Nuorisopolitiikka EU:n päätöksentekoprosessissa tapauksena Nuorisotoimintaohjelma 2007-2013

muodostuu myös kansallisesta ulottuvuudesta. Tässä tutkimustyössä keskitytään nuorisopolitiikkaan EU:n päätöksentekoprosessissa. Nuorisopolitiikka kuuluu politiikkalohkoon, joka ei ole yhteispäätösmenettelyn alainen. Tällä hetkellä ainoa nuorisopolitiikkaan liittyvä yhteispäätös on nuorisotoimintaoh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vanamo, Michaël
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40031
Kuvaus
Yhteenveto:muodostuu myös kansallisesta ulottuvuudesta. Tässä tutkimustyössä keskitytään nuorisopolitiikkaan EU:n päätöksentekoprosessissa. Nuorisopolitiikka kuuluu politiikkalohkoon, joka ei ole yhteispäätösmenettelyn alainen. Tällä hetkellä ainoa nuorisopolitiikkaan liittyvä yhteispäätös on nuorisotoimintaohjelmasta päättäminen seuraavalle rahoituskaudelle. Tämä johtuu siitä, että nuorisopolitiikka kuuluu niin kutsuttuihin pehmeisiin politiikkasektoreihin. Tässä tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan EU:n päätöksentekojärjestelmää nuorisopolitiikan kannalta ja tässä yhteydessä erityisesti nuorisotoimintaohjelmaan liittyvää päätöksentekoa. Työn tarkoituksena on selvittää, onko nykyinen päätöksentekoprosessi sopiva menetelmä nuorisotoimintaohjelman päättämiseksi. Selvitettävänä on, puuttuuko prosessista jokin oleellinen osa tai elementti, jolla olisi merkitystä ja vaikutusta lopputuloksen kannalta. Työaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelussa oli kolme tarkasteltua kokonaisuutta. Nämä kokonaisuudet ovat yleisnäkemys päätöksentekoprosessista, päätöksentekoprosessi nuorisopolitiikan ja nuorisotoimintaohjelman näkökulmasta sekä sidosryhmien kuuleminen. Haastattelin valtion virkamiehiä, nuorisotutkijoita ja nuorisojärjestöjen edustajia. Nuorisopolitiikan ja nuorisotoimintaohjelman kannalta nykyinen päätöksentekojärjestelmä näyttää haastattelujen valossa perustellulta ja toimivalta. Nuorisopolitiikan siirtäminen toisen päätöksentekomenettelyn alaiseksi ei ole perusteltua, koska jatkossakin on tarkoituksenmukaista, että päätäntävalta on kansallisella tasolla. Nuorisopolitiikasta päättäminen yhteispäätösmenettelyn alaisena ei ole järkevää ja Euroopan komission sitovien asetusten antaminen ei ole suositeltavaa. Nuorisotoimintaohjelma rahoitusinstrumenttina koko EU:n alueella on toimiva työkalu, jolla voidaan edistää yhteistyötä eri jäsenvaltioiden kesken sekä vaihtaa nuorisopolitiikan parhaita käytäntöjä.