Summary: | Tutkielman tavoitteena on sekä teoreettisen että empiirisen tarkastelun avulla selvittää
johdon kokemaa vastuuta henkilöstön työhyvinvoinnista. Tutkimuksen lähtöajatuksena on,
että työelämän muuttumisen myötä johdon toimintaan kohdistuu yhä enemmän odotuksia
henkilöstön työhyvinvoinnin suhteen. Tavoitteena on selvittää, miten johto itse kokee sille
asetetun vastuun ja omat vaikutusmahdollisuutensa henkilöstön työhyvinvoinnin suhteen.
Tarkoituksena on tutkia erityisesti sitä, millaisia eroavaisuuksia yksityisen ja julkisen
sektorin esimiesten näkemyksissä esiintyy.
Teoreettisesti vastuun käsitettä lähestytään yhteiskuntavastuun avulla. Henkilöstön
työhyvinvoinnista huolehtimista voidaan pitää osana yhteiskuntavastuun sosiaalista
ulottuvuutta. Lisäksi tutkimuksessa sivutaan myös muiden yhteiskuntavastuun osa-alueiden,
yhteiskuntaan ja ympäristöön liittyvän vastuun kokemista. Aiemmat tutkimukset osoittavat,
että johdon toiminta vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Hyvinvoiva ja vastuunsa
kantava organisaatio on usein myös taloudellisesti tuottava. Tämän tutkimuksen empiirinen
osuus koostuu kymmenen esimiehen haastattelusta yksityisellä ja julkisella sektorilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että molemmilla sektoreilla johto kokee suurta vastuuta
henkilöstön työhyvinvoinnista. Yksityisellä sektorilla johto koki voivansa vaikuttaa
henkilöstön työhyvinvointiin huomattavasti enemmän kuin julkisella sektorilla. Omistajuus
näyttäisi vaikuttavan merkittävästi yrittäjien kokemaan vastuuseen ja heidän
vaikutusmahdollisuuksiinsa. Johdon lisäksi myös työntekijöiden tulisi ottaa vastuuta omasta
ja koko työyhteisön työhyvinvoinnista, ja johto toivookin, että alaistaitoihin kiinnitettäisiin
aiempaa enemmän huomiota.
|