Viittova monikielinen lapsi vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina

Työni tutkii viittomakielisen monikielisen perheen vanhempien kokemuksia perheensä ja lapsensa monikielisyydestä. Tavoitteena on selvittää, miten monikielisyyden resurssi ilmenee viittomakielisessä perheessä, jossa käytetään kahta eri viittomakieltä sekä kuinka vanhemmat kokevat perheensä monikielis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sironen, Satu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40057
_version_ 1828193131516919808
author Sironen, Satu
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sironen, Satu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sironen, Satu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sironen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Työni tutkii viittomakielisen monikielisen perheen vanhempien kokemuksia perheensä ja lapsensa monikielisyydestä. Tavoitteena on selvittää, miten monikielisyyden resurssi ilmenee viittomakielisessä perheessä, jossa käytetään kahta eri viittomakieltä sekä kuinka vanhemmat kokevat perheensä monikielisyyden arjessa. Työn pyrkimyksenä oli saada vanhemmat reflektoimaan itseään heidän omien kokemustensa kautta ja antaa tukea lisäämällä vanhempien tietoisuutta perheensä monikielisyydestä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Bronfenbrennerin (1979) luoma ekologinen kehitysmalli. Ekologisessa teoriassa lapsen kasvuympäristö koostuu eritasoisista, sisäkkäisistä tasoista. Bronfenbrenner jakaa systeemit neljään tasoon: mikro-, meso-, ekso- ja makrosysteemiin. Mikrosysteemissä, jonka ympäristönä on koti, lapsen kehitykseen vaikuttavat ihmisten välinen vuorovaikutus sekä erilaiset muut toiminnat ja ihmisten roolit kyseisessä ympäristössä. Lähtökohtana työhön on, että perheen kielenkäytössä ja arjessa yksilöllinen prosessi kytkeytyy yhteisölliseen erilaisten suhteiden ja roolien kentässä (Mäntylä, Pietikäinen, Dufva 2009). Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja induktiivinen eli aineistolähtöinen. Tutkimukseni aineisto perustuu yhden perheen vanhempien kokemuksiin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty aiemmin vähän käytettyjä metodeja eli vanhempien itsensä tuottaman visuaalisen aineiston ja teemahaastattelujen yhdistämistä. Tässä tutkimuksessa visuaalisena aineistona on vanhempien täyttämä kielipäiväkirja, joka sisälsi kolme eri tehtävää: kieliverkosto (mitä kieltä lapsi käyttää ja kenen kanssa), kielenkäyttötilanteet (missä tilanteissa lapsi käyttää eri kieliä) ja kelloaktiviteetti (lapsen päivänkulku - mitä kieliä lapsi käyttää vuorokauden aikana). Lisäksi kielipäiväkirja toimii havainnollistavana välineenä kuvaamaan lapsen ja perheen monikielistä arkea. Työssä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perheen monikielisyyteen vaikuttavat monet tekijät. Kieliverkostosta selviää, että lapsen ympärillä on viisi kieltä – kaksi viitottua kieltä ja kolme puhuttua kieltä, joiden lisäksi on vielä kahden kielen viitottua puhetta. Bronfenbrennerin kuvaamat systeemit kohtaavat perheen arjessa. Vanhempien kielitausta ja koulutus sekä asuinpaikan kieliolot ja yhteiskunnalliset palvelut vaikuttavat perheen kielivalintoihin ja aktiiviseen panostamiseen lapsen kasvamiseen monikieliseksi. Vanhemmat kokevat lapsensa monikielisyyden positiivisena voimavarana, mutta kielivalintojen tekeminen ei ole yksinkertaista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sironen, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-22T12:48:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-22T12:48:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1233062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40057", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6ni tutkii viittomakielisen monikielisen perheen vanhempien kokemuksia perheens\u00e4 ja lapsensa monikielisyydest\u00e4. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten monikielisyyden resurssi ilmenee viittomakielisess\u00e4 perheess\u00e4, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kahta eri viittomakielt\u00e4 sek\u00e4 kuinka vanhemmat kokevat perheens\u00e4 monikielisyyden arjessa. Ty\u00f6n pyrkimyksen\u00e4 oli saada vanhemmat reflektoimaan itse\u00e4\u00e4n heid\u00e4n omien kokemustensa kautta ja antaa tukea\r\nlis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 vanhempien tietoisuutta perheens\u00e4 monikielisyydest\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on Bronfenbrennerin (1979) luoma ekologinen kehitysmalli. Ekologisessa teoriassa lapsen kasvuymp\u00e4rist\u00f6 koostuu eritasoisista, sis\u00e4kk\u00e4isist\u00e4 tasoista. Bronfenbrenner jakaa systeemit nelj\u00e4\u00e4n tasoon: mikro-, meso-, ekso- ja makrosysteemiin. Mikrosysteemiss\u00e4, jonka ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 on koti, lapsen kehitykseen vaikuttavat ihmisten v\u00e4linen vuorovaikutus sek\u00e4 erilaiset muut toiminnat ja ihmisten roolit kyseisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. L\u00e4ht\u00f6kohtana ty\u00f6h\u00f6n on, ett\u00e4 perheen kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja arjessa yksil\u00f6llinen prosessi kytkeytyy yhteis\u00f6lliseen erilaisten suhteiden ja roolien kent\u00e4ss\u00e4 (M\u00e4ntyl\u00e4, Pietik\u00e4inen, Dufva 2009).\r\n\r\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja induktiivinen eli aineistol\u00e4ht\u00f6inen. Tutkimukseni aineisto perustuu yhden perheen vanhempien kokemuksiin. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty aiemmin v\u00e4h\u00e4n k\u00e4ytettyj\u00e4 metodeja eli vanhempien itsens\u00e4 tuottaman visuaalisen aineiston ja teemahaastattelujen yhdist\u00e4mist\u00e4. T\u00e4ss\u00e4\r\ntutkimuksessa visuaalisena aineistona on vanhempien t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kielip\u00e4iv\u00e4kirja, joka sis\u00e4lsi kolme eri teht\u00e4v\u00e4\u00e4: kieliverkosto (mit\u00e4 kielt\u00e4 lapsi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja kenen kanssa), kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteet (miss\u00e4 tilanteissa lapsi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 eri kieli\u00e4) ja kelloaktiviteetti (lapsen p\u00e4iv\u00e4nkulku - mit\u00e4 kieli\u00e4 lapsi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vuorokauden aikana). Lis\u00e4ksi kielip\u00e4iv\u00e4kirja toimii havainnollistavana v\u00e4lineen\u00e4 kuvaamaan lapsen ja perheen monikielist\u00e4 arkea. Ty\u00f6ss\u00e4 on k\u00e4ytetty aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 perheen monikielisyyteen vaikuttavat monet tekij\u00e4t. Kieliverkostosta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lapsen ymp\u00e4rill\u00e4 on viisi kielt\u00e4 \u2013 kaksi viitottua kielt\u00e4 ja kolme puhuttua kielt\u00e4, joiden lis\u00e4ksi on viel\u00e4 kahden\r\nkielen viitottua puhetta. Bronfenbrennerin kuvaamat systeemit kohtaavat perheen arjessa. Vanhempien kielitausta ja koulutus sek\u00e4 asuinpaikan kieliolot ja yhteiskunnalliset palvelut vaikuttavat perheen kielivalintoihin ja aktiiviseen panostamiseen lapsen kasvamiseen monikieliseksi. Vanhemmat kokevat lapsensa monikielisyyden positiivisena voimavarana, mutta kielivalintojen tekeminen ei ole yksinkertaista.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Satu Sironen (saaikrsi) on 2012-10-22 12:48:39.237463. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-22T12:48:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210222751.pdf: 842807 bytes, checksum: 8fda4df121dba7c55623cf6a754fd623 (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 849fe15d22f47e82f700c2313795a698 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-22T12:48:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210222751.pdf: 842807 bytes, checksum: 8fda4df121dba7c55623cf6a754fd623 (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 849fe15d22f47e82f700c2313795a698 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viittomakieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "resurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielivalinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydest\u00e4 resurssina", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210222751", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomalainen viittomakieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish Sign Language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-22T12:48:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "317", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielivalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40057
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f752d45b-b3a1-4ec7-b0de-041cf570ed43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210222751.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sironen, Satu Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina monikielisyys viittomakieli resurssi perhe vanhempien kokemukset kielenkäyttö kielivalinta Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 resurssit vanhemmat kokemukset kielivalinnat
title Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina
title_full Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina
title_fullStr Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina
title_full_unstemmed Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina
title_short Viittova monikielinen lapsi
title_sort viittova monikielinen lapsi vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina
title_sub vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina
title_txtP Viittova monikielinen lapsi : vanhempien kokemuksia viittomakielisen lapsen monikielisyydestä resurssina
topic monikielisyys viittomakieli resurssi perhe vanhempien kokemukset kielenkäyttö kielivalinta Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 resurssit vanhemmat kokemukset kielivalinnat
topic_facet 317 Finnish Sign Language Suomalainen viittomakieli kielenkäyttö kielivalinnat kielivalinta kokemukset monikielisyys perhe resurssi resurssit vanhemmat vanhempien kokemukset viittomakieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40057 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210222751
work_keys_str_mv AT sironensatu viittovamonikielinenlapsivanhempienkokemuksiaviittomakielisenlapsenmonikielisyydestä