Taidemaailman tulokkaan vastaanotto kriittinen diskurssianalyysi Suomessa asuvista ulkomaalaistaustaisista kuvataiteilijoista Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin ulkomaalaistaustaiset kuvataiteilijat ja heidän taiteensa tulee representoiduksi Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla julkaistuissa näyttelyarvioissa. Tutkimuksen aineiston muodostaa Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla 1.1.2004- 31.5.2005 ilmesty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Riikka
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2007
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40054
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin ulkomaalaistaustaiset kuvataiteilijat ja heidän taiteensa tulee representoiduksi Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla julkaistuissa näyttelyarvioissa. Tutkimuksen aineiston muodostaa Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla 1.1.2004- 31.5.2005 ilmestyneet ulkomaalaistaustaisten kuvataiteilijoiden taidenäyttelyistä kirjoitetut näyttelyarviot. Tutkimuksen analyysimenetelmänä toimii kriittinen diskurssianalyysi ja erityisesti Norman Fairclough'n luoma kriittisen diskurssianalyysin viitekehys, joka perustuu viestintätilanteen näkemiseen kolmitasoisena kokonaisuutena. Tutkielman alussa käytävä laaja käsitteellinen pohdinta toimii myöhemmin tekemäni kriittisen diskurssianalyysini taustalla vaikuttavina etukäteisoletuksina. Kriittisen diskurssianalyysin avulla olen tunnistanut aineistosta kuusi diskurssia, jotka olen nimennyt taiteen ja taiteilijuuden, taiteen ja taiteilijuuden kyseenalaistamisen, suvaitsevan suomalaisuuden, hybrisyyden ja eksotisoinnin diskursseiksi. Näen diskurssien muotoutuvan aineistoni perusteella joko taiteen kentän asettamien kriteerien tai suomalaisuuteen eri tasoilta heijastavien näkökulmien kautta. Taiteen ja taiteilijuuden diskurssissa ja taiteen ja taiteilijuuden kyseenalaistavassa diskurssissa ulkomaalaistaustainen kuvataiteilija representoituu joko taiteen kentälle pääsylle asetetut kriteerit täyttävänä taiteilijana tai ”harrastelijana”, jonka taide ja taiteilijuus kyseenalaistetaan. Suhde suomalaisuuteen luo toisen diskursseja yhdistävän joukon, jossa suomalaisuus representoituu ja hahmottuu joko sitä uudistavan hybridisyyden, suvaitsevaisuuteen kannustavan suomalaisuuden, kaksisuuntaisen etnisen peilauksen tai eksotisoinnin kautta. Diskursseista hegemoniseen asemaan nousevat aineistoni perusteella suvaitsevan suomalaisuuden ja taiteen ja taiteilijuuden diskurssit.