Summary: | muodostuu myös kansallisesta ulottuvuudesta. Tässä tutkimustyössä keskitytään
nuorisopolitiikkaan EU:n päätöksentekoprosessissa. Nuorisopolitiikka kuuluu
politiikkalohkoon, joka ei ole yhteispäätösmenettelyn alainen. Tällä hetkellä ainoa
nuorisopolitiikkaan liittyvä yhteispäätös on nuorisotoimintaohjelmasta päättäminen
seuraavalle rahoituskaudelle. Tämä johtuu siitä, että nuorisopolitiikka kuuluu niin kutsuttuihin
pehmeisiin politiikkasektoreihin.
Tässä tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan EU:n päätöksentekojärjestelmää
nuorisopolitiikan kannalta ja tässä yhteydessä erityisesti nuorisotoimintaohjelmaan liittyvää
päätöksentekoa. Työn tarkoituksena on selvittää, onko nykyinen päätöksentekoprosessi sopiva
menetelmä nuorisotoimintaohjelman päättämiseksi. Selvitettävänä on, puuttuuko prosessista
jokin oleellinen osa tai elementti, jolla olisi merkitystä ja vaikutusta lopputuloksen kannalta.
Työaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelussa oli
kolme tarkasteltua kokonaisuutta. Nämä kokonaisuudet ovat yleisnäkemys
päätöksentekoprosessista, päätöksentekoprosessi nuorisopolitiikan ja nuorisotoimintaohjelman
näkökulmasta sekä sidosryhmien kuuleminen. Haastattelin valtion virkamiehiä,
nuorisotutkijoita ja nuorisojärjestöjen edustajia.
Nuorisopolitiikan ja nuorisotoimintaohjelman kannalta nykyinen päätöksentekojärjestelmä
näyttää haastattelujen valossa perustellulta ja toimivalta. Nuorisopolitiikan siirtäminen toisen
päätöksentekomenettelyn alaiseksi ei ole perusteltua, koska jatkossakin on
tarkoituksenmukaista, että päätäntävalta on kansallisella tasolla. Nuorisopolitiikasta
päättäminen yhteispäätösmenettelyn alaisena ei ole järkevää ja Euroopan komission sitovien
asetusten antaminen ei ole suositeltavaa. Nuorisotoimintaohjelma rahoitusinstrumenttina koko
EU:n alueella on toimiva työkalu, jolla voidaan edistää yhteistyötä eri jäsenvaltioiden kesken
sekä vaihtaa nuorisopolitiikan parhaita käytäntöjä.
|