Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson

Oppimisprosessi on luonteeltaan enemmänkin sosiaalinen kuin yksilöllinen. Tämä lähestymistapa on hyödyllinen myös aikuisille maahanmuuttajaopiskelijoille, koska sosiokulttuuriseen näkemykseen perustuvassa oppimisympäristössä he oppivat sekä oppiainetta että perehtyvät yhteiskunnan kulttuuriin,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Razgulina-Lytsy, Viktorija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40039
_version_ 1826225760164118528
author Razgulina-Lytsy, Viktorija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Razgulina-Lytsy, Viktorija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Razgulina-Lytsy, Viktorija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Razgulina-Lytsy, Viktorija
datasource_str_mv jyx
description Oppimisprosessi on luonteeltaan enemmänkin sosiaalinen kuin yksilöllinen. Tämä lähestymistapa on hyödyllinen myös aikuisille maahanmuuttajaopiskelijoille, koska sosiokulttuuriseen näkemykseen perustuvassa oppimisympäristössä he oppivat sekä oppiainetta että perehtyvät yhteiskunnan kulttuuriin, johon he sopeutuvat turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä muiden seurassa. Sosiokulttuurisen teorian mukaan oppiminen on opettajan ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen seuraus, joka tapahtuu opiskelijoiden lähikehityksen vyöhykkeellä (the zone of proximal development, ZPD). Lähikehityksen vyöhyke on oppimisen todellisen kehitystason ja potentiaalisen kehitystason välinen ero. Toisin sanoen sosiaalisen kanssakäymisen seurauksena opettajan tai toisen opiskelijan kanssa, opiskelija vähitellen oppii itse säätelemään omaa toimintaansa. Jotta opiskelija saavuttaisi oman säätelemistasonsa, opettajan antama oikea-aikainen tuki (scaffolding) opiskelijoita ohjaavassa opetuksessa on tärkeä kielen oppimiselle. Luokkaympäristössä oikea-aikainen tuki tarkoittaa opettajan ohjausta, jonka avulla opiskelija vähitellen pystyy itse suorittamaan annetun oppimistehtävän ja rakentamaan vastauksen. Tämä tutkielma pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia strategioita, eli millaisia keinoja ja mihin tarkoituksiin, vieraan kielen opettaja käyttää suunnitteluvaiheessa tavoitteenaan opiskelijoiden oikea-aikainen tukeminen? 2) Miten oikea-aikainen tukemisprosessi toteutuu vieraan kielen opettajan ja opiskelijoiden välisessä vuorovaikutuksessa opettajajohtoisessa luokkahuoneympäristössä? 3) Millaisia strategioita opettaja käyttää antaessaan opiskelijoille oikea-aikaista tukea? Tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui 11 aikuista englantia vieraana kielenä opiskelevaa maahanmuuttajaopiskelijaa, jotka opiskelevat ammattiopistossa tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoa varten, ja heidän englannin kielen opettajansa. Tutkielman aineistona oli seitsemän kahtena peräkkäisenä päivänä äänitettyä ja videonauhoitettua englannin kielen oppituntia. Niiden lisäksi opettajaa haastateltiin havainnoitujen oppituntien jälkeen ja haastattelu äänitettiin. Haastattelu litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Myös yksi oppitunti valittiin satunnaisesti litterointia ja laadullista vuorovaikutusanalyysia varten. Tulokset osoittivat, että oppituntien suunnittelun edellytyksenä ovat opiskelijoiden tarpeet ja kurssin tavoitteet. Oikea-aikaisen tuen suunnittelu perustuu tehtävien valintaan ja niiden järjestykseen, jossa edellisten tehtävien suorittaminen antaa pohjan seuraavien tehtävien suorittamiseen. Opettajan ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen aikana opettaja käytti useita strategioita antaessaan opiskelijoille oikea-aikaista tukea, ja sen prosessin aikana sekä opettaja että opiskelijat olivat aktiivisia osallistujia. Tulokset myös osoittivat, että antaessaan oikea-aikaista tukea opettaja käytti monipuolisia keinoja erilaisiin tarkoituksiin. Sen lisäksi opettajan käyttämien strategioiden havaittiin muodostavan kokonaisuuden, jossa tuki oli monipuolinen ja joustava opiskelijoiden tarpeiden mukaan ja liiallista tukea vältettiin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Razgulina-Lytsy, Viktorija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-19T07:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-19T07:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1232896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40039", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimisprosessi on luonteeltaan enemm\u00e4nkin sosiaalinen kuin yksil\u00f6llinen. T\u00e4m\u00e4 l\u00e4hestymistapa on hy\u00f6dyllinen my\u00f6s aikuisille maahanmuuttajaopiskelijoille, koska sosiokulttuuriseen n\u00e4kemykseen perustuvassa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 he oppivat sek\u00e4 oppiainetta ett\u00e4 perehtyv\u00e4t yhteiskunnan kulttuuriin, johon he sopeutuvat turvallisessa ja kannustavassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 muiden seurassa. Sosiokulttuurisen teorian mukaan oppiminen on opettajan ja opiskelijoiden v\u00e4lisen vuorovaikutuksen seuraus, joka tapahtuu opiskelijoiden l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeell\u00e4 (the zone of proximal development, ZPD). L\u00e4hikehityksen vy\u00f6hyke on oppimisen todellisen kehitystason ja potentiaalisen kehitystason v\u00e4linen ero. Toisin sanoen sosiaalisen kanssak\u00e4ymisen seurauksena opettajan tai toisen opiskelijan kanssa, opiskelija v\u00e4hitellen oppii itse s\u00e4\u00e4telem\u00e4\u00e4n omaa toimintaansa. Jotta opiskelija saavuttaisi oman s\u00e4\u00e4telemistasonsa, opettajan antama oikea-aikainen tuki (scaffolding) opiskelijoita ohjaavassa opetuksessa on t\u00e4rke\u00e4 kielen oppimiselle. Luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 oikea-aikainen tuki tarkoittaa opettajan ohjausta, jonka avulla opiskelija v\u00e4hitellen pystyy itse suorittamaan annetun oppimisteht\u00e4v\u00e4n ja rakentamaan vastauksen. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia strategioita, eli millaisia keinoja ja mihin tarkoituksiin, vieraan kielen opettaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suunnitteluvaiheessa tavoitteenaan opiskelijoiden oikea-aikainen tukeminen? 2) Miten oikea-aikainen tukemisprosessi toteutuu vieraan kielen opettajan ja opiskelijoiden v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa opettajajohtoisessa luokkahuoneymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4? 3) Millaisia strategioita opettaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 antaessaan opiskelijoille oikea-aikaista tukea?\n\nTutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui 11 aikuista englantia vieraana kielen\u00e4 opiskelevaa maahanmuuttajaopiskelijaa, jotka opiskelevat ammattiopistossa tieto- ja viestint\u00e4tekniikan perustutkintoa varten, ja heid\u00e4n englannin kielen opettajansa. Tutkielman aineistona oli seitsem\u00e4n kahtena per\u00e4kk\u00e4isen\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 \u00e4\u00e4nitetty\u00e4 ja videonauhoitettua englannin kielen oppituntia. Niiden lis\u00e4ksi opettajaa haastateltiin havainnoitujen oppituntien j\u00e4lkeen ja haastattelu \u00e4\u00e4nitettiin. Haastattelu litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. My\u00f6s yksi oppitunti valittiin satunnaisesti litterointia ja laadullista vuorovaikutusanalyysia varten.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 oppituntien suunnittelun edellytyksen\u00e4 ovat opiskelijoiden tarpeet ja kurssin tavoitteet. Oikea-aikaisen tuen suunnittelu perustuu teht\u00e4vien valintaan ja niiden j\u00e4rjestykseen, jossa edellisten teht\u00e4vien suorittaminen antaa pohjan seuraavien teht\u00e4vien suorittamiseen. Opettajan ja opiskelijoiden v\u00e4lisen vuorovaikutuksen aikana opettaja k\u00e4ytti useita strategioita antaessaan opiskelijoille oikea-aikaista tukea, ja sen prosessin aikana sek\u00e4 opettaja ett\u00e4 opiskelijat olivat aktiivisia osallistujia. Tulokset my\u00f6s osoittivat, ett\u00e4 antaessaan oikea-aikaista tukea opettaja k\u00e4ytti monipuolisia keinoja erilaisiin tarkoituksiin. Sen lis\u00e4ksi opettajan k\u00e4ytt\u00e4mien strategioiden havaittiin muodostavan kokonaisuuden, jossa tuki oli monipuolinen ja joustava opiskelijoiden tarpeiden mukaan ja liiallista tukea v\u00e4ltettiin.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Viktorija Razgulina-Lytsy (virazgul) on 2012-10-19 07:04:48.655931. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-19T07:04:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210192732.odt: 2252334 bytes, checksum: fd9cb7f9c3b67c7c28ad589620559ca1 (MD5)\nlicense.html: 5013 bytes, checksum: 1d180c3e283da945db5baf57fcc74f10 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-19T07:04:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210192732.odt: 2252334 bytes, checksum: fd9cb7f9c3b67c7c28ad589620559ca1 (MD5)\nlicense.html: 5013 bytes, checksum: 1d180c3e283da945db5baf57fcc74f10 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "166 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sociocultural theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "scaffolding", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult immigrant learners", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "scaffolding strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interaction analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210192732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-19T07:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiokulttuurinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40039
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/383cbfd1-bb72-4736-8992-d07b045afb00\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201210192732.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Razgulina-Lytsy, Viktorija Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson EFL teaching sociocultural theory scaffolding adult immigrant learners scaffolding strategies interview interaction analysis Englannin kieli English 301 englannin kieli maahanmuuttajat kielen oppiminen opetus vuorovaikutus sosiokulttuurinen teoria
title Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson
title_full Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson
title_fullStr Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson
title_full_unstemmed Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson
title_short Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson
title_sort scaffolding adult immigrant students in an efl lesson
title_txtP Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson
topic EFL teaching sociocultural theory scaffolding adult immigrant learners scaffolding strategies interview interaction analysis Englannin kieli English 301 englannin kieli maahanmuuttajat kielen oppiminen opetus vuorovaikutus sosiokulttuurinen teoria
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English adult immigrant learners englannin kieli interaction analysis interview kielen oppiminen maahanmuuttajat opetus scaffolding scaffolding strategies sociocultural theory sosiokulttuurinen teoria vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40039 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210192732
work_keys_str_mv AT razgulinalytsyviktorija scaffoldingadultimmigrantstudentsinanefllesson