg, Suvi Rouvinen, Jarmo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lamberg, Suvi Rouvinen, Jarmo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lamberg, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirgisen leikkauksen jälkeen Suvi Lamberg & Jarmo Rouvinen Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, 2012 Fysioterapian pro gradu, 61 sivua, 1 liite Ohjaaja: Tohtori Arja Piirainen, Jyväskylän yliopisto, TtM Jaana Saarinen, HUS _______________________________________________________________________________ Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ohjauksen merkitystä CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen sekä miten motorisen oppimisen vaiheet näkyvät CP-vammaisen lapsen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeisessä fysioterapiassa. Aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että havainnoiva palaute ja verbaaliset vihjeet ovat merkittävässä roolissa CP-vammaisen lapsen fysioterapeuttisessa ohjauksessa. Lapsen kuntoutumisen ohjaamisesta on kuitenkin vain vähän tietoa. Tutkimusartikkelit koskevat lähinnä lasten kuntoutuksen käytänteitä, määrää sekä vuorovaikutussuhteen muodostamista. Aineistona tutkimuksessa on viisi kuvanauhaa, joihin on tallennettu kymmenen erilaista fysioterapeutin ja yläkouluikäisen CP-vammaisen lapsen välisiä harjoitus- ja ohjaustilanteita. Tutkimuksen kohdejoukkona on kolme CP-vammaista lasta, joista kahdelle on tehty monitasokirurginen operaatio ja yksi heistä oli botox- hoidossa. Kaikki heistä kävivät leikkauksen jälkeisessä fysioterapiassa sairaalassa. Tutkimukseen mukaan otetut kuvaustilanteet kuvattiin vuonna 2010 ja sisälsivät fysioterapeutin antamaa ohjausta toimenpiteen jälkeen. Ohjaustilanteet analysoitiin diskurssianalyysin avulla. Taustalla tässä tutkimuksessa on diskurssin tarkoitus merkityssysteemeistä. Tutkimuksen tilanteita tarkastellessa merkityssysteemi muodostuu yksittäisistä merkityksistä. Tutkimuksessa vuorovaikutusta analysoitiin responsiivisen ulottuvuuden kautta. Tutkimuksen tuloksia tarkastellessa muodostui kokonaisuuksia, jotka etenivät Fitts & Posnerin motorisen oppimisen teoriaan pohjautuvien motorisen oppimisen vaiheiden kautta. Harjoitustilanteet etenivät matalassa alkuasennossa suoritetuista liikesuorituksista kohti vaikeampaa, vähemmän tukipinta- alaa vaativia motorisia liikesuorituksia. Tutkimuksesta kävi ilmi, että verbaalinen ohjaus on hallitsevaa CP-vammaisen lapsen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeisessä fysioterapeuttisessa ohjauksessa, joka muuttuu lasta kannustavasta ja aktivoivasta ohjauksesta liikesuoritusten vaikeutuessa tarkkaan ohjeiden antamiseen sekä liikesuoritusten rytmittämiseen. Kinesteettinen ohjaus on pääosin liikkeen suuntaa ohjaavaa ja kevyesti tukevaa. Kinesteettinen ohjaus lisääntyy, kun liikesuoritukset tehdään seisten sekä kognitiivisessa motorisen oppimisen vaiheessa. Visuaalista ohjausta käytetään tukemaan liikesuorituksen onnistumista, kuntoutujan omien havaintojen kautta. Varhaisessa leikkauksen jälkeisessä vaiheessa fysioterapeutin ja CP-vammaisen lapsen välinen vuorovaikutus on asiakaslähtöistä ja individualistista.
first_indexed 2023-03-22T09:59:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lamberg, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rouvinen, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-24T19:07:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-24T19:07:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1233450", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40081", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen\nmonitasokirgisen leikkauksen j\u00e4lkeen\nSuvi Lamberg & Jarmo Rouvinen\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, 2012\nFysioterapian pro gradu, 61 sivua, 1 liite\nOhjaaja: Tohtori Arja Piirainen, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, TtM Jaana Saarinen, HUS\n_______________________________________________________________________________\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 ohjauksen merkityst\u00e4 CP-vammaisen lapsen\nmotoriseen oppimiseen sek\u00e4 miten motorisen oppimisen vaiheet n\u00e4kyv\u00e4t CP-vammaisen lapsen\nmonitasokirurgisen leikkauksen j\u00e4lkeisess\u00e4 fysioterapiassa.\n\nAikaisempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 havainnoiva palaute ja verbaaliset vihjeet ovat merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa CP-vammaisen lapsen fysioterapeuttisessa ohjauksessa. Lapsen kuntoutumisen ohjaamisesta on kuitenkin vain v\u00e4h\u00e4n tietoa. Tutkimusartikkelit koskevat l\u00e4hinn\u00e4 lasten kuntoutuksen k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sek\u00e4 vuorovaikutussuhteen muodostamista.\n\nAineistona tutkimuksessa on viisi kuvanauhaa, joihin on tallennettu kymmenen erilaista\nfysioterapeutin ja yl\u00e4kouluik\u00e4isen CP-vammaisen lapsen v\u00e4lisi\u00e4 harjoitus- ja ohjaustilanteita. Tutkimuksen kohdejoukkona on kolme CP-vammaista lasta, joista kahdelle on tehty monitasokirurginen operaatio ja yksi heist\u00e4 oli botox- hoidossa. Kaikki heist\u00e4 k\u00e4viv\u00e4t leikkauksen j\u00e4lkeisess\u00e4 fysioterapiassa sairaalassa. Tutkimukseen mukaan otetut kuvaustilanteet kuvattiin vuonna 2010 ja sis\u00e4lsiv\u00e4t fysioterapeutin antamaa ohjausta toimenpiteen j\u00e4lkeen.\n\nOhjaustilanteet analysoitiin diskurssianalyysin avulla. Taustalla t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on diskurssin tarkoitus merkityssysteemeist\u00e4. Tutkimuksen tilanteita tarkastellessa merkityssysteemi muodostuu yksitt\u00e4isist\u00e4 merkityksist\u00e4. Tutkimuksessa vuorovaikutusta analysoitiin responsiivisen ulottuvuuden kautta.\n\nTutkimuksen tuloksia tarkastellessa muodostui kokonaisuuksia, jotka eteniv\u00e4t Fitts &\nPosnerin motorisen oppimisen teoriaan pohjautuvien motorisen oppimisen vaiheiden kautta.\nHarjoitustilanteet eteniv\u00e4t matalassa alkuasennossa suoritetuista liikesuorituksista kohti vaikeampaa, v\u00e4hemm\u00e4n tukipinta- alaa vaativia motorisia liikesuorituksia. Tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 verbaalinen ohjaus on hallitsevaa CP-vammaisen lapsen monitasokirurgisen leikkauksen j\u00e4lkeisess\u00e4 fysioterapeuttisessa ohjauksessa, joka muuttuu lasta kannustavasta ja aktivoivasta ohjauksesta liikesuoritusten vaikeutuessa tarkkaan ohjeiden antamiseen sek\u00e4 liikesuoritusten rytmitt\u00e4miseen. Kinesteettinen ohjaus on p\u00e4\u00e4osin liikkeen suuntaa ohjaavaa ja kevyesti tukevaa. Kinesteettinen ohjaus lis\u00e4\u00e4ntyy, kun liikesuoritukset tehd\u00e4\u00e4n seisten sek\u00e4 kognitiivisessa motorisen oppimisen vaiheessa. Visuaalista ohjausta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tukemaan liikesuorituksen\nonnistumista, kuntoutujan omien havaintojen kautta. Varhaisessa leikkauksen j\u00e4lkeisess\u00e4\nvaiheessa fysioterapeutin ja CP-vammaisen lapsen v\u00e4linen vuorovaikutus on asiakasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ja individualistista.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Lamberg (sumalamb) on 2012-10-24 19:07:27.365166. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-24T19:07:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210242778: 2237440 bytes, checksum: d73f1b132786f67cdaef6ac9fa8805ae (MD5)\nlicense.html: 5520 bytes, checksum: 154da99e39fa52cdc563ae06f29a95d7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-24T19:07:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210242778: 2237440 bytes, checksum: d73f1b132786f67cdaef6ac9fa8805ae (MD5)\nlicense.html: 5520 bytes, checksum: 154da99e39fa52cdc563ae06f29a95d7 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motorinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CP-vamma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapeuttinen ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen j\u00e4lkeen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210242778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-24T19:07:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "CP-vammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40081
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9825407e-ec74-4fd3-a52b-eaeacc68ef27\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201210242778.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lamberg, Suvi Rouvinen, Jarmo Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen motorinen oppiminen CP-vamma fysioterapeuttinen ohjaus Fysioterapia Physiotherapy Kvalitatiivinen tutkimus 50422 CP-vammaiset fysioterapia motoriikka oppiminen
title Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen
title_full Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen
title_fullStr Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen
title_full_unstemmed Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen
title_short Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen
title_sort fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys cp vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen
title_txtP Fysioterapeuttisen ohjauksen merkitys CP-vammaisen lapsen motoriseen oppimiseen monitasokirurgisen leikkauksen jälkeen
topic motorinen oppiminen CP-vamma fysioterapeuttinen ohjaus Fysioterapia Physiotherapy Kvalitatiivinen tutkimus 50422 CP-vammaiset fysioterapia motoriikka oppiminen
topic_facet 50422 CP-vamma CP-vammaiset Fysioterapia Kvalitatiivinen tutkimus Physiotherapy fysioterapeuttinen ohjaus fysioterapia motoriikka motorinen oppiminen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40081 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210242778
work_keys_str_mv AT lambergsuvi fysioterapeuttisenohjauksenmerkityscpvammaisenlapsenmotoriseenoppimiseenmonitasokiru