Authentic texts as cultural mirrors a handbook for English teachers

Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä autenttisuuden ajatellaan rajoittuvan vain tekstiin. Tässä määritelmien laajas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autio, Laura Kaarina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40071
_version_ 1826225687231463424
author Autio, Laura Kaarina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Autio, Laura Kaarina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Autio, Laura Kaarina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Autio, Laura Kaarina
datasource_str_mv jyx
description Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä autenttisuuden ajatellaan rajoittuvan vain tekstiin. Tässä määritelmien laajassa kirjossa, tämä tutkielma käsittää autenttisuuden kieltenopetuksessa kolmen osion summana: tekstien, tehtävien ja oppijalähtöisen kohtaamisen autenttisuutena. Käytännössä autenttisuuden määritelmä toteutuu siten, että paketti sisältää autenttisia tekstejä, eli tekstejä joilla on kommunikatiivinen funktio. Näiden tekstien ympärille on rakennettu autenttisia tehtäviä, jotka noudattavat tätä kommunikatiivista funktiota. Kaiken oppimisen keskipisteenä on kuitenkin oppija itse, eli miten hän tulkitsee tekstit ja tehtävät. Autenttisia opetusmateriaaleja on helposti saatavilla, kysymys kuuluukin mitä niillä voisi luokassa tehdä? Koska autenttisia tekstejä ei ole kirjoitettu tai muokattu kieltenoppimistarkoitukseen, ne ovat oivallinen peili kohdekulttuuriin, jossa ja jolle ne ovat tuotettu. Tässä paketissa hyödynnetään juuri tätä autenttisten tekstien tapaa heijastaa kulttuuria kulttuurisen kompetenssin lisäämiseen. Korostaakseni englannin kielen roolia kansainvälisenä kielenä, olen valinnut Intian kulttuurin esimerkkikulttuuriksi, mutta tehtäväideoita ja ohjeita voi soveltaa muihinkin kohdekulttuureihin. Paketissa esitellään kaksi autenttista tekstityyppiä (informatiivinen ja viihdyttävä) sekä kolme tehtävätyyppiä (reaktio, inferenssi ja transferenssi). Paketti koostuu yleisistä ohjeista sekä 15. mallioppituntisuunnitelmasta, jotka ilmentävät lähestymistapaa käytännössä. Oppitunnit koostuvat kolmesta eri vaiheesta: aloitustehtävästä, autenttisesta tehtävästä ja jälkikeskustelusta. Tehtävät ovat tarkoitettu edistyneille englannin kielen opiskelijoille joko lukio-opetukseen tai muuhun vastaavaan. Paketin tavoitteena on innoittaa ja rohkaista opettajia hyödyntämään autenttisia tekstejä englannin kielen ja kulttuurin opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:10Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Laura Kaarina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-24T05:44:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-24T05:44:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1233096", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40071", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Autenttisuutta kieltenopetuksessa on k\u00e4sitelty vuosien mittaan monesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta. Laajimmassa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ss\u00e4 autenttiseksi oppimiseksi miellet\u00e4\u00e4n kaikki mik\u00e4 on oppijalle keskeist\u00e4 kun taas kapeimmassa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ss\u00e4 autenttisuuden ajatellaan rajoittuvan vain tekstiin. T\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelmien laajassa kirjossa, t\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 autenttisuuden kieltenopetuksessa kolmen osion summana: tekstien, teht\u00e4vien ja oppijal\u00e4ht\u00f6isen kohtaamisen autenttisuutena. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 autenttisuuden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 toteutuu siten, ett\u00e4 paketti sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 autenttisia tekstej\u00e4, eli tekstej\u00e4 joilla on kommunikatiivinen funktio. N\u00e4iden tekstien ymp\u00e4rille on rakennettu autenttisia teht\u00e4vi\u00e4, jotka noudattavat t\u00e4t\u00e4 kommunikatiivista funktiota. Kaiken oppimisen keskipisteen\u00e4 on kuitenkin oppija itse, eli miten h\u00e4n tulkitsee tekstit ja teht\u00e4v\u00e4t.\nAutenttisia opetusmateriaaleja on helposti saatavilla, kysymys kuuluukin mit\u00e4 niill\u00e4 voisi luokassa tehd\u00e4? Koska autenttisia tekstej\u00e4 ei ole kirjoitettu tai muokattu kieltenoppimistarkoitukseen, ne ovat oivallinen peili kohdekulttuuriin, jossa ja jolle ne ovat tuotettu. T\u00e4ss\u00e4 paketissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n juuri t\u00e4t\u00e4 autenttisten tekstien tapaa heijastaa kulttuuria kulttuurisen kompetenssin lis\u00e4\u00e4miseen. Korostaakseni englannin kielen roolia kansainv\u00e4lisen\u00e4 kielen\u00e4, olen valinnut Intian kulttuurin esimerkkikulttuuriksi, mutta teht\u00e4v\u00e4ideoita ja ohjeita voi soveltaa muihinkin kohdekulttuureihin.\nPaketissa esitell\u00e4\u00e4n kaksi autenttista tekstityyppi\u00e4 (informatiivinen ja viihdytt\u00e4v\u00e4) sek\u00e4 kolme teht\u00e4v\u00e4tyyppi\u00e4 (reaktio, inferenssi ja transferenssi). Paketti koostuu yleisist\u00e4 ohjeista sek\u00e4 15. mallioppituntisuunnitelmasta, jotka ilment\u00e4v\u00e4t l\u00e4hestymistapaa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Oppitunnit koostuvat kolmesta eri vaiheesta: aloitusteht\u00e4v\u00e4st\u00e4, autenttisesta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 ja j\u00e4lkikeskustelusta. Teht\u00e4v\u00e4t ovat tarkoitettu edistyneille englannin kielen opiskelijoille joko lukio-opetukseen tai muuhun vastaavaan. Paketin tavoitteena on innoittaa ja rohkaista opettajia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n autenttisia tekstej\u00e4 englannin kielen ja kulttuurin opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-10-24 05:44:37.675233. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-24T05:44:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210242768.pdf: 1456772 bytes, checksum: 03d6e20a086971487239f4f47764d2e8 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-24T05:44:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210242768.pdf: 1456772 bytes, checksum: 03d6e20a086971487239f4f47764d2e8 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60, 119 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Language education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "authenticity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Handbook for English teachers", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210242768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-24T05:44:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40071
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Laura Kaarina Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers Language education teaching materials authenticity culture Englannin kieli English 301 kielikasvatus englannin kieli opetus oppimateriaali autenttisuus kulttuuri
title Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
title_alt Handbook for English teachers
title_full Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
title_fullStr Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
title_full_unstemmed Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
title_short Authentic texts as cultural mirrors
title_sort authentic texts as cultural mirrors a handbook for english teachers
title_sub a handbook for English teachers
title_txtP Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
topic Language education teaching materials authenticity culture Englannin kieli English 301 kielikasvatus englannin kieli opetus oppimateriaali autenttisuus kulttuuri
topic_facet 301 Englannin kieli English Language education autenttisuus authenticity culture englannin kieli kielikasvatus kulttuuri opetus oppimateriaali teaching materials
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40071 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210242768
work_keys_str_mv AT autiolaurakaarina authentictextsasculturalmirrorsahandbookforenglishteachers